Fel att köpa osedd häst??

Sv: Fel att köpa osedd häst??

Nej, har inte köpt häst osedd. Dessutom kan jag väl säga att som säljare så vill jag träffa personen jag säljer till öga mot öga innan jag beslutar mig för att sälja. Säljer inte till personer som jag inte känner kan passa med hästen, och det är mkt lättare att avgöra när man träffar personen IRL. Alltså....jag skulle inte sälja en häst till någon som inte "orkar" åka och titta. (däremot kan man ju skicka video om det är långt, så den eventuella köparen får sig en första uppfattning om hästen)

Varför inte "samla ihop" några intressanta hästar inom samma område ungefär, och ta en helg till att åka och titta. Brukar bli mkt smidigare om man kan passa på att titta på flera hästar under samma resa, istället för att åka långt och titta på bara en...

Jag har köpt båda mina hästar osedda. Min första fick jag bara bilder på och en ordentlig vet bes på. Pratade även med vetrinären på telefon för att få en uppfattning om hur han var och det vart ett lyckat köp.

Häst nummer två har jag haft i drygt en månad, 3 årig vallack import från känt stall i Tjeckien. Såg både filmer och bilder på honom. Hade en tät kontakt med säljaren och till slut efter vet bes och röntgen så bestämde jag mig för att köpa honom. Visade även filmerna / korten för mina tränare för att få höra vad de tyckte och det var också ett lyckat köp. Han är en supertrevlig häst! Jag köper gärna nästa häst osedd ( om det blir några fler.)

Har köpt osett, faktiskt tvärs över hela landet (i längsledd). Från Haparanda till Malmö. Fick bilder innan (ej film).

Jag var beredd på att ta bort hästen och förlora köpeskillingen om hästen inte motsvarade mina förväntningar (inte gick igenom veterinärbesiktning t ex).

Det blev jättebra i slutänden. Jättetrevlig häst, om än betydligt mindre än vad jag hade förväntat mig.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 098
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 402
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 037
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 422
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar