Fel på rasen, provocerande?

Sv: Fel på rasen, provocerande?

Inget ovanligt alls. Fick ofta höra att jag hade skaffat mig ett fint halvblod=) Bara det att hon var ju inte det. Klippte till manen när jag fick hem henne. Red henne i någon månad och så blev hon helt plötligt ett halvblod (om man tittade från "rätt" sida)! Häftigt=)

2824929.jpg

2824883.jpg

och du kan inte ha missuppfattat tjejerna??

Dom trodde det var ett halvblod, fick reda på att det inte var det och deras följdfråga (som oftast är) kanske hade varit härstamning.

När du talade om att det var en travare så kanske dom inte hade mer att säga för dom är kanske inte insatta i travaveln... Inte alls konstigt?

Och du skriver att tjejen upplyste den andra om "det var det minsann inget halvblod inte, för det är en travare"

Är det tjejens ord eller dina egna?

Min erfarenhet är att det alltid är travhäst-ägare som startar dessa trådar och säger att alla andra ser ner på dom och deras travare....
Det är som om "ni" vill ha uppmärksamhet i alla former, bra som dåligt.

En travare är en häst, varken bättre eller sämre än ett halvblod när den går i hagen. Sedan är det upp till ryttaren vilka kriterier och mål man har med sin ridning.
En som satsar högt köper varken en travare eller fel typ av halvblod...

Man skrattar bara när de håller på så, saken är den att de är så avundsjuka för att "vi" hittar hästar för billigare peng än dem och de är sååå mycket bättre varmbloden :devil:.
Jag själv fick mycket kritik över hur mycket jag måste jobba för att komma någon vart med min, men det visste jag. Men efter ett år var vi klar och det gick betydligt bättre för mig än snobbarna med halvblod i 60.000 klassen.

Det är inte bara varmbloden som rids med dåliga utrustning, finns "dyra" halvblod som gör det också.

Men de som har "dyra" varmblod, som exempelvis halvblod, brukar ha lite mer hum om hästar. Om du köper en dyr häst har du troligen råd med lämplig utrustning också.

Vilken nivå rider/tävlar du på med din travare?

Immer

Slutligen: det som gör att varmblodstravaren har så dåligt rykte är att de ofta ägs och rids av unga ryttare utan erfarenhet. Hästarna rids illa, har dåligt tillpassad utrustning osv.
Den dagen alla rider sina varmblodstravare i en ändamålsenlig form, har väl passande sadlar och annan utrustning, bra hovvård osv så tystnar kritiken. Det är jag övertygad om.

Immer

Det där var lite raljerande, tycker jag. Så enkel är nog inte sanningen.

Det finns många ridtravartjejer som är minst lika nogranna som halvblodstjejerna. Som rider lika bra. Alla halvblodstjejer är inte ridexperter, alla halvblod rids inte i perfekt form. Inte heller travarna.

Men travare är avlade för trav och halvbloden för ridning, det är sanningen. I ridsammanhang så räcker inte travarna till. Jag tror inte att kritiken mot ridtravarna bottnar så mycket i vanvård, utan att de snarare inte räcker till.

Kan nämna att vi har både ock, både svenskt halvblod och ridtravare.

Norrland

Jag skrev inte att det gäller alla.

Men under årens lopp har sett många, som efter ett eller två år på ridskola, köpt en travare direkt från banan.
Sadel? Tja, en sadel är väl en sadel så då är det bara att köpa en 1000-kronors. Bett? Ja, hästen är ju svår att stoppa och vill inte böja på nacken så då skaffar man ett pessoabett. Hovvård? Det är ju dyrt med skor, så den kan väl gå barfota. Får den ont ibland så får den väl stå i boxen en vecka.

Det är den sanning jag sett. Men jag har också sett en och annan välridande travhästägare. Själv har jag två och en halv travhäst, och jag inbillar mig att jag rider och hanterar dem ganska bra eftersom ingen någonsin sagt något nedsättande om mina hästar.

Immer

Senast ändrad:

Visst finns såna, det förnekar jag inte. Men jag har inte erfarenheten att det är majorieten. De allra flesta är tjejer som är mycket engegarade i sin ridtravare, det är min erfarenhet. Som lägger ner sista minuten och sista öret på hästen.

Vi har inte heller fått kritik för vår bloding. Snarare uppmuntran att han är duktig på sin nivå! :)

Kallblodstravare har ju oftast, generellt, lite lättare för gångarterna och samling än blodingar. (Sett ur ridperspektiv)

Norrland

Absolut har kallblodstravarna lättare för sig än varmblodsditon, det är alldeles säkert.
Men jag, som tog steget från halvblodsdressyr och ett antal raka KM-segrar när jag köpte min första kallblodstravare fick höra en hel del - ända tills de såg hästen :cool:

Immer

Det tror jag säkert att du fick göra. Men det är ju ingen tvekan på att din häst är fantastiskt fin. Jag har sett några av dina bilder, de ger inspiration till att skaffa en kbl-travare! :) Jag tycker mycket om rasen.

Norrland

Senast ändrad:

Jag har samma erfarenheter som Immer och jag tror att den dagen fler travare syns ute på tävlingsbanorna med bra placeringar så kommer kritiken försvinna sakta och säkert...

Nivån? Lokal och uppåt..

Jag har ett halvblod (då 6 år, med hoppstam), som jag fick hem i april- 06 (då dåvarande ägaren inte kunde ha honom hemma hos sig), VÄLDIGT mager då, då fick jag frågan från olika håll : "Vad har du skaffat för gammal travare?", "Kommer den direkt från banan?", "Vad ska du med den till, ville inte du tävla?", "Hur gammal är den, den ser gammal ut?"

Kan tänka mig hur mycket varmblods ägarna får höra.

Men en eloge till dem som visar att det går. Ut på banorna, visa att ni kan. Har själv 2 st i mitt stall nu.

Ang min kallblodstravare så får jag nästan alltid frågan om det är en korsning, en irish cob, tinker, PRE korsning mm mm . Tills man lyfter på manen och säger "Nej, en kallblodstravare." och ler stort.:) Men jag får då i stort sett bara positiva reaktioner. :)

och du kan inte ha missuppfattat tjejerna??

Dom trodde det var ett halvblod, fick reda på att det inte var det och deras följdfråga (som oftast är) kanske hade varit härstamning.

När du talade om att det var en travare så kanske dom inte hade mer att säga för dom är kanske inte insatta i travaveln... Inte alls konstigt?

Och du skriver att tjejen upplyste den andra om "det var det minsann inget halvblod inte, för det är en travare"

Är det tjejens ord eller dina egna?

Min erfarenhet är att det alltid är travhäst-ägare som startar dessa trådar och säger att alla andra ser ner på dom och deras travare....
Det är som om "ni" vill ha uppmärksamhet i alla former, bra som dåligt.

En travare är en häst, varken bättre eller sämre än ett halvblod när den går i hagen. Sedan är det upp till ryttaren vilka kriterier och mål man har med sin ridning.
En som satsar högt köper varken en travare eller fel typ av halvblod...

Ordagrant ; "Det är minnsann inget halvblod, det är en travare" Jo det är kanske sant, det vet jag ingenting om eftersom att det som sagt inte är min häst och eftersom att jag själv inte sysslat så mycket med just "travare". Men jag upplever inte att dom skulle vilja ha med uppmärksamhet än någon annan. Håller också med en utav ovanstående om att missanpassade sadlar, dåligt ridna hästar samt ryttare med dålig kunskap finns inom alla "raser" och inte bara med "travarna" även om dom kanske är överepresenterade där.

Precis, även jag har samma erfarenhet som Immer och förstår precis vad hon menar.

*lite kl*
Majoriteten, om inte alla, travarägare som jag har stött på har varit precis som Immer beskrev; unga, oerfarna och bara glada för att ha hittat en billig häst. Ett startpaket från B*rjes sen är det bara att sitta upp! självklart finns det de som lägger ner pengar, tid och arbete på rätt utrustning och träning till sin varmblodstravare men det är inte lika utbrett som hos de dyra halvbloden. Därmed inte sagt att det inte finns felridna halvblod med illasittande sadlar, bara att det antal jag har sett inte går att jämföra med det antal travare jag sett. Jag förstår varför det blir så när en travare kan kosta 10% av vad ett halvblod gör. Jag tror att man tänker sig lite mer för då som oerfaren.

Det är först här på Buke som jag stött på människor som lägger ner lika mycket tid, pengar och träning på sina travare som "halvblodsfolket".

Jag har samma erfarenheter som Immer och jag tror att den dagen fler travare syns ute på tävlingsbanorna med bra placeringar så kommer kritiken försvinna sakta och säkert...

Nivån? Lokal och uppåt..

Men det är ju exakt det här jag menar. Travarna HAR inte samma förutsättningar som ridhästarna. De kan inte mäta sig mot halvbloden på tävlingsbanorna. Lika lite som ett halvblod kan mäta sig mot travarna på travbanorna. Det är väldigt orättvist att kräva att de ska placera sig från lokal och uppåt, att det ska vara kriteriet för en väl omhändertagen ridtravare. Kräver man det, har man en stor okunskap om travhästar (och kanske hästar i allmänhet), vill jag påstå.

Men travarna behöver inte vara vanvårdade bara för att de rids på sin nivå. Däremot krävs det mer av en ridtravarryttare att få sin häst att jobba rätt i alla gångarter än vad det krävs av en halvblodsryttare. Det vågar jag nog påstå.

Norrland

En fördom? Det är min erfarenhet. Jag skulle väl snarare kalla det en fördom att tro att det inte finns killar med ridtravare eftersom du skriver ridtravartjejerna ;).

Okunnighet finns åt alla håll och jag är inte alldeles säker på att det alltid är illa ment. De som känner till halvblod har nog svårt att känna in nåt för en varmblodstravare men min erfarenhet är att man gläds åt och kan njuta av en varmblodstravare som är välskött och välriden trots det. Minns en tränare (western ) som skulle prova min grabb och som blev mycket förvånad men uppskattade hans fina form och utbildningsbarhet...och han var känd för att inte vilja ha varmblodstravare på sina clinicar då de oftast inte ens är grundridna korrekt.

En bekant skulle sälja sitt halvblod (brabant/hurricane) för rätt många år sen och en potentiell köpare kom och kikade...provred...och tackade nej för att hästen var för "travarlik":crazy:...hästen var i fin form, nätt och inte så hög och som hade härliga gångarter.

Själv hade jag en varmblodstravare som allmänt ansågs vara "unik" då han kunde det mesta och hade mycket fina gångarter trots en karriär på travbanan som hållit i 6 år. Ett antal gånger fick jag beröm för mitt fina "kallblod":cool:

Jag har mött en del okunnighet och ointresse av travare men aldrig mött något negativt "bara" för att hästen är en travare. Min grabb var det rätt många som ville låna på kurser då han just, kunde det mesta;)

Men travarna behöver inte vara vanvårdade bara för att de rids på sin nivå. Däremot krävs det mer av en ridtravarryttare att få sin häst att jobba rätt i alla gångarter än vad det krävs av en halvblodsryttare. Det vågar jag nog påstå.

Här håller jag med dig fullt ut men vågar samtidigt påstå att många ridtravarägare inte har det kunnandet.

Ja vissa har svårt för det där med travare.. samtidigt kan jag bli lite irriterad när en del säger "han ser ut som ett halvblod" som en komplimang till travhästar. Jag tycker många travare är minst lika fina, men alla tror att det är en komplimang om ens häst inte ser ut som en travare. Visst är det det i det avssendet att om hästen ska vara ridhäst är det ju bra om den har ridhästmuskler och inte travhäst, därav ser den kanske mer ut som ett halvblod. Men har man köpt ett varmblod kanske man gjorde det för att man uppskattar rasens egenskaper, och inte bara för att man inte har råd med ett halvblod.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
4 232
Senast: Gumman123
·
Anläggning Hej! Jag är ny i denna gruppen och startade kontot för att kunna få frågor besvarade. Jag behöver er andra hästfolks tycken och tänk...
2
Svar
24
· Visningar
2 849
Senast: mackan
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
29 933
Senast: EmmaW
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
959
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25