Fel på rasen, provocerande?

Sv: Fel på rasen, provocerande?

Om kravet för en välvårdad häst är att den rids helt korrekt vågar jag nog påstå att de flesta av hästarna i Sverige är vanvårdade! De flesta ryttarna rider inte på hög nivå!

Många halvblod rids inte i korrekt form. Det är tjejer (och killar :)) som kämpar för att lära sig rida bättre och utvecklas.

Däremot kommer ägaren undan lättare med ett dåligt ridet halvblod än en dåligt riden travare.

Sen är det inte givet att utrustningen är mycket bättre anpassad på ett halvblod än på en travare. Jag har sett många exempel på dåligt, eller illa, passande utrustning även på hbl. Men - återigen - man kommer undan lättare med det!

Norrland (som inte köper att ridtravartjejerna, och killarna, är sämre än hbl-tjejerna).

Jag tror de blir förnärmade eftersom deras fördomar visar sig så tydligt. Dessutom tror jag de ser det som ett nederlag att de inte ser vilken ras det är. De kanske tycker det visar på okunnighet..

*kl*
Visst finns det fördomar från "halvblodsfolket" sida gentemot de som har andra raser men efter att ha läst igenom den här tråden verkar det som om det blomstrar rätt mycket fördomar om de som äger halvblod också.. . Uttryck som "fisförnäma", "snobbar" osv förekommer en hel del...
Man ska inte kasta sten i glashus brukar det ju heta...

/Lulski (som har en arab)

och du kan inte ha missuppfattat tjejerna??

Dom trodde det var ett halvblod, fick reda på att det inte var det och deras följdfråga (som oftast är) kanske hade varit härstamning.

När du talade om att det var en travare så kanske dom inte hade mer att säga för dom är kanske inte insatta i travaveln... Inte alls konstigt?

Och du skriver att tjejen upplyste den andra om "det var det minsann inget halvblod inte, för det är en travare"

Är det tjejens ord eller dina egna?

Min erfarenhet är att det alltid är travhäst-ägare som startar dessa trådar och säger att alla andra ser ner på dom och deras travare....
Det är som om "ni" vill ha uppmärksamhet i alla former, bra som dåligt.

En travare är en häst, varken bättre eller sämre än ett halvblod när den går i hagen. Sedan är det upp till ryttaren vilka kriterier och mål man har med sin ridning.
En som satsar högt köper varken en travare eller fel typ av halvblod...

Håller med fullständigt! Jag tycker såna här debatter, som dyker upp med jämna mellanrum är urfåniga och saknar mening. Typ "alla tyckte min häst var så fin tills de såg frysmärkningen". Hur kommer det sig att det verkar vara så viktigt att hästen inte ser ut som en representant för sin ras? Om varmblodet är mer kvadratiskt kan det misstagas för ett halvblod, och det är väl ändå inte speciellt positivt eller hur? Lika lite som när ett halvblod tas för en varmblodig travare, vilket också förekommer. Många varmblodsägare rackar ner på halvblodet och halvblodsägare i alla situationer, alltifrån ridning till utstyrsel, men klarar själva ingen kritik. Man "försvarar" ofta sitt varmblod med att halvblod är tokiga och oridbara, men trots det vill många förbättra ridegenskaperna på sitt gullefjun till varmblodsmärr med just halvblod. Förklara det den som kan!

Jag kan bara svara för mig när det gäller ursprungsfrågan. Om det står något framför mig som liknar ett halvblod frågar jag gärna om härstamningen. Om jag då får höra att det är en travare tappar jag helt enkelt intresset. En fin häst är en fin häst oavsett vilken ras den tillhör, så det har inte med "rasism" att göra, utan jag är bara inte intresserad av travare eller travstammar. Måste man vara det för att inte kallas fördomsfull eller rasist?

Senast ändrad av en moderator:

Min gamla varmblodstjej misstogs för quarter på en clinic jag var på. När jag sa att det var en travare så tittade dom på mig och sa "men hon är ju så fin och musklad och hon kan ju gallopera"

Såna där kommentarer är så jäkla töntiga. :crazy: Alla hästar kan galoppera.

Jag har hört komentarer om syrranshäst på tävlingar fast tvärt om då. "shit vilken duktig travare och vilken gallopp!" brukar det heta. Grejen är den att det är ett halvblod (dock med arab mamma)med rätt bra stam bara det att syrran inte klipper manen på den så hon misstas i bland för en travare.

*s*

Har råkat ut för liknande, då jag var på kliniken med vår vbl hingst.

Han är kort i kroppen, lite rund, kompakt och musklad. Dessutom fux med mycket vita tecken.

Han har "vänligheten" att alltid blåsa upp sig och dansa in vid sidan av mig. Han är inte skrikig eller så, men man ser på långt håll att det är en hingst.

Roligast var den gången en dressyrtant kom fram och frågade efter stammen och om han var i avel. Hon trodde mig inte då jag sa att det är en travare. Fick lyfta på manen och visa frysmärkningen.

Annars brukar folk gissa på halvblodskorsning eller quarter med inslag av arab, ty gossen har ett litet och relativt nätt huvud.

Första gången jag var på kliniken så gissade även veterinärerna fel ras... och vi går till en atg-klinik :D

Gira :banana:

- som har tur att ha en sån bra barnvakt... Han är nämligen överhuvud i hingsthagen.

Jag har inte påstått något av det du skriver heller, jag berättar bara min erfarenhet och uppfattning. Även jag har sett en hel del exempel på dålig utrustning och dålig ridning hos hbl men jag har sett mer av det inom ridtravare. Dock tror jag att du säkert har rätt i att man som hbls-ägare kommer lättare undan med det än en ridtravar-ägare.

travarpower!!!! bästa hästarna!!! skulle aldrig få för mig att ha nåt annat..*underbara travare*:love:

Ja vissa har svårt för det där med travare.. samtidigt kan jag bli lite irriterad när en del säger "han ser ut som ett halvblod" som en komplimang till travhästar. Jag tycker många travare är minst lika fina, men alla tror att det är en komplimang om ens häst inte ser ut som en travare. Visst är det det i det avssendet att om hästen ska vara ridhäst är det ju bra om den har ridhästmuskler och inte travhäst, därav ser den kanske mer ut som ett halvblod. Men har man köpt ett varmblod kanske man gjorde det för att man uppskattar rasens egenskaper, och inte bara för att man inte har råd med ett halvblod.

Håller med. Älskar min kille för vad han är. :P

KL
Min erfarenhet är att folk med ridtravare är mer intresserade av skogsridning än dressyr; varför måste de då tävla och vara duktiga på just dressyr? Om de inte tävlar och visar upp sina travare, varför ska folk tro att hästen kan något?
Det syns ganska få travare på tävlings banorna, och till stor del beror det nog på att ryttarna inte är intresserade av tävling. ALLA hästar klarar att samla sig och gå ''rätt'' med rätt träning, åtminstånde upp till mellan höga nivåer. (Rörelsemönstret kanske är annorlunda och svårt för domarna att döma, men det betyder ju inte att det är fel, hästen kan ju vara samlad, alert och röra sig hållbart även om rörelserna inte liknar ett halvblods) Sen krävs det extra för att nå höga nivåer och elit, men det är det ju en hel massa individer ur andra raser som inte heller klarar. Att ännu färre travare klarar det kan ju bero på att få travar ägare är intresserade av att tävla?
Många travare har exteriören mot sig och är svårare att samla på ett bra sätt, men det går. Dessutom tror jag att en hel del ridtravar ägare är lite mer okunniga vad gäller just ridning och muskel uppbyggnad, eftersom de är bara intresserade av att lalla i skogen.

Har en känsla av att en del travare har mer seniga muskler, precis som vissa människor har starka muskler fasten musklerna inte är stora, kan väl en del hästar ha det så? Nackdelen är ju ätt hästen inte ser rättmusklad och rund ut, eftersom musklerna inte växer i storlek så mycket som i styrka.. men det är bara en fundering.

Inget ovanligt alls. Fick ofta höra att jag hade skaffat mig ett fint halvblod=) Bara det att hon var ju inte det. Klippte till manen när jag fick hem henne. Red henne i någon månad och så blev hon helt plötligt ett halvblod (om man tittade från "rätt" sida)! Häftigt=)

2824929.jpg

2824883.jpg

Fin häst, men den som påstår att hon ser ut som ett halvblod måste ha väldigt lite erfarenhet av hur travare ser ut.

Det känner man ju igen... fast jag hade ju en lippizanare Hbl kan du se det snurret hahahaha

Jag har haft min gubbe i 13år han är nu 22år. Jag har inte bara lallat runt med honom i skogen utan ridit dressyr och hoppning och nu under senare tid även distans men visst det kanske aldrig blir en "elit" häst av ett varmblod. Tyvärr så ser många ner på varmbloden men de är lika mycket häst som någon annan ras. Men det är klart jag har ju inte haft något "gratis" utan lagt mycket tid med min ridning för att fått min häst till den han är i dag . / Hum

Glömde nog lägga in ett ''generelt sett'' i mitt inlägg. Naturligtvis är det inte ALLA ridtravar ryttare som bara lallar i skogen (jag håller på att lära mig akademisk dressyr nu med min, men lallar nog runt i skogen lite ändå), men de flesta gör det, enligt vad jag sett.
Känner inte till lika många halvblodsmänniskor som imte tävlar alls, trots att jag egentligen känner fler halvblodsfolk.

Antagligen tyckte tjejen det var pinsamt att hon gissade fel.
Men ärligt, en så pass stor häst som står i en box, skulle den inte kunna tas för ett halvblod? Hon har ju inte sett den i helfigur från sidan, eller sett den i rörelse?
Mina kallblodstravare tas ofta för bruksnordsvenskar eller frieser - inte konstigt alls.

Slutligen: det som gör att varmblodstravaren har så dåligt rykte är att de ofta ägs och rids av unga ryttare utan erfarenhet. Hästarna rids illa, har dåligt tillpassad utrustning osv.
Den dagen alla rider sina varmblodstravare i en ändamålsenlig form, har väl passande sadlar och annan utrustning, bra hovvård osv så tystnar kritiken. Det är jag övertygad om.

Immer

Håller helt med!
Ofta, INTE ALLTID; är kritiken befogad.

Det är alltid lätt att dömma andras hästar:) Har själv fått utstå massa pikar och nedsättande kommentarer när jag valde att köpa en kallblodstravare istället för ett halvblod, men jag har inte ångrat en sekund att jag valde henne före alla halvblod i världen :love:

När jag och min kompis kommer till grannstallet på deras klubbtävlingar som sägs det alltid "Åhh, kolla där kommer nordsvenskpacket" kompisen har en irländsk import med mycket cob i sig, Gissa om man skrattar lagom när man slår deras svindyra ponnyer i både hoppning och dressyr:o

Fast du får nog inte så mkt mer häst för 11000kr än vad du får för 5000 kr...

Inget ovanligt alls. Fick ofta höra att jag hade skaffat mig ett fint halvblod=) Bara det att hon var ju inte det. Klippte till manen när jag fick hem henne. Red henne i någon månad och så blev hon helt plötligt ett halvblod (om man tittade från "rätt" sida)! Häftigt=)

2824929.jpg

2824883.jpg

För mig ser hon ut som ett typiskt varmblod. Skulle aldrig ha gissat på halvblod. Tycker att hon är ett fint varmblod.

Undrar varför alltid varmblods ägare tar åt sig så mkt om någon gissar fel ras på deras häst??

Var också på klinik med min ponny förra veckan och då trodde veterinären att det var en 1 årig PRE korsning fast det var en 2 årig ridponny (anledningen var att han har lång lockig man).

Hade aldrig en tanke på att jag borde ta illa vid mig av det fast jag inte är något stort fan av PRE.

En fin häst är väl fin oavsett ras.
Sedan väljer man en HÄST, inte en ras som man gillar och som passar det man vill använda den till.
I mitt fall är det ridponnysar, halvblod och fullblod.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
4 232
Senast: Gumman123
·
Anläggning Hej! Jag är ny i denna gruppen och startade kontot för att kunna få frågor besvarade. Jag behöver er andra hästfolks tycken och tänk...
2
Svar
24
· Visningar
2 849
Senast: mackan
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
29 933
Senast: EmmaW
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
959
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25