Fel på rasen, provocerande?

Sv: Fel på rasen, provocerande?

Här i mina trakter är det flera ridtravare som tränar, både hopp och dressyr.

Men det är inte alltid så lätt att hitta lämplig tränare, har jag förstått. Många träningar är på rätt hög nivå, anpassade till halvblod, och där har travarna svårt att hänga med. Så det är inte helt enkelt att hitta en tränare som anpassar nivån till travarna.

Men det finns duktiga instruktörer som har förmågan att ta hästarna som de är, och locka fram det bästa oavsett nivå. Och de ska ha all heder! :bow:

Kanske vore det ide för ridskolor att ha några renodlade ridtravarträningar? Då kanske många ridtravartjejer vågar delta i träningarna, då de inte behöver mötas av nedsättande blickar och kommentarer. För det är rätt vanligt. Se bara din kommentar här!

Norrland

*delvis kl*

När jag beskrev min ridtravare för min blivande tränare sa hon: "Spännande!".:bump: Jag avser att få fram så mycket gott det går ur den situation som råder. Jag tillhör väl skogsluffarna. Jag är en 33-årig flerbarnsmor mitt i Småländska skogen med mycket ridvana och döttrar med ponnyer, vi rider som hobby och har eget stall.
Jag har ett bra jobb och hade kunnat satsa på ett halvblod ekonomiskt, det är inte där skon klämmer. Med min travardam har jag fått en snäll, lätthanterad och utvecklingsbar häst att rida med flickorna på långa uteritter på.
Ett halvblod eller annan ras för det tiodubbla hade givit någon med min låga ambition dåligt samvete. Jag gav 5000 kr och hon har ett bättre hästliv här än när hon stod "avställd" i travstallet, vare sig vi kommer att tävla eller inte, vare sig vi kommer till samlad galopp eller inte. Jag är överförtjust i hästen i fråga och är STOLT över att äga en ridtravare. Hon är en vän för livet.:)
Ville bara presentera mig som en annan typ av ridtravartjej än vad som läses ovan. Varken fjortis eller tävlingsmänniska alltså.:angel:

Håller helt med dig och tycker att det är synd att det fortfarande är så låg "status" i travaren. I stallet jag står i uppfyller 2 av 5 travare/travägare fördommarna med hemmaverkat/hemmaskott, oförsäkrat, ovaccinerat, ej pass, sneda sadlar med felaktig passform, pessoabett, inspänningstyglar och flängridning...

Till TS:
Det man kan göra för att höja statusen på travaren är att inte klanka ner på halvblodsfolket, då är vi lika usla som de som klankar på oss travar-fantaster.
Att sköta och rida sin häst rätt och visa att det är en bra hobbyhäst är självklart, det skadar inte att visa upp sig ibland också, inspirera andra ryttare och var ett gott exempel.

Jag älskar travare, men jag väljer noga när jag köper häst, den måste ha en hygglig rid-exteriör om det ska funka bra.

Vad trevligt! De är härliga hästar, travarna. Vi har också en jättehärligt individ, snäll och samarbetsvillig till tusen. Vi skogsrider främst våra hästar, men tränar en eller två gånger i veckan med både travaren och hbl:et för att utvecklas. Tävlar gör vi mest på låg nivå, för skojs skull, vi är inga tävlingsryttare.

Jag beskrev inte någon särskilt ridtravarryttare i inlägget ovan. Jag svarade bara på det någon antydde att ridtravarryttare inte var intresserade av träning.

Det tror jag att de är, många av dom, men att det är svårt att hitta bra tränare ibland.

Jag märker själv att vi blir lite mer respektfullt bemötta när vi kommer till nya ställen med vårt hbl, än med vår travare. Det är synd för båda två är mycket fina individer, om än med olika förutsättningar och på olika nivåer.

Norrland

Hur kommer det sig att det verkar vara så viktigt att hästen inte ser ut som en representant för sin ras? Om varmblodet är mer kvadratiskt kan det misstagas för ett halvblod, och det är väl ändå inte speciellt positivt eller hur? Lika lite som när ett halvblod tas för en varmblodig travare, vilket också förekommer. ?

Tänkte just skriva något liknande.
Dom flesta varmblodsägare verkar sträva efter att deras varmblod ska se precis ut som ett halvblod, och framhäver gärna att deras varmblod är av "halvblodstyp" och att alla tror att hästen är ett halvblod o.s.v. Om man inte vill ha en häst som ser ut som en varmblodig travare utan hellre ett halvblod- varför köper man då helt enkelt inte ett halvblod? :p

Priset, kanske :angel:

Det är inte fel att inför köpet av en varmblodstravare, leta efter en god typ med hög ridbarhet. Precis som man gör om man vill köpa ett halvblod eller annan ras. Är man noga har man störst möjlighet att få en häst som har bäst förutsättningar till god utveckling även inom ridsporten.:cool:

*kl*

En sak angående rida för instruktör med sin travare, som jag kom på nu...

DET kan nästan vara mer födomsfullt än att dyka upp på en tävling med en travare...

För rider man med sin 100.000kr-ridhäst för en tränare så är man duktig och ambitiös.

Rider man för tränare med sin travare så är min första tanke "men varför lägga ner så mycket tid och pengar på en travare, lägg pengarna på en riktig ridhäst istället"

(oj oj vad ärlig jag är nu känner jag, halshugg mig inte)

Jag är säkert inte ensam om att tänka så... Och det är ju min syn på travare, jag skulle aldrig köpa en travare av den anledningen, att det tar längre tid att få en bra grund och att de flesta faktiskt inte räcker ända fram i alla fall...

Och jag kan ju säga emot mig själv också eftersom jag själv inte tävlar för att sikta högt... Men OM jag nu skulle göra det...

kl

icke att förglömma att det finns travare, och så finns det travare.

Har ingen som ren ridtravare, men jag rid tränar mina tävlingstravare mkt i skog & mark, de går för vagn max 2 ggr/veckan. Mkt skritt & kort trav, för att bygga sin rygg & bakdel. Klättrar mkt i backar osv.

Mitt 9 åriga sto är hur vacker som helst,mörkbrun utan tecken, ett muskelberg. rund i kroppen,fet nacke och jättehäck- en riktig big mama!! ingen typisk travare. Många höjer på ögonbrynen & frågar var det är för ras när man kommer till klinik. Sen när hon är hur cool som helst när veterinären böjer henne & sen behandlar utan bedövning så kommer det mera beröm. Från alla håll. Kan kanske bero på att jag själv inte är anti mot andra raser. Jag är neutral, reagerar lika mkt på en ouppfostrad ridhäst som en travare. Jag älskar hästar, oavsett ras!

Jag tror att många tänker som du. Strongt att vara ärlig, för jag tror att många av fördomarna mot travarna handlar om det här. Fördomar handlar ju mycket om att se och höra det man VILL se och höra! :)

Men samtidigt så förstår jag hbl-ryttarna också. Mixade träningar kanske inte är det bästa. Hbl:en får rida på en för låg nivå, och travisarna får försöka leva upp till en alldeles för hög nivå.

Nä, det bästa vore att erbjuda särskilda träningar för travisar, på deras nivå. Jag tror att det vore det allra bästa både för häst och ryttarna. Då hittar travryttarna sin gemenskap och sin glädje i träningen.

Norrland

Jag håller med, ouppfostrade hästar och ponnyer är bland det värsta jag vet! Oavsett raser!

norrland: Det tror jag är en jättebra idé. Det finns en tränare i järvsö som har det :banana:

Hukar mig fegt bakom dig och piper "jag håller med".....(ang ridning på travare, generellt, finns alltid undantag)

Gillar inte heller oupfosrade hästar oavsett ras.

Är det något som travar oftast är så är det uppfostrade.

Här i mina trakter finns det tränare (flera) som har riktat in sig mer eller mindre på endast ridtravare vilket jag tycker är bra, h*n har ganska många kunder!

Fast en sak som är riktigt bra med travare (och galoppfullblod) är att dom oftast har varit med om massor i ung ålder så dom är inte rädda för nånting!

Dom är resvana, travare vana vid sulky och remmar överallt, fullblod är vana med någon på ryggen och startboxar kan vara nog så skrämmande!
Dom är vana vid stora anläggningar, liv och rörelse. Traktorer, bussar mm är vardag osv....

Det önskar jag att min ponny skulle fått vara med om från ett års ålder och uppåt i princip!

Detta ger modiga och därmed självständiga hästar! generellt sett med undantag som alltid finns!
Jag antar att det finns många travare som inte passar för trav så som det finns fullblod som inte passar för galopp och halvblod som inte vill hoppa eller "dör" på en dressyrbana..!

:bow:

Anledning som jag skrivit förut att jag inte själv vill ha en travare: Jag är inte beredd på att lägga ut extra tid och pengar på något som jag får "gratis" om jag köper en ridhäst...

Eller eftersom en ridhäst oftast är dyrare kan man ju säga att dom stålarna hade man fått lägga ut på träning i så fall vilket visar på att det är jag personligen som inte orkar lägga ner jobbet...

Men cred till er som orkar hålla på, det är bra att det finns en marknad för avdankade travare så dom inte skickas till slakt bara för dom inte klarar kvaltiderna!

Dåligt rykte kommer också från som Immer skrev tidigare, allt för ofta ser man travare som inte är välridna och med billigaste sadeln som inte passar....

Pratar vi omskolning, förstår jag dig. I övrigt vill jag bara nämna att man börjar med en unghäst är det inte svårare än med vilken annan ras som helst...;)

Dom är vana vid stora anläggningar, liv och rörelse. Traktorer, bussar mm är vardag osv....

haha inte min dam :) Hon är född & upptränad på en bondgård under sina första 4 år, för att sen bo på en stor travanläggning under 1,5 år innan hon kom hem till mig & våran lilla gård på landet med en traktor. Hon ser spöken överallt :rofl: iofs kommer mkt från pappans sida, lite hoho mot saker. men vänder aldrig om, kickar inte bakut , bockar eller sticker. Hon blir bara låg som en shettis & blåser som en drake. Sen sten litar hon på mig, så jag vet inte vad hon skulle göra med någon annan i sadeln.

på tal om utrustning ; Hon rids med bomlöst & tredelat-äpplebett. Har just "lärt" sig galopp på skänkel , endast 9 år :D

som jag skrev, det finns undantag

btw, äppelbett är inget jag skulle stoppa in i munnen på en häst :angel:

Vad jag har hört så kan s k "äppelbett" ge brännsår i munnen eftersom de är syntetiska = mer friktion. De kan dessutom ge skavsår av de skarpa, vassa kanter som kan uppkomma när hästen tuggar på bettet. Det tror jag dock lite beror på kvalitén, det ska inte kunna bli märken. Men detta är bara något jag hört och läst, har inte stor erfarenhet av syntetbett själv då jag inte ser någon anledning till att använda dom, så Seabaz kanske kan komma med en bättre förklaring.

Visst finns såna, det förnekar jag inte. Men jag har inte erfarenheten att det är majorieten. De allra flesta är tjejer som är mycket engegarade i sin ridtravare, det är min erfarenhet. Som lägger ner sista minuten och sista öret på hästen.

Vi har inte heller fått kritik för vår bloding. Snarare uppmuntran att han är duktig på sin nivå! :)

Kallblodstravare har ju oftast, generellt, lite lättare för gångarterna och samling än blodingar. (Sett ur ridperspektiv)

Norrland

Det tror jag med.. Jag tror att det sitter i att dom är avlade för trav, och duger inte till ngt annat enligt vissa, och att dom bortskänkes eller säljes för en billig peng, då tror inte folk att det är ngt att ha heller.

Har själv en varmblodstravare, helt underbar! Jag kommer att finnas med honom tills han dör.

Antagligen tyckte tjejen det var pinsamt att hon gissade fel.
Men ärligt, en så pass stor häst som står i en box, skulle den inte kunna tas för ett halvblod? Hon har ju inte sett den i helfigur från sidan, eller sett den i rörelse?
Mina kallblodstravare tas ofta för bruksnordsvenskar eller frieser - inte konstigt alls.

Slutligen: det som gör att varmblodstravaren har så dåligt rykte är att de ofta ägs och rids av unga ryttare utan erfarenhet. Hästarna rids illa, har dåligt tillpassad utrustning osv.
Den dagen alla rider sina varmblodstravare i en ändamålsenlig form, har väl passande sadlar och annan utrustning, bra hovvård osv så tystnar kritiken. Det är jag övertygad om.

Immer

Har fått höra flera gånger att min åsna ser ut att vara nåt annat än varmblod
När jag hade min förra häst (stooor, kraftig bruksnordis) frågade folk om hon var travare (hoppas för mitt liv att dom menade kallblod :p)

*Nyfiken* Varför inte äppelbett?

Norrland

Skulle jag stoppa ett äppel /syntetbett i munnen på min häst skulle han ha skurit sönder sig i munnen efter en ridtur eftersom han tuggar väldigt frenetiskt på bettet när han är otålig (=i princip varje gång han måste stå stilla mer än fem sekunder)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
4 232
Senast: Gumman123
·
Anläggning Hej! Jag är ny i denna gruppen och startade kontot för att kunna få frågor besvarade. Jag behöver er andra hästfolks tycken och tänk...
2
Svar
24
· Visningar
2 849
Senast: mackan
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
29 933
Senast: EmmaW
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
959
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25
  • Avlivning älskade katt