Jag har precis köpt en ponny till min dotter. Ponnyn kommer från tyskland och har ett tyskt pass. Enligt passet är hon född 2002. I övrigt finns det ingen stam. Passet är hennes då identiteten (tecken m.m. stämmer). Nu till det konstiga, jag uppmärksammade att två av framtänderna såg konstiga ut. Enligt säljaren var dom avslagna och jag ville att veterinären vid besiktningen skulle titta noga på detta. Enligt veterinärintyget finns det en anmärkning om de "avslagna" tänderna, om att hon relativt akut bör få en genomgång så det inte finns kvarvarande flisor som kan orsaka inflammationer. Jag bokar tid hos en ansedd tandläkare (som jag använder hemma till mina andra hästar) som har mottagning på en klinik en dag i veckan. När jag kommer dit visar det sig att det är tandfällningen och han tar bort ytterligare en tand som är lös. Ponnyn är alltså 3 år. veterinären på klinken skriver ett ålderintyg på ponnyn är 3 år. På kliniken mäter vi ponnyn och hon är 145,5 cm med skor.
Ponnyn för övrigt är mycket trevligt med tre bra gångarter, underbart temprament, snygg, utmärkt extriör (som en liten stor häst i miniatyr). Inte vinglig, inte ranglig, löshoppar bra, Går "i form", dock med för hög nacke för sin ålder (även som 6-åring).
Säljaren är förtvivlad som i sin tur bara tagit hem ponnyn och har inga problem att ta tillbaka henne. men jag och min dotter mycket kluvna eftersom vi tycker mycket om ponnyn. Samtidigt måste vi vara realister. Dottern är 15 år och kommer aldrig kunna ha glädje av henne i tävlingssammanhang.
Hur kan detta ske och är det någon annan som varit med om något liknade? Man trodde ju att hästpass skulle förhindra detta. Hur ändrar man åldern i passet? Och vad skulle ni gjort, behållt eller skickat tillbaka? Risken finns ju också att hon växer över.
Ponnyn för övrigt är mycket trevligt med tre bra gångarter, underbart temprament, snygg, utmärkt extriör (som en liten stor häst i miniatyr). Inte vinglig, inte ranglig, löshoppar bra, Går "i form", dock med för hög nacke för sin ålder (även som 6-åring).
Säljaren är förtvivlad som i sin tur bara tagit hem ponnyn och har inga problem att ta tillbaka henne. men jag och min dotter mycket kluvna eftersom vi tycker mycket om ponnyn. Samtidigt måste vi vara realister. Dottern är 15 år och kommer aldrig kunna ha glädje av henne i tävlingssammanhang.
Hur kan detta ske och är det någon annan som varit med om något liknade? Man trodde ju att hästpass skulle förhindra detta. Hur ändrar man åldern i passet? Och vad skulle ni gjort, behållt eller skickat tillbaka? Risken finns ju också att hon växer över.