Fel på rasen, provocerande?

Sv: Fel på rasen, provocerande?

Slutligen: det som gör att varmblodstravaren har så dåligt rykte är att de ofta ägs och rids av unga ryttare utan erfarenhet. Hästarna rids illa, har dåligt tillpassad utrustning osv.
Den dagen alla rider sina varmblodstravare i en ändamålsenlig form, har väl passande sadlar och annan utrustning, bra hovvård osv så tystnar kritiken. Det är jag övertygad om.

Immer

Men jag tycker inte att man enbart ska kolla på de som är unga osv. För jag känner flertalet som är vuxna och rider grymt mycket sämre än mig själv (är 15 och rider ett varmblod) och har dålig utrustning. Jag vet TVÅ ungar som rider travare och dessa två tar verkligen hand om sina hästar. Jag skulle mer gissa på att det är mer äldre som rider varmblod. Faktiskt. För nu i tonåren märker jag att rider man en travare så får man.. snea blickar som säger typ; "men du har ju inte råd med något bättre" eller att det helt enkelt inte ger lika mycket status bland ridkretsarna att ha ett varmblod. För status hur stalltjejerna på tex ridskolan eller liknande är någon vi yngre vill ha (tror jag, i don't know. :rofl: ). Så vi yngre vågar helt enkelt inte ta oss an ett varmblod utan köper istället en ponny vi inte kan rida och betslar upp. ;)

Tja, vi har väl olika erfarenhet, du och jag. För min del har jag mest sett unga ryttare på varmblodstravare.
Jag tror också att de som är lite äldre ofta har råd att köpa en häst som är avlad för ridning.

Men du, det är ju roligt att du rider din travare bra - då är du ju en bra ambassadör för rasen :idea:

Immer

nähä... Du vet vad jag menar, varför märka ord?
Språkpolis, eller?

Jag tror att alla fattade hur jag menade....

Varmblodig travhäst!
för att undvika missförstånd;)

Bra att du skrev så. För en svensk varmblodig ridhäst är detsamma som ett svenskt halvblod. Det är det många som inte har en susning om.

Immer

Det kan säkert skilja oerhört från stad till stad..!

Kan så vara. Men sedan tror jag att föräldrar vill köpa en dyr ponny åt sina ungar för att även de visa att de har pengar. För är det här i alla fall.. :crazy: Sen om de kan rida hästarna är ju en annan femma. ><

Jag kan inte påstå att jag rider bra då jag är bättre på marken än i sadeln. Men i och med att hästen är under inridning fortfarande och jag har varit med och format hästen så har vi lärt oss tillsammans. Trixa och testa har lett till ett bra resultat. Går en övning inte någe bra så provar vi igen. Kanske lägger på en skänkel där och tittar däråt. Vänder axlen åt det håller osv. Vi testar. Och pollen är så grymt pepp på att försöka sig på nya saker att det bara är bra för honom att vi gör saker vi inte har en aning om. Sedan om allt blir en katastrof under ridpasset så släpper vi det vi höll på med och tar en vända i skogen för att försöka en annan dag.

Så om jag skulle klara av att få en annan häst i en så pass snygg form som 'min' får vill jag inte kommentera. :D

Men sedan tror jag att föräldrar vill köpa en dyr ponny åt sina ungar för att även de visa att de har pengar. För är det här i alla fall.. :crazy:

Men det är inte alla barn/ungdomar som har stöttning från sina föräldrar - ungar tjatar sig till en häst och det får bli en billig en då. Föräldrarna har inte en susning om vad en travhäst är, eller vad det kostar att hålla häst.
En vuxen ryttare, som köper häst med egna intjänade pengar, kanske har lite lättare att förstå att en travhäst inte är avlad för ridning och därför kan vara svårare. Dessutom har den vuxne förhoppningsvis vänner som kan ge goda råd.

Du verkar ha roligt tillsammans med din häst :)
Lycka till i fortsättningen!

Immer

Men det är inte alla barn/ungdomar som har stöttning från sina föräldrar - ungar tjatar sig till en häst och det får bli en billig en då. Föräldrarna har inte en susning om vad en travhäst är, eller vad det kostar att hålla häst.
En vuxen ryttare, som köper häst med egna intjänade pengar, kanske har lite lättare att förstå att en travhäst inte är avlad för ridning och därför kan vara svårare. Dessutom har den vuxne förhoppningsvis vänner som kan ge goda råd.

Du verkar ha roligt tillsammans med din häst :)
Lycka till i fortsättningen!

Immer

Det är sant som du säger. Att många föräldrar litar på att ungen kan välja ut en bra häst och lägger inte så stor vikt vid vad det blir för häst..

Haha, tack. :)
Dock måste jag erkänna att han kan bli en aning tråkig då jag gillar mer livligare hästar. Problemhästar och sådanna man aldrig vet om passet slutar i om man får tugga grus. :rofl:
Jag är livrädd för att rida, egentligen. :eek:

Du också? Jag är jätterädd emellanåt och jobbar mycket med mental träning
Att erkänna att man är rädd är ett stort steg framåt!:bow:

Immer

Usch ja! Ända sedan jag flög av en häst riktigt ordentligt så tänker jag varje gång jag sätter foten i stigbygeln att nu har jag ridit för sista gången. Sen kan jag få återblickar från den hemska ridturen och bli helt kall i hela kroppen. :crazy:
Mental träning, vad tränar du på då?

Ja det är inte lätt alla ggr...

Råkade ut för nåt liknande förra sommaren när jag skulle köpa skor åt mitt varmblod, dom hade bara skor med broddhål vilket jag inte ville ha och nämnde det för bruden i kassan, dom hade inga utan hål o vi enades om att det var väl ändå inte hela världen, sen frågar hon vad jag har för häst?
-Ett varmblodssto, svarar jag.
*ett par sek tystnad och bruden ser lite förbryllad ut*
-...Jaha...det blir 60 kr för skorna då., blev svaret.

Småpratet ang skorna var trevligt men så fort hon fick veta att det var en travare dom skulle sitta på så var det inte så intressant att prata med mig nå mera, jag tror nog hon trodde skorna skulle sitta på någon "riktig" häst efter pratet om broddhål. Typ "Men har du 'bara' en travare duger väl vad som helst?!"
Jag bara log, betalade o skrattade åt det hela tillsammans med arbetskollegan sedan! Man kan ju antingen skratta eller gråta, och jag har gått över till det förstnämnda :)

Vart med min stallkompis och hennes lilla häst på klinik igår. Hennes häst är en varmblodig travare på en bit över 1,70 och är grov i kropp samt välmusklad. Hon går lätt förbi som ett halvblod om man inte tittar noga och vet vad man tittar efter ;). Nu till min fråga, in kommer vi på kliniken med hästen. Klär av henne skydd, täcke m.m. och ställer in henne i en utav boxarna för inskrivning. Då kommer där bort en tjej som vart där och praoade (dom vart 3 stycken tjejer som praoade där). Tittar på Tufsan och säger " Vad fin hon är, hon är ett halvblod va?" Varpå jag säger "Nej hon är ett varmblod (varmblodig travare ;)). Varpå tjejen ger ifrån sig ett irriterat "Jaha" och går därifrån. Går in till min kompis vid inskrivningen där alla prao "nissarna" nu också sitter. Dom går igenom uppgifter såsom ålder, namn osv. När dom kommer till ras så frågar "sköterskan "Hon är ett svenskt halvblod va?" och innan min kompis hinner invända så öppnar tjejen sedan tidigare sin mun och upplyser om att det är det minnsann inte för det är en travare! Jaha säger sköterskan och skriver in det istället. Tydligen fick jag reda på senare så har den här tjejen ett halvblod som hon tävlar med i hoppning. Iallafall det jag vill komma till är då; Varför är det så att vissa hästägare blir väldigt förnärmade/ tar illa upp när ett vamblod (varmblodig travare) misstas för ett i detta fall halvblod eller någon annan ras? Det här har hänt mer än en gång med denna donna så jag har sett det förr. Det är nästan som att folk med andra raser blir, ja förbannade för att folk kan misstolka de hela. Precis som att min häst vart mer än dubbel så dyr så blanda inte ihop dem? Kan någon förklara detta fenomen för mig? Givetvis så vet jag att inte alla ser det så men kunde vara kul att höra era åsikter ändå.

HEJ DU SKRIVER ##om man inte tittar noga och vet vad man tittar efter ## Vad är det beskriv!Jag tycker emellanåt det är jättesvårt ,när man inte ser den i rörelse men ibland kan det även vara svårt då:::rofl:

Du också? Jag är jätterädd emellanåt och jobbar mycket med mental träning
Att erkänna att man är rädd är ett stort steg framåt!:bow:

Immer

Det här hör ju inte till tråden, men...

Jag undrar också hur du gör din mentala träning? Tar gärna emot tips.

Ju äldre jag blir, desto mer rädd för allt som KAN hända blir jag. Förut tänkte jag inte så mkt på riskerna. Jag har inte ramlat av ordentligt, eller så. Bara blivit mer riskmedveten. Men det är kanske åldern.

Norrland

Jag är livrädd för att rida, egentligen. :eek:

Jag med, därför kör jag hellre. Har mer kontroll då känns det som . Häromdagen red jag min nykommna travartjej (tränar trav) i skritt uppe på skogen, vände henne hemåt & hon får syn på nåt som jag inte såg & kör upp skallen, tar bette & sticker... Shit, blev alldeles kall i magen! Det gör juh så j-la ont å tugga grus.. Brukar blunda & hoppa av i farten om jag märker att det går åt "barkaby":crazy:
Men hon stannade efter mkt "ptrooo" & lugnande röst. Men mina ben blev som gelé..:o

Mental träning, vad tränar du på då?

Att tänka positiva tankar! Min häst är min spegel, och om jag hela tiden sitter och tänker på att jag snart blir avkastad så har hon snart fått bilden överförd till sig och tror att det jag vill är att hon ska kasta av mej.... Jag är övertygad om att det är så.

Ibland kör jag med polisens mentalträningspaket, men annars brukar jag börja med att lyssna på en avslappnings-CD. Sen försöker jag inom mig se hur det kan se ut när jag är helt lugn när jag rider - jag framkallar positiva bilder av mej själv och hästen.
Jag gör det ofta, ibland även när jag gått och lagt mig på kvällen och väntar på att somna.

Det hjälper mig, och jag blir mindre rädd med tiden.

Immer

Men det är ju exakt det här jag menar. Travarna HAR inte samma förutsättningar som ridhästarna. De kan inte mäta sig mot halvbloden på tävlingsbanorna. Lika lite som ett halvblod kan mäta sig mot travarna på travbanorna. Det är väldigt orättvist att kräva att de ska placera sig från lokal och uppåt, att det ska vara kriteriet för en väl omhändertagen ridtravare. Kräver man det, har man en stor okunskap om travhästar (och kanske hästar i allmänhet), vill jag påstå.

Men travarna behöver inte vara vanvårdade bara för att de rids på sin nivå. Däremot krävs det mer av en ridtravarryttare att få sin häst att jobba rätt i alla gångarter än vad det krävs av en halvblodsryttare. Det vågar jag nog påstå.

Norrland

:bow: Håller med dig här.

norrland65; och ändå är dom inte överrepresenterade på träningar för instruktör heller, travarna och deras ryttare.....

själv tycker jag många travhästägare alltid går med taggarna utåt och hugger till så fort man säger eller gör nåt som inte passar dom. Man har råkat välja fel ord eller tittat på ett sätt som inte passar :smirk:

Jag är vuxen och rider ponnyras. Jag blir inte sur för att någon annan hellre vill ha ett halvblod eller fullblod och tycker den är bättre.
Den är säkert bättre för det endamålet.

Jag skulle kunna ha en annan ras jag med, men inte en travare då jag inte vill behöva lägga ner så mycket extra tid på att träna fram rätt rid-gångarter och jag vill heller inte ha ett halvblod då dens gångarter heller inte passar mig i mitt westernintresse.
Jag drömmer om en quarter men inser då också att jag förmodligen inte kan ge mig ut på en dressyrtävling heller med quarterns markbundna gångarter och förvänta mig nåt...

själv tycker jag många travhästägare alltid går med taggarna utåt och hugger till så fort man säger eller gör nåt som inte passar dom. Man har råkat välja fel ord eller tittat på ett sätt som inte passar :smirk:

Jag är vuxen och rider ponnyras. Jag blir inte sur för att någon annan hellre vill ha ett halvblod eller fullblod och tycker den är bättre.
Den är säkert bättre för det endamålet.

Jag skulle kunna ha en annan ras jag med, men inte en travare då jag inte vill behöva lägga ner så mycket extra tid på att träna fram rätt rid-gångarter och jag vill heller inte ha ett halvblod då dens gångarter heller inte passar mig i mitt westernintresse.
Jag drömmer om en quarter men inser då också att jag förmodligen inte kan ge mig ut på en dressyrtävling heller med quarterns markbundna gångarter och förvänta mig nåt...

Precis!!

Jag skulle heller inte försöka starta mitt halvblod i trav (om man fick)om jag inte tyckte hon var tillräckligt bra på att hoppa.....

norrland65; och ändå är dom inte överrepresenterade på träningar för instruktör heller, travarna och deras ryttare.....

Här i mina trakter är det flera ridtravare som tränar, både hopp och dressyr.

Men det är inte alltid så lätt att hitta lämplig tränare, har jag förstått. Många träningar är på rätt hög nivå, anpassade till halvblod, och där har travarna svårt att hänga med. Så det är inte helt enkelt att hitta en tränare som anpassar nivån till travarna.

Men det finns duktiga instruktörer som har förmågan att ta hästarna som de är, och locka fram det bästa oavsett nivå. Och de ska ha all heder! :bow:

Kanske vore det ide för ridskolor att ha några renodlade ridtravarträningar? Då kanske många ridtravartjejer vågar delta i träningarna, då de inte behöver mötas av nedsättande blickar och kommentarer. För det är rätt vanligt. Se bara din kommentar här!

Norrland

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
4 232
Senast: Gumman123
·
Anläggning Hej! Jag är ny i denna gruppen och startade kontot för att kunna få frågor besvarade. Jag behöver er andra hästfolks tycken och tänk...
2
Svar
24
· Visningar
2 849
Senast: mackan
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
29 933
Senast: EmmaW
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
959
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25
  • Avlivning älskade katt