Fel att köpa osedd häst??

H

Hammond

Jag ska snart köpa häst.
Håller på att kika på olika unghästar då jag gärna vill utbilda hästen själv. Så jag kommer ju inte prvridahästen.

Min fråga är, tycker ni att det är fel att köpa en unghäst utan att åka och kolla på den?
Alltså, alla jag ringer på begär jag bilder och filmer på så jag kan kika på hästarna ordentligt. Men jag känner inte att jag har tid (med tanke på skola och arbete) att åka omkring i hela Sverige och kolla på hästar.

Om ni har köpt en "osedd" häst hur "gjorde ni"??
Alltså berätta om köpet och vad ni tycker om det.
(speciellt när det gäller unghästar)

//Malin

Sv: Fel att köpa osedd häst??

Jag köpte min som 2-åring från Kalmartrakten, hade bara sett henne på film innan.

Det som gjorde att jag vågade var att säljaren är en ganska känd och välrenommerad uppfödare, och att jag fick 1 månads öppet köp oavsett orsak.

Jag tycker lite som du, man kan inte göra så mycket med en såpass ung häst, så det känns inte riktigt värt att åka hur långt som helst bara för att se hästen live.

ok, tack för ditt svar :)

Känns bra att höra.

Under "prövo månaden" vad gjrode du med hästen då?

Vill gärna ha fler svar om hur andra har gjort.

//Malin

Inte gjort det själv, men kan säga från mitt personliga tycke att om jag skulle köpa en unghäst som är oriden. Så skulle det inte vara ett krav att åka å kolla på den. Jag skulle kräva filmer, bilder och en eventuel veterinärbesiktning om man veterinärbesiktar så pass unga hästar. Har ju aldrig bryt mig för jag har inga planer på att köpa unghäst själv.

Och självklart ta en pröva månad där jag får lämna tillbaks hästen oavsett.

Beror väl på, jag har flera gånger hittat en häst jag tyckt jag velat ha, men sedan direkt när man träffat dem känt att nej, här är kemin inte rätt.
Men då är jag lite fegis och himla petig, är man väldigt duktig kan man säkert "fixa" till nästan vilken unghäst som helst.
Men som den ska vara min ett tag, så vill jag nog träffa den ändå.

Dock vet jag flera som köpt osett, av seriösa uppfödare, och det har alltid varit bra.

Under "prövo månaden" vad gjrode du med hästen då?

Jag vande henne vid att ledas i grimskaft, att man tog på henne överallt, lyfte benen mm.

Jag fick besikta henne själv innan månaden var slut, så det kändes som en fördel om hon var någorlunda hanterbar inför det.:angel:

Veterinären tittade på hur hon rörde sig på rakt spår i skritt och trav, kollade hjärta och lungor, tänder, syn, benställning, senor och leder och liknande. Man brukar ju inte böja så unga hästar.

Har en ungponny lallandes i hagen här som jag köpte osedd. Hade sett kort bara. Dock så känner jag personen som han var uppfödd hos rätt hyfsat, och litade på hennes ord (Welsh här på Buke btw).

Än är han precis vad jag väntade mig, snäppet bättre till och med =)

Lät du även göra en ordentlig besitning med samma innehåll innan hästen kom till dig??

Nej, jag fick henne obesiktad.

"Vi brukar inte besikta hästar i den prisklassen", och iom att jag kunde skicka ner henne igen och få pengarna tillbaka inom en månad oavsett vad jag hade för orsak så kändes inget osäkert på det viset.

har köpt 5 av 6 hästar på bild den enda son jag såg irl var min första ponny. resten har vi bara sett bilder på och alla är över förväntan även våra 2 ungponnier

Jag ska snart köpa häst.
Håller på att kika på olika unghästar då jag gärna vill utbilda hästen själv. Så jag kommer ju inte prvridahästen.

Min fråga är, tycker ni att det är fel att köpa en unghäst utan att åka och kolla på den?
Alltså, alla jag ringer på begär jag bilder och filmer på så jag kan kika på hästarna ordentligt. Men jag känner inte att jag har tid (med tanke på skola och arbete) att åka omkring i hela Sverige och kolla på hästar.

Om ni har köpt en "osedd" häst hur "gjorde ni"??
Alltså berätta om köpet och vad ni tycker om det.
(speciellt när det gäller unghästar)

//Malin
Jag tror nog att du bör åka och träffa hästen om du är extra intresserad av en speciell. Tänk om ni inte tycker om varandra? Jag vet inte, är lite kluven till det hela egentligen. Å ena sidan tycker jag också att det är lite galet att åka land och rike runt för att provrida hästar till höger och vänster. Ofta är de ridna lite annorlunda än vad man är van vid själv och då kan det kännas konstigt även om det egentligen är den härligaste kompisen man kan få. Har hästen en gång och exteriör som man eftersträvar så tror jag det är viktigare att se om man trivs ihop rent socialt. Och det är ju ännu viktigare med en unghäst. Har pratat med en hel del säljare som sagt en sak men när man sedan har kommit och provridit så har det inte stämt på långa vägar. De hästar som jag inte har köpt har varit på grund av att jag inte känt att jag trivts med hästen när jag träffat den (alltså socialt). Men varmblodet jag har blev det kärlek direkt på bilden på hästen. Jätteful rumpa (travarrumpa) och grodlårsbakben, men ett underbart vackert huvud och fina vänliga ögon:) :love::love:Henne köpte jag utan att träffa henne först faktiskt, men då har jag inga högre tävlingsambitioner annat än att anta utmaningen att omskola ett varmblod (vilket är skitkul, men svårt). Ja, hur var slutsatsen av detta svammel då:o Visst kan man köpa osett, men om man har möjlighet ska man nog åka och titta när man nästan har bestämt sig i alla fall:rofl:

Jag ser det faktiskt som att en unghäst är såpass formbar, så där blir de oftast som jag vill ha dem eller iaf tillräckligt som jag vill ha dem iaf. Dessutom är de knepiga att kika på, då de kan ha väldigt olika 'psyke' i olika utvecklingsstadier, den där försynta, blyga och lite skygga åringen kan som tvååring vara ett rent häftplåster som ska vara på, på och på och inte är rädd för fan själv, och som vuxen blir det alldeles lagom.

De är såpass formbara de små liven. Däremot vill jag eg se gångarterna, men där är det ju ÄNNU värre, växtryck etc ställer till det. Så det jag tittar på om jag tittar, eller skickar någon jag litar på att titta på är hur de är exteriört och ffa benstället. Är exteriören korrekt och som jag vill ha den och de är korrekta i sitt benställt brukar resten (gång etc) finnas där, och hur de är formar man så otroligt mycket själv på di små.

Ridhäst däremot köper jag ABSOLUT INTE utan att ha provridit. Där är det så otroligt mycket mer som ska stämma, och så svårt bedöma på andrahandsuppgifter. Mjuk i munnen kan betyda en sak för mig, en helt annan sak för en annan och ytterligare en sak för en tredje. Jag är däremot inte så kinkig med att 'allt ska kännas perfekt' på provridningen. De senaste två jag köpt var provridningen INGET att hänga i julgranen - alls. Men jag köpte på det jag kände fanns under provridningen, och övrigt som gick att se. Sen lite fix och trix, och omskolning a la Alex och det har hitills iaf varit 'a match'. Samtidigt som jag suttit på hästar där provridningen gått bra och jag känt - ingenting.

jag köpte min 2-åring utan att ha sett henne mer än på en kättedålig bild. Ett riktigt lyckoköp blev det! åkte 40 mil ner till skåne för att hämta henne.

Nej...jag skulle inte göra det. Jag vill träffa hästen och bilda mig en uppfattning om individ samt helst träffa föräldradjuren...om det handlar om en unghäst. Åtminstone stoet. ;)

jag köpte min 2-åring utan att ha sett henne mer än på en kättedålig bild. Ett riktigt lyckoköp blev det! åkte 40 mil ner till skåne för att hämta henne.

Jag körde postorder rakt av jag, såg honom första gången när han klev ur släpet här, hitlevererad =)

Jag har köpt osett många gånger på den tiden barnen tävlade som mest.

En gång lastades det av en gulbrun valack på gården ur hästbussen, jag påpekade att det nog var fel häst, för vi skulle ha en skimmel...

det var dock rätt ponny:o - jag ahde bara "tagit" för givet att det var en skimmel eftersom hans connemarastam "såg ut sån":o mkt pinsamt:rofl:

den ponnyn köptes helt osedd genom kontakter enbart på sina tidigare tävlingsmeriter.

Jag har köpt osett. Vill dock veta om den är korrekt i benställning och sen går jag mycket på blick och attityd.
Jag fastnar alltid för lite tuffa och hårda hästar som har mycket "jäklaranamma" och det kan man definitivt se på en bild.
Hittills har jag inte blivit besviken - även om jag faktiskt en gång fick fel häst levererad (men det är en helt annan historia - som btw slutade mycket lyckligt).:bump:

/Malin

Har köpt två hästar på bild. Båda är nu högt över förväntan. Första tod det dock en tid att "få ner på jorden" men nu älskar vi varandra:love:

De unga hästar jag har köpt, har jag först både fått video och kort på, både på stoet och sedan finns det ju alltid info om hingsten att hitta på internet mm.
Om jag anser att inte film och bilderna räcker för att jag skall vara säker har jag åkt och kollat, benställ extriör mm allmän tillstånd, Samt att det är trevligt att träffa stoet och se hennes temperament.

Båda gångerna jag åkt och kollat har jag hittat saker som jag inte kunnat se på filmen eller korten, många filmer kan vara redigerade eller tagna i vissa sekvenser som visar hästen som "flashigast", samt gamla skador som inte syns på kort. (vilket har lett till att jag vissa gånger lagt ett lägre bud än omtalat pris via telefon)

Men det har det ändå blivit affär då jag varit mycket intresserad redan när jag bestämde mig att åka och kolla. Åker inte och kollar utan att vara mycket intresserad av köp.
Besiktigade har hästarna blivit innan dom kommit till mig ua.

Jag har även köpt osett efter att bara sett kort på föl och sto.
Då har fölet blivit visat på fölvisning, där har man ju en oberoende bedömning. samt att det har varit en mycket korrekt och välstammad fölunge.

PÅ en fölis är det ju inte så mycket att besiktiga.
Då har det lilla livet kommit med transport och det har blivit lite surprice när man äntligen får träffa den lilla varelsen live:D

Är det en inriden häst skulle jag inte köpa utan att provrida och kolla ev. flera gånger.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 098
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 402
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 038
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 422
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar