Fel på rasen, provocerande?

Sv: Fel på rasen, provocerande?

Jag hade förut ett varmblod på foder...
Gunnar kallades han och när vi var till veterinären för första gången (under tiden han var min) så frågade de om ålder, -Han är 12 svarade jag. Och det är väl ett kallblod? sa veterinären. Näe, svarade jag det är ett varmblod. :rofl:
Veterinären trodde mig inte, så jag berättade vad han hette på riktigt, dvs Why Ideal, konstigt namn på ett kallblod;) tyckte veterinären.
Då var jag tvungen att redovisa stammen på honom för att till slut övertala henne.....:bump:

*suck*

Har aldrig fått några direkt nedsättande kommentarer. Fast min farbrors fru skrattar bara åt mig när jag säger att jag tror att jag och Crow kommer komma till piaff och kanske högre (levad, terre-a-terre) någon gång. Trots att han faktiskt har fyfsad exteriör och bara är 6 år, så han och jag borde väl hinna lära oss innan han blir gammal. :P
Sen är det väl lite det att många tar det som en självklarhet att travare är sämre.. kommentarer som ''det duger ju till vad du ska använda honom till'' och ''det är fina hästar, funkar bra för dom som inte gillar dressyr eller tävling'' tyder på det.. :3

Fast för inte så länge sedan fick jag höra ''Det var en grann häst du har!" av en granne när jag var ute och promenerade med honom. Värmde i hjärtat. :3

Nu är vi där igen, vad är det med travhästfolk? Allting tolkar ni som negativt... Varför skulle det vara negativt med "avdankad"???

Jag hade själv en avdankad galoppör för ett par år sedan som ridhäst.
När en häst inte längre kan tränas/tävlas för det den var tänkt till från början så är den enligt mig "avdankad", oavsett hästras eller tävlingsgren.
Det betyder inte att den är oduglig innom ett annat område!

Titta i annonser så många avdankade halvblod det säljs som promenadridningshästar eller avelsdjur!

Nu är vi där igen, vad är det med travhästfolk?

fast här måste man nånstans sätta gränsen, "travhästfolk" ser jag som aktiva inom travsporten. Skulle mer säga "ridtravarfolk" i denna tråd.

Inom travet ser vi inget negativt med avdankad, där står det för "häst som inte räcker för travet, inte vill/kan tävla mm". / lobysalice, tillhörande "travhästfolket".

Jag förespråkar du läser hela tråden så får du det förklarat för dig hur när var och varför :idea:

Öhh? Vad?

Jag svarade enbart på trådskaparen första inlägg. Får man inte göra det? Måste man numera läsa hela tråden innan man vågar svara? :confused:

/M

Öhh? Vad?

Jag svarade enbart på trådskaparen första inlägg. Får man inte göra det? Måste man numera läsa hela tråden innan man vågar svara? :confused:

/M

Jag tror att det är någon annan än du som behöver få saker och ting förklarat för sig ;)

Nu är vi där igen, vad är det med travhästfolk? Allting tolkar ni som negativt... Varför skulle det vara negativt med "avdankad"???

När en häst inte längre kan tränas/tävlas för det den var tänkt till från början så är den enligt mig "avdankad", oavsett hästras eller tävlingsgren.

Titta i annonser så många avdankade halvblod det säljs som promenadridningshästar eller avelsdjur!

Men en hel del ridtavare kan ju tränas och tävlas om man bara vill. De var bara inte tillräckligt snabba. Min startades inte ens, han blev för liten för att de ens skulle försöka. Är en häst som är född med hoppföräldrar men istället rids dressyr för att den inte gillade hoppning en avdankad hopphäst?

kl
folk får ha vilka hästar de vill för mig ;) Personligen vill jag inte ha en avdankad travare, det finns säkert trevliga individer dock har jag aldrig mött en. Det finns säkert de som är snygga exteriört och de som är mindre snygga, precis som med alla andra raser.

Att missta ngn häst för en annan ras är väl oerhört vanligt? Jag vet folk som frågat om lippizanerhästen är en connemara, om dponnyn som var tysk ridponny var en knabstrup och haflingern som var en dölehäst.

För att prata om ridtravarfolk (dra alla över en kam) upplever jag inte att "de andra" pratar så mycket skit om travare som ras utan mer att ägarna till dessa hästar är så påiga att de ser ut som halvblod. Man hinner knappt öppna munnen o fråga vad hästen är för ras förrän travhästägaren skriker "det är en travare men den ser ut som ett halvblod". O så ska de berätta att hästen kan minsann galoppera, bakdelsvändning och skänkelvikning.
Vilken annan ägare till en annan ras går på så direkt?

Köper man en avdankad travare vill man väl ha en sån? Köper man ett halvblod vill man ha en sån osv....varför är det så viktigt varje sekund att lyfta fram då att travaren ser ut som ett halvblod?

Ok..så ser inte jag det, och väldigt få andra med. Du får nog räkna med att folk blir sura eftersom ordet har en annan innebörd för de flesta.

fast det här känns av om man har arab oxå!

KL*
men jag har sett lika många som har varit mer som halvblod (utom tempramentet, jag avskyr halvblods temprament) för att ha ett halvblod som presterar bra så måste den vara extremt nervös och extremt svår att rida!

Nyfiken fråga, vad är halvblodsteprament och vad är det du avskyr i det?

Ok..så ser inte jag det, och väldigt få andra med. Du får nog räkna med att folk blir sura eftersom ordet har en annan innebörd för de flesta.

Ironi? Kanske skulle ha skrivit det efter *OBS, ironi*

fast här måste man nånstans sätta gränsen, "travhästfolk" ser jag som aktiva inom travsporten. Skulle mer säga "ridtravarfolk" i denna tråd.

Inom travet ser vi inget negativt med avdankad, där står det för "häst som inte räcker för travet, inte vill/kan tävla mm". / lobysalice, tillhörande "travhästfolket".

:bow::bow::bow::bow::D:banana::bow:

Jag tror de allra allra flesta ser uttrycket gammal och avdankad som helt klart negativt. Jag har aldrig någonsin hört någon använda det som ett neutralt eller positivt uttryck innan du skrev detta, men det var ju trevligt.:D

Och, hmm, travhästfolk och travhästfolk... Jag har som så många andra varvat ridskola och hyrponny med egen ponny i ungdomsåren. Som vuxen har jag skaffat ridtravare av anledningar jag skrivit ovan. Min enda kontakt med travvärlden är genom mina kompisar som är amatörtränare och jag känner verkligen inte att jag hör till den världen! :smirk: Även om jag respekterar den.

Du gör det verkligen lätt för dig om du anser att vad jag skrev om betydelsen av ett ord beror på att jag är travhästfolk. :smirk:Det stämmer inte att jag är det. En vanlig hästtjej bara, som tolkar det uttrycket likadant som större delen av befolkningen!

Ursäkta kapningen!:o

Det var ju precis det jag skrev, en häst som inte vill/kan tävla mer är avdankad. Det betyder inte att den inte passar innom ett annat område, ridning eller avel eller vad det nu kan vara...

Okej jag skulle skrivit "ridtravarfolk" för det var det jag menade...

--

Och allt jag säger är inte rätt eller fel utan det är så jag upplever det. Mina erfarenheter. Utnyttja det istället, jag förklarar ju varför jag tycker och tänker som jag gör om ni läser mina inlägg.

varför tycka synd om sig själva istället för att försöka bevisa? Man läser ofta "det finns travare som kan det och det och tävlar si och så högt"

Självklart finns det, det finns massa bevis på jättefina ridtravare här på buke som bl a fått mig att inse att det är fina ridhästar om man lägger ner jobb på dom. Men det finns många som hamnar hos hobbyryttare som är stora i orden men "små på jorden".

Då menar jag INTE dåliga hästägare, jag tror inte jag har sett en enda häst jag tycker ser förskräcklig ut här på buke.. förutom i "då och nu"-trådar och då är det Då-bilderna som ser ut så...

Det ÄR fina hästar. Men inse att alla inte vill ha en travare. Det lär ju finnas någon ras ni själva inte heller kan tänka er av någon anledning...

kl
jag vill ha svar på mina frågor, jag har aldrig gått ngt svar på de överhuvdtaget..jag vill ju veta! :)

kl
folk får ha vilka hästar de vill för mig ;) Personligen vill jag inte ha en avdankad travare, det finns säkert trevliga individer dock har jag aldrig mött en. Det finns säkert de som är snygga exteriört och de som är mindre snygga, precis som med alla andra raser.

Att missta ngn häst för en annan ras är väl oerhört vanligt? Jag vet folk som frågat om lippizanerhästen är en connemara, om dponnyn som var tysk ridponny var en knabstrup och haflingern som var en dölehäst.

För att prata om ridtravarfolk (dra alla över en kam) upplever jag inte att "de andra" pratar så mycket skit om travare som ras utan mer att ägarna till dessa hästar är så påiga att de ser ut som halvblod. Man hinner knappt öppna munnen o fråga vad hästen är för ras förrän travhästägaren skriker "det är en travare men den ser ut som ett halvblod". O så ska de berätta att hästen kan minsann galoppera, bakdelsvändning och skänkelvikning.
Vilken annan ägare till en annan ras går på så direkt?

Köper man en avdankad travare vill man väl ha en sån? Köper man ett halvblod vill man ha en sån osv....varför är det så viktigt varje sekund att lyfta fram då att travaren ser ut som ett halvblod?

Jag tror att dom flesta ridtravhäst-ägarna ofta får kritik och känner att dom måste försvara sina hästar. Det är inte alltid så kul att höra att din häst kan väl inget för det är ju en travare. Brukar ibland svara jo det kan den definitivt och jag skulle aldrig köpa en häst utan hjärna som du har gjort.

Till den andra frågan. Jag hade aldrig velat att min häst skulle se ut som ett halvblod. Hade någon sagt hade jag blivit riktigt förnärmad. Med tanke på att jag tycker dom flesta halvbloden är stora, fula och klumpiga.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
4 232
Senast: Gumman123
·
Anläggning Hej! Jag är ny i denna gruppen och startade kontot för att kunna få frågor besvarade. Jag behöver er andra hästfolks tycken och tänk...
2
Svar
24
· Visningar
2 849
Senast: mackan
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
29 933
Senast: EmmaW
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
959
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama