Fel på rasen, provocerande?

Sv: Fel på rasen, provocerande?

Jag tror att dom flesta ridtravhäst-ägarna ofta får kritik och känner att dom måste försvara sina hästar. Det är inte alltid så kul att höra att din häst kan väl inget för det är ju en travare. Brukar ibland svara jo det kan den definitivt och jag skulle aldrig köpa en häst utan hjärna som du har gjort.

Ja men så bra, då. Då är det ju bara att visa kritikerna att din häst också kan? Det är enda sättet att få tyst på dem. Tyvärr är det alldeles för många travhästryttare som rider erbarmligt dåligt.

Till den andra frågan. Jag hade aldrig velat att min häst skulle se ut som ett halvblod. Hade någon sagt hade jag blivit riktigt förnärmad. Med tanke på att jag tycker dom flesta halvbloden är stora, fula och klumpiga.

Att travarna får dåligt rykte beror till en viss del på ägarna. Många har fördomar om halvblod, men går direkt till angrepp om de hör något negativt om sina travare.

Immer (som har 2 1/2 travare)

Borde kanske tillägga att jag aldrig skulle säga något sådant till en annan hästägare om deras häst därför att jag vet att dom älskar sin häst precis lika mycket som jag min. Men kommer de kommentarer då får dom tåla att få tillbaka en del också.

Jag tycker inte om halvblod som hästtyp men har inget emot att andra rider på dom.

Jo då, jag såg en tjej på en hopptävling med en ridtravare en gång.
De galopperade inte ett enda steg runt banan och folk började mumla, fnysa och skratta i mjugg...tills det började bli uppenbart att ekipaget skulle ta hem segern när de i full fart sopade banan med övriga ekipage i sin rafflande omhoppning...i TRAV!

Där stod jag som nästa start med mitt dyra halvblod med massa fina hopphingstar i stammen och undrade vad i hela världen var det som hände?!

Travare kan dem med, kanske inte ta sig till absoluta toppen men inte långt därifrån. :D

Onödigt inlägg, du fattar ju att hon menade varmblodig travhäst, eller hur.

F ö håller jag inte med henne om att dom inte har något värde, sveriges dyraste hästar är nog majoriteten travare och fråga alla människor som handskas med dom dagligen vad hästarna betyder för dom..

"ridmänniskor" är väl även travhästägare, i alla fall i mina ögon!

Och har man inga stora ambitioner på träning och tävling utan vill ha en hobbyhäst, varför köpa ett halvblod för 40 tusen och uppåt när du får en jättetrevlig kompis/familjemedlem för 5-15 tusen som uppfyller alla dina krav.
Men det är attityden från ägarna som ger dåligt rykte och faktiskt att dom ofta har billigare/sämra utpassad utrustning (främst sadlar av alla de slag) till sina hästar. Och sedan väldigt stora i käften...

Nu fattar jag ännu mindre !

Menar du att först är någon stensäker på att hästen är av rasen si och så, men sen upplyses den om att det är en annan ras och då inträffar något negativt ?

Har inte det att göra med att folk inte vill ha fel ? Det är pinsamt i vissas ögon oavsett vad man har gissat på.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
4 232
Senast: Gumman123
·
Anläggning Hej! Jag är ny i denna gruppen och startade kontot för att kunna få frågor besvarade. Jag behöver er andra hästfolks tycken och tänk...
2
Svar
24
· Visningar
2 849
Senast: mackan
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
29 933
Senast: EmmaW
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
959
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama