Fel ålder i passet

mariad

Trådstartare
Jag har precis köpt en ponny till min dotter. Ponnyn kommer från tyskland och har ett tyskt pass. Enligt passet är hon född 2002. I övrigt finns det ingen stam. Passet är hennes då identiteten (tecken m.m. stämmer). Nu till det konstiga, jag uppmärksammade att två av framtänderna såg konstiga ut. Enligt säljaren var dom avslagna och jag ville att veterinären vid besiktningen skulle titta noga på detta. Enligt veterinärintyget finns det en anmärkning om de "avslagna" tänderna, om att hon relativt akut bör få en genomgång så det inte finns kvarvarande flisor som kan orsaka inflammationer. Jag bokar tid hos en ansedd tandläkare (som jag använder hemma till mina andra hästar) som har mottagning på en klinik en dag i veckan. När jag kommer dit visar det sig att det är tandfällningen och han tar bort ytterligare en tand som är lös. Ponnyn är alltså 3 år. veterinären på klinken skriver ett ålderintyg på ponnyn är 3 år. På kliniken mäter vi ponnyn och hon är 145,5 cm med skor.

Ponnyn för övrigt är mycket trevligt med tre bra gångarter, underbart temprament, snygg, utmärkt extriör (som en liten stor häst i miniatyr). Inte vinglig, inte ranglig, löshoppar bra, Går "i form", dock med för hög nacke för sin ålder (även som 6-åring).

Säljaren är förtvivlad som i sin tur bara tagit hem ponnyn och har inga problem att ta tillbaka henne. men jag och min dotter mycket kluvna eftersom vi tycker mycket om ponnyn. Samtidigt måste vi vara realister. Dottern är 15 år och kommer aldrig kunna ha glädje av henne i tävlingssammanhang.

Hur kan detta ske och är det någon annan som varit med om något liknade? Man trodde ju att hästpass skulle förhindra detta. Hur ändrar man åldern i passet? Och vad skulle ni gjort, behållt eller skickat tillbaka? Risken finns ju också att hon växer över.

Sv: Fel ålder i passet

när jag köpte min irländska import från en hästhandlare år 2000 var hon beräknad född 1994 enligt tänder sen när jag sålde henne 6 år senare blev hon beräknad född 1996 på vetrinär besiktningen..

vi brydde oss inte om att ändra någonting men det finns ju i bakhuvudet att man kanske hade fått bättre pengar för henne som 10 åring än som 12 åring, men men.

Kan ju vara så att det var den första åldersbestämningen som var korrekt. Det är bra mycket lättare att åldersbestämma en häst upp till 6 år tack vare tandfällningen, medan en 10 eller 12-årig häst kan se likadana ut i munnen. Stora individuella samt rasbundna skillnader.

Till ts - så dumt. Behåll hästen men behandla henne som en treåring. Nu kanske det vore på plats med en lång sommarvila t ex! Kanske kan ni få lite ekonomisk kompensation från säljaren?

Nu vet jag ju inte alls i vilken prisklass den här ponnyn ligger. Men det är inte helt ovanligt med fusk av identiteter av omärkta hästar och ponnyer. Speciellt inte bland mindre nogaräknade hästhandlare.
Så det skulle inte förvåna mig om någon tagit chansen att sälja den här ponny som äldre när man sett att den började se ut att bli över ponnymåttet. Det är trots allt så att en D-ponny kostar betydligt mycket mer än en liten häst.
Så om ni inte häver köpet bör det ju i allafall vara en ganska kraftig reducering av priset på den.

Tack för alla svar! Det verkar ju som fler råkat ut för samma sak fast det numera finns pass.

Om vi behåller ponnyn är det mot prisreducering (fast det från början inte handlar om mycket pengar) och sedan handlar det om att behandla henne som en treåring. Dressyrtränaren tömkörde henne igår. (hon rider också in tre-åringar för uppfödare och visar i treårstest). Om vi behåller henne, ska vi först hitta en bättre unghästform (stadigt), för sedan vila henne.

Ponnyn är mycket läraktig och vill hela tiden. Mycket trevligt temprament och som tränaren sa, det är så här man vill att en häst ska vara.

Ikväll ska vi löshoppa henne. Jag har ju själv inte sett henne löshoppad, utan bara hört vad hästhandlaren sett. Efter det bestämmer vi oss. I samband med löshoppningen kommer det även en annan som jag känner lite grann och som letar en 3-årig ungponny, så vem vet det kanske löser sig för ponnyn ändå om vi inte behåller henne.:)

Denna hästhandlare har jag för övrigt köpt flera hästar av till ridskolan och även förmedlat kontakten till andra som sedan köpt häst. Jag har fortfarande förtroende för h*n. Det har tidigare aldrig varit några konstigheter.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 315
Senast: Juli0a
·
Ekonomi & Juridik Önskar lite feedback från er hästkunniga människor. Vi är spekulanter på en ponny som är tänkt att bli min dotters första egna ponny...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
13 777
Senast: Snowball
·
Ekonomi & Juridik Jag skapar denna tråd i hopp om att kunna hjälpa en av tjejerna i mitt stall vad hon ska göra. Ska försöka återge fakta så gott jag kan...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
10 108
Senast: athena
·
Hästvård Min lilla shettis har betett sig konstigare och konstigare på sista tiden. Veterinär kommer och kollar honom i veckan, jag undrar nog nu...
2 3
Svar
57
· Visningar
6 032
Senast: Kallebus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar