Fel på rasen, provocerande?

Sv: Fel på rasen, provocerande?

Vad jag har hört så kan s k "äppelbett" ge brännsår i munnen eftersom de är syntetiska = mer friktion. De kan dessutom ge skavsår av de skarpa, vassa kanter som kan uppkomma när hästen tuggar på bettet. Det tror jag dock lite beror på kvalitén, det ska inte kunna bli märken. Men detta är bara något jag hört och läst, har inte stor erfarenhet av syntetbett själv då jag inte ser någon anledning till att använda dom, så Seabaz kanske kan komma med en bättre förklaring.

Japp, så är det! Var på föreläsning för en JÄTTEduktig och "känd" tandraspare/hovslagare. Om gummibett berättade han att det var som bildäck i regnet.. Det gav brännsår i hästens mun efter som bettet drogs längs tandköttet.

Vad tråkigt att människor kan ha en sådan inställning ibland.

*KL
Jag har varit med om något liknande men positivt.
Det var när min travare stod på sitt förra stall då han blev kallad för "det vackra fullblodet" av hästtandläkaren som var där och gjorde den årliga tandkontrollen. :rofl:
Tog ett tag för tandläkaren att vilja gå med på att min häst med frysmärkningen var en travare.:D
Jag tar varken illa upp eller tackar och bockar för att nån berömmer
min häst för att han ser ut som en helt annan ras än vad han är.
Men jag tackar och bockar däremot när nån berömmer min häst
för att vara en intellegent och begåvad individ för att vara en travare som den ridhäst han är.
Jag valde inte min häst efter hur välskolad han var, vilken stam det var på honom, vilka priser han vunnit eller hur mycket han kostade.
Min häst blev min bästa vän och jag blev hans bästa vän och jag köpte honom för dom futtiga 7000kr jag skramlade ihop.
Sen rider jag med min sadel jag köpte för 400kr och mitt billiga B*rje träns som passar honom utmärkt. :D
Och trots det är vi ute och tränar hoppning och terräng på 90-100cm.
Blivit tillfrågade av hopplagsledaren från den ridklubben som anordnade förra årets hubertusjakt jag och min häst var på, om vi ville vara med och tävla för deras klubb.
Då det fanns 18 andra ekipage att fråga, blev jag och min häst tillfrågade om en sådan hedersvärd sak skulle jag vilja säga. :)
Även om det är på lokal nivå vi ska tävla så känner jag mig stolt
över mig och min avdankade gamla travare som ska ut och tävla i laghoppning.
Och då är jag glada för att vi kan kunna vara en "ambassadör" eller "representant" för travarsläktet. :) <3
Mvh Xoya och travaren Glenn Top.

Senast ändrad:

Jag tror att många väljer varmblodiga travare för att det är trygga, intelligenta och gudomligt snälla hästar. Det är en trygg häst att sätta upp ett barn eller nybörjare på. Visst det finns undantag men det finns det ju för andra raser också.

När vi väl är igång och erkänner fördommar kan jag ta min. Jag tycker att 90% av alla halvblod är korkade, klumpiga och okänsliga. Dessutom är dom oftast mycket ouppfostrade.

Jag fick ofta höra att det var så trevligt att min häst var så uppfostrad och trevlig av veterinärer, hovslagare osv. Och att dessa inte tyckte om halvblod för att dom är just det jag skrev här ovanför.

Jag vet att jag kommer att bli halshuggen för det här. Men men...

Japp, så är det! Var på föreläsning för en JÄTTEduktig och "känd" tandraspare/hovslagare. Om gummibett berättade han att det var som bildäck i regnet.. Det gav brännsår i hästens mun efter som bettet drogs längs tandköttet.

Så är det säkert. Har dock förebyggt ev brännsår med en extra lindning över syntetet. Därav får inte min häst något brännsår. Är en van användare av olika bett. Min häst har gått på detta bett ett tag nu & är kollad av tandis emellan u.a.

Avundsjuka!

Inget att bry sig om.

/M

Jag förespråkar du läser hela tråden så får du det förklarat för dig hur när var och varför :idea:

--

Angående äppelbett, mycket möjligt det är bättre kvalitet på dom nu för det jag hade på min ponny var det första som gavs ut..
Ponnyn tuggade på bettet och när man ridit klart och hängde upp tränset för att använda nästa dag stelnade dessa bitmärken och blev väldigt vassa.
Jag var inte så kunnig då så jag fortsatte att rida på det tills min ponny fick sår i munnen och min kompis mamma (som jag hade ponnyn hos) berättade för mig att det kom från bettet och inte för att jag skulle ha slitit i munnen på hästen.

Jag fick själv stoppa bettet i munnen och "känna hur det kändes".

Efter det slängdes bettet och jag vill inte använda något sådant igen!

:bump:

*kl*
Nu har jag tagit mig igenom tråden, phu. Det som gjorde mig förvånad var att så många ridtravarägare verkar ha så dåliga erfarenheter av hur deras omgivning bemöter dem.

Jag köpte min amerikanska travare för drygt sex år sedan och jag har under denna tid aldrig fått höra ett enda negativt ord från någon om mitt hästval. Eller rättare sagt, som jag har tolkat som negativt.

Anledningen till varför jag köpte en travare var min ambitionsnivå och priset. Då jag är en typisk skogsmulle (= rider helst i skogen, varvat med någon lektion med jämna mellanrum) såg jag ingen anledning till att lägga tiotusentals kronor på en häst vars potential jag ändå inte skulle utnyttja. För jag måste erkänna att jag blir lite förvånad när amatörmässiga hobbyryttare (= folk som aldrig kommer högre än till Lätt C med sina hästar) köper halvblod för drygt 50.000 kr. Men det är deras val och så länge ägaren är nöjd är allt frid och fröjd.

Sen att jag la lite pengar på mitt hästköp, betyder självklart inte att jag fortsatte att spendera lite pengar på hästen när den väl var i min ägo. Tvärtom. För att undvika eventuella missförstånd - detta är ju ändå internet ;), vill jag poängtera att min häst givetvis är vaccinerad, välskodd, äter analycerat grovfoder, är försäkrad, träffar en legitimerad hästtandläkare regelbundet och veterinären när så behövs, har välanpassad utrustning etc. etc.

KL

Jag tror inte det handlar om rasen utan snarare att folk tycker om att snacka skit och trycks till folk lite om de kan.

Folk tyckte inte jag var klok när mamma fick min gamla häst, då hennes fick avlivas och jag äntligen kunde köpa ett russ somv arit vanvårdad under i princip hela sin livstid. Jag hade mått väldigt dåligt över hur han hade det länge och gjorde allt för att han skulle få det drägligare. Folk var inte glada för min skull. Varför bytte jag ner mig var det fler som tyckte. Att jag passa mycket bättre ihop med russet spelade inte heler någon roll.

Det viktigaste är väl att ajg trivs med min häst inte vad andra tycker eller?

Jag har en ridtravare som jag har ägt i sju år. Hon har tidigare gått löp och haft ett par travarföl. När jag köpte henne som 11åring hade hon varit ridhäst i ett år. Väldigt pigg och framåt häst som tycker allt är jättekul. Jag har aldrig haft en häst som är så välhanterad tidigare. Lättlastad, går fram överallt, aldrig orolig eller nervös, kan ställa henne på ridbanan om jag plockar fram hinder och hon står och väntar.
Hon kan kort gallop, skänkelvikning, öppna, sluta och gallopombyten.
Går i form om jag rider henne ordentligt. Köpte henne som skogsmulle häst, men fick så mycket mer.
Kan tillägga att jag är närmare 40, hållt på med hästar hela livet, jobbat på arabstuteri och i tillridningsstall och har även gått hästutbildning.
Har även en ridponny och ett halvblod. De betyder givetvis lika mycket för mig oavsett ras.
Men jag har alltid behövt "försvara" min travare. Fått höra "varför skaffar du dig inte en riktig häst istället".
Letar jag ny häst letar jag inte efter en viss ras, utan en individ som jag ska trivas med under många år.
Alla raser har något positivt, men även vissa negativa sidor.

jag har både ett halvblod och ett varmblod.. bara för att halvblodet är mycket dyrare att skaffa så betyder inte det att det är värt mer i mina ögon.. dom är lika underbara båda två:p

*kl*
Jag återkommer till ursprunget, att folk tycker det är pinsamt/irriterande att de tagit fel mellan en "fin" och en "ful" ras..

Jag har en supersöt islandskorsning som är uppväxt med isisar, ser ut som en isis och är som en isis.
Han var med när jag var på (islands)kurs med min renrasiga :smirk: valack, och tränaren tittade länge på korsningen, tyckte han var fin och frågade vad han hade för stam?
Jag började med att berätta om den (faktiskt) mycket fina stammen han har på pappas sida, h*n hummade liksom lite medhåll... och sedan berättade jag att mamsen "bara" är en korsning! :rofl:
Tränaren fick snabbt lägga till att jooo... tyckte nog att det var något som såg fel ut :p

Hehe, inom islandsvärlden är det helt hedniskt att korsa, och tänk att en tränare inte såg skillnaden :devil: Pinsamt, pinsamt.

Att sen måsta lägga till att hästen ser "fel" ut kan jag tycka är irriterande, var han fin, eller fel? :mad:

Nä, strunt i rasen tycker jag! Passar storlek, lynne, gångarter och kapacitet osv just den ryttaren så är ju det fint. :idea:

Oj vad jag håller med dig. Känne rigne det där, och kul att se att set är så många här som kan erkänna travare som de är-goa underbara hästar!

Jag fattar inte ens vad problemet är. Att en tjej öppnade munnen och sa att travaren var en travare innan din kompis hann göra det. Ingen har väl sagt något nedsättande eller dumt ?

Och vad det gäller "dyr" eller inte.
Den kliniken jag åker till hanterar nog ungeför 80%travare resten andra hästar och jag lovar att många travare är betydligt mer dyrbara än de andra hästarna.

Som sagt innan så vart det inte det att det vart något "problem" utan ville mer starta en diskussion om varför vissa verkar ta det negativt det här med att man har fel angående rasen. Det har aldrig varit en "problem" lösar tråd utan mer en diskussions tråd från början. :)

När min travdam var i sitt "esse" så fick jag många förfrågningar om vad hon var för ras.
Det var allt från ponnykorsning till angloarab :rofl:.
Givetvis blev de tysta när jag stolt visade frysmärkningen, såg ut typ så här :eek:.

Senast förra året på en tävling så träffade jag en tjej här på Buke faktiskt. Hon frågade mig om jag inte hade en travare. "Jovisst sa jag, det har jag. Det är hon som står därborta", och så pekade jag. "Jaha...oj...vad fin hon var. Det skulle jag inte tro var en travare, sa hon. "

Jag är inte någon som gärna vill att folk ska tro att man har en annan ras än travare. Jag hade gärna velat att min dam hade sin man på andra sidan så hennes frysmärkningen syntes men det går inte tyvärr :p.
Däremot kan jag tycka det är roligt när folk tar fel....för att då ser dom att travare inte behöver vara beniga, omusklade osv. utan att de faktiskt kan se ut som vilken annan ridhäst som helst.

Många travhästägare tolkar oftast som att man menar negativt om deras hästar, är min erfarenhet...
Och som synes här på buke, det är alltid travhästägare som startar sådana här trådar, finns hundratals säkert om travarens vara eller icke var som ridhäst....

Själv tycker jag att en travare med sulky och kusk är bland det vackraste som finns.
Likaså fullblod gör sig bäst under en jockey.
En quarter i westernsadel och en fjording framför vagn.
Islandshäst i tölt mm mm....

Men cred till er som orkar hålla på, det är bra att det finns en marknad för avdankade travare så dom inte skickas till slakt bara för dom inte klarar kvaltiderna!

QUOTE]

Nja det är just detta med "avdankade" (heder åt dig ändå som inte tillade "gamla":smirk:). ALLA, både hästfolk och icke-hästfolk, säger "en gammal avdankad travare" som om det var sekund vara, begagnat gods, utnött och trasigt:eek:. Snacka om dåligt rykte!

Min var 6 år när jag köpte henne, hade varit tränad av proffs och haft samma ägare som uppfödare. Hon har startat 3 gånger men hade inte rätta knycken. Hade aldrig varit halt eller skadad.
Det jag fick hem var ett vackert sto i topptrim, rena tävlingskonditionen, och med flera år kvar till den bästa åldern.:D

Avdankad? Pyttsan!:o

Själv tycker jag att en travare med sulky och kusk är bland det vackraste som finns.

Travare under sadel i tävling då ?? sk Monté...:p

Kom på en till kommentar från en stallägare när jag var liten å mamma & pappa stallade in sina 2 travare, 1 för tävling & 1 för rid, i ett ridstall med halvblod och fullblod. Stallägaren mötte oss med : -"De defekta hästarna står på den här sidan" & pekade mot där en annan (rid-)travare stod.

Men cred till er som orkar hålla på, det är bra att det finns en marknad för avdankade travare så dom inte skickas till slakt bara för dom inte klarar kvaltiderna!

QUOTE]

Nja det är just detta med "avdankade" (heder åt dig ändå som inte tillade "gamla":smirk:). ALLA, både hästfolk och icke-hästfolk, säger "en gammal avdankad travare" som om det var sekund vara, begagnat gods, utnött och trasigt:eek:. Snacka om dåligt rykte!

Min var 6 år när jag köpte henne, hade varit tränad av proffs och haft samma ägare som uppfödare. Hon har startat 3 gånger men hade inte rätta knycken. Hade aldrig varit halt eller skadad.
Det jag fick hem var ett vackert sto i topptrim, rena tävlingskonditionen, och med flera år kvar till den bästa åldern.:D

Avdankad? Pyttsan!:o

Mamma fick sin "Luns" på livstidsfoder när han var 8 år. Idag är han 25 år fyllda & fortfarande inte avdankad, men gammal :D

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
4 232
Senast: Gumman123
·
Anläggning Hej! Jag är ny i denna gruppen och startade kontot för att kunna få frågor besvarade. Jag behöver er andra hästfolks tycken och tänk...
2
Svar
24
· Visningar
2 849
Senast: mackan
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
29 933
Senast: EmmaW
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
959
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Katt i påse
  • Avlivning älskade katt
  • Muddypaws 24/25