vad är fel?

Sv: vad är fel?

Jag och min veterinär har diskuterat cushings tidigare pga vinterpälsen och kommit fram till att det är både möjligt och troligt. Eftersom ponnyn mest går som sällskap och ponny till mina barn så har vi sagt att det inte är mycket att göra åt, inte lönt att medicinera. Och helt ärligt så kommer jag inte att undersöka honom på klinik, det blir för dyrt. Om veterinären hittar något som går att behandla för en vettig summa så är det ju helt OK, hittar han inget så ger jag det en period till och avvaktar för att se om han piggnar till eller inte.
.

Helt ärligt så tycker jag att det är djurplågeri att ha en häst med stark misstanke för Cushing och inte göra något åt det. Risken för otäcka, återkommande fånganfall med stort lidande för hästen är ganska så stor. Då är det bättre att avliva den. Fånganfall som orsakas av metaboliska störningar är ofta lömska och kan komma smygande tex genom att hästen haltar, blir sjuk mitt i vintern, blir bättre för att sedan bli sämre igen osv.

Men om hästen mår bra då? Inga fånganfall hitills, pigg och glad, inga andra problem egentligen än just pälsen. Ponnyn belastas inte mer än några promenader, och är mår i övrigt bra. Djurplågeri känns lite väl starkt då.. Jag menar, om någon hade startat en tråd att de tänkte avliva sin i övrigt välmående häst för att den _kanske_ får fång - hade du då stöttat den personen?

Blir ponnyn sjuk eller på något sätt mår dåligt - som nu - så är det ju annorlunda. Vi får se vad veterinären tycker och säger, och hur det hela utvecklas. Jag har haft en till ponny med trolig cushings som avlivades tidigare i sommar så jag vet hur lömska fånganfall de kan få. :(

Men om hästen mår bra då? Inga fånganfall hitills, pigg och glad, inga andra problem egentligen än just pälsen. Ponnyn belastas inte mer än några promenader, och är mår i övrigt bra. Djurplågeri känns lite väl starkt då.. Jag menar, om någon hade startat en tråd att de tänkte avliva sin i övrigt välmående häst för att den _kanske_ får fång - hade du då stöttat den personen?

Blir ponnyn sjuk eller på något sätt mår dåligt - som nu - så är det ju annorlunda. Vi får se vad veterinären tycker och säger, och hur det hela utvecklas. Jag har haft en till ponny med trolig cushings som avlivades tidigare i sommar så jag vet hur lömska fånganfall de kan få. :(

Jag får inte intrycket av en ponny som mår bra när jag läser din tråd,se nedan.
Är det bara pälsen som är problemet? Är det därför han snubblar, andas tungt, är överviktig, inte vill bli riden, inte vill gå ut ur stallet osv? Du skriver ju dessutom att du misstänker Cushing. En häst som har Cushing är inte frisk.
Hur menar du?
(Jag är medveten om att jag har klippt ihop dina tidigare inlägg. Det var för att spara plats.)

Min lilla shettis har betett sig konstigare och konstigare på sista tiden. Veterinär kommer och kollar honom i veckan, jag undrar nog nu om någon känner igen dessa udda saker?

han är tyvärr kraftigt överviktig och har nu satt full vinterpäls, Han har senaste två veckorna stått mycket i ligghallen, och vill gärna komma in i box i stallet och ogärna gå ut igen. Jag fick en enorm tillväxt av vitklöver i min hage i somras (numer åtgärdat) vilket gjorde honom ordentligt fet och fångspänd/fångnacke. . Han har fått problem med andningen nu, andas riktigt hårt och tungt när han har busat i hagen - något som jag antar hänger ihop med övervikten.

men nu vägrar han att bli riden annat än att bli ledd runt utan krav. Det räcker med att ett barn lägger till skänkeln så blir det rodeo tills barnet åker av. Eftersom han har så dålig kondis så skrittas det mest ut på promenader. Idag när vi var ute på promenad så gick han med sänkt huvud och drog mulen i marken. Sen sniffade han upp lite gammalt hästbajs (från någon annan häst) och åt upp det! Flera gånger gjorde han detta. Han var också ovanligt snubblig i bak och ville inte gå i vattenpölsgropar (torra alltså).

men jag ser ju på honom att han inte mår så bra som jag vill att han ska göra.. Känns som om min annars busiga ponny har tappat gnistan, det skär i mitt hjärta och jag hoppas att veterinären kanske kan finna något som går att åtgärda.

Är han snubblig för att han är gammal och fet, eller är det för något annat? Men något är fel när man får dra ut honom med grimma och grimskaft ur boxen till hagen -Veterinären ska kolla tänderna också så att det inte är där det felar.

Det som är konstigt är att ponnyn väljer ut bajset den hittar på vägen före gräset i vägkanten. Det är ett nytt beteende som jag finner konstigt. Han äter ju inte bajs i hagen, iallafall inte vad jag har sett.

Jag och min veterinär har diskuterat cushings tidigare pga vinterpälsen och kommit fram till att det är både möjligt och troligt.
Jag undrar dock om hans nya symptom kan vara en vidareutveckling av cushings? Jag ska ta upp det med veterinären.

Men hur kan du påstå att hästen mår bra? Du inleder ju tråden med att något är fel, och att låta en häst gå så som du beskriver finns det faktiskt inga snygga omskrivningar för.

Att p g a ekonomi låta hästen gå odiagnostiserad känns ju som allt annat än god djurhållning. Ett par plåtar och ett par prov går inte på många tusenlappar - är verkligen inte ponnyn värd det?

Tidigare misstänkte vi cushings eftersom han har fettdepåer och pälssättning som liknar de som kan hända vid cushings. Inget annat har varit fel på ponnyn förutom hans övervikt. Pigg och glad, allt frid och fröjd.

Men NU så har ponnyn blivit sämre av någon anledning, något som veterinären nu ska kolla i veckan.

Jag har väl aldrig påstått att ponnyn har mått dåligt en längre tid? Nog för att han har varit lite seg och så ett par veckor, men det är inte förrens senaste veckan som det har blivit mer än vad jag kan tycka vara en tillfällig svacka. Och vad gör jag då? Jo, jag ringer veterinär. Ser han inte vad felet är och han inte heller kan finna något akut avvaktar jag, går det att behandla av min veterinär så gör jag det.

Ett besök på klinik med en häst som inte är försäkrad funkar inte för mig, inte när det gäller en 20-årig sällskapsponny.

Vi har en 23-årig sällskapsshettis, han får åka till kliniken när han behöver. Självklart finns det ett par tusenlappar avsatta för hans vård, även om han inte är försäkrad.

Att ta prover och slå ett par plåtar kommer ju inte ens upp i självriskbelopp för oss, att ta ut en veterinär ser jag däremot som rent slöseri med pengar.

Ett besök på klinik med en häst som inte är försäkrad funkar inte för mig, inte när det gäller en 20-årig sällskapsponny.

Jag tycker alla hästar ska ha samma rätt till välmående oberoende av hur den enskilda hästägaren resonerar. Lagen säger oxå att hästar inte ska utsättas för onödigt långvarigt lidande. Har man som du inte rätt förutsättningar att erbjuda sin häst dom grundkrav som är lagstadgade så ska man heller inte ta på sig ett sådant ansvar.

Det gör mig faktiskt mkt upprörd när du skriver en tråd och söker ett svar,, får många goda råd. T.o.m. själv skriver att
Jag har haft en till ponny med trolig cushings som avlivades tidigare i sommar så jag vet hur lömska fånganfall de kan få.

Hur resonerar du???? Jag menar vilken typ av svar vill du ha???

Förstår du inte allvaret i sjukdomsbilden?? Fetma är en av dom största bidragande faktorerna till dagens bristande hälsa hos många hästar. Det finns mängder av trådar t som delger både okunskap och rent av desperata råd om utfodrings råd när skadan redan är skedd.Man fodrar helt enkelt ihjäl sin häst i tro om att den är välmående,,, Ta gärna del av bantningstråden bl.a. och lär av misstagen.

Vad är fel???

Jag förstår helt ärligt inte mig på er reaktion.

1. Min ponny har mått fint fram tills nu, dock överviktig. Sedan nu i somras är han nog närmare fet än överviktig. Vart någonstans står det att jag inte försöker åtgärda fetman?

2. Nu mår min ponny sämre sedan en kort period tillbaka, och senaste veckan tillräckligt mycket för att kunna räknas som en tillfällig svacka. Veterinär kopplas in och kommer ut nu i veckan.

3. Jag frågade er om råd för att jag tyckte att det var besynnerliga beteendeförändringar och ville höra om någon hade varit med om liknande. Jag är självklart tacksam för svar.

4. Att åka till klinik för mig kostar betydligt mer än några tusenlappar, och jag är inte villig att lägga den summan. Det är inte samma sak som att jag inte har råd. Jag anser att min veterinär är tillräckligt kunnig för att kunna avgöra hälsostatus. Kanske beror allt på övervikten? Kanske beror det på något annat? För mig är en 20-årig sällskapsponny helt enkelt inte värd att lägga 5-10tusen på vilket resa, bortfall av arbestid, hyra av transport, klinikavgift, mediciner och vidare behandling säkerligen skulle hamna på.

5. Om min veterinär anser att ponnyn mår dåligt annat än av fetman så behandlas det om det går, och om det är lönt för en ponny i den åldern. Går det inte att behandla/inte lönt så avlivas han. Om vet inte hittar något som avvaktar jag lite och ser om det vänder om någon tid, gör det inte det får jag ta ställning till ev nytt vet. besök eller avlivning.

Jag ser liksom inte vart djurplågeriet ligger. Han är ju knappast akut sjuk, jättehalt och kan inte gå i hage ens. Och om det är så får veterinären avgöra det när han kommer. Är det för att jag inte är villig att lägga pengar på ponnyn? För mig är inte alla hästar lika värda, faktiskt. Men det innebär inte att jag utsätter någon för lite extra lidande.

Jag förstår helt ärligt inte mig på er reaktion.

1. Min ponny har mått fint fram tills nu, dock överviktig. Sedan nu i somras är han nog närmare fet än överviktig. Vart någonstans står det att jag inte försöker åtgärda fetman?

2. Nu mår min ponny sämre sedan en kort period tillbaka, och senaste veckan tillräckligt mycket för att kunna räknas som en tillfällig svacka. Veterinär kopplas in och kommer ut nu i veckan.

3. Jag frågade er om råd för att jag tyckte att det var besynnerliga beteendeförändringar och ville höra om någon hade varit med om liknande. Jag är självklart tacksam för svar.

4. Att åka till klinik för mig kostar betydligt mer än några tusenlappar, och jag är inte villig att lägga den summan. Det är inte samma sak som att jag inte har råd. Jag anser att min veterinär är tillräckligt kunnig för att kunna avgöra hälsostatus. Kanske beror allt på övervikten? Kanske beror det på något annat? För mig är en 20-årig sällskapsponny helt enkelt inte värd att lägga 5-10tusen på vilket resa, bortfall av arbestid, hyra av transport, klinikavgift, mediciner och vidare behandling säkerligen skulle hamna på.

5. Om min veterinär anser att ponnyn mår dåligt annat än av fetman så behandlas det om det går, och om det är lönt för en ponny i den åldern. Går det inte att behandla/inte lönt så avlivas han. Om vet inte hittar något som avvaktar jag lite och ser om det vänder om någon tid, gör det inte det får jag ta ställning till ev nytt vet. besök eller avlivning.

Jag ser liksom inte vart djurplågeriet ligger. Han är ju knappast akut sjuk, jättehalt och kan inte gå i hage ens. Och om det är så får veterinären avgöra det när han kommer. Är det för att jag inte är villig att lägga pengar på ponnyn? För mig är inte alla hästar lika värda, faktiskt. Men det innebär inte att jag utsätter någon för lite extra lidande.

För mig så är alla hästar lika värda och så säger oxå djurskyddslagen. Du ska inte se dig blind på att djurplågeri förknippas med akut sjuka hästar. Snarare tvärtom,, lagen säger att djur ska inte utsättas för onödigt/långvarigt lidande för då är det djurplågeri!!! Tänk på att ett smygande trauma (som i detta fall) ofta leder till att hästägaren blir hemmablind och med alla medel försöker se ljuset i tunneln.

För att nu dra allt till sin spets så är det bättre när hästägaren finner sin häst liggande i hagen med brutet ben för då är förändringen så "radikal" att även den misnt erfarna hästägaren förstår att den är sjuk och om inte hästen omgående tas bort så kommer t.o.m. en stockholms granne att reagera.

Bara att själv delge att du som hästägare inte anser att alla hästar är lika värda tror jag har upprört många av dom svar som skrivits i tråden.

Jag tycker du ställer fel fråga,, vänd på den och fråga i stället vad din egen reaktion beror på.

Jag vill bara avsluta med din egen rubrik i tråden.

Vad är fel?

Har du tagit bort ponnyn från betet? Jag hade satt den hästen på strikt diet OMEDELBART, och gett den nödvändig veterinärvård. Själv har jag 45000 kr på mitt hästkonto för oförutsedda händelser och skulle inte tveka att hjälpa alla mina djur vid sjukdom. Vill du inte det så får du väl avliva hästen.

Men ärligt, hur tycker du att jag utsätter min ponny för ett lidande? Han har mått bra, nu gör han det inte. Veterinär är tillkallad, ponnyn kommer att få vård eller bli avlivad. Vart någonstans finns det där fruktansvärda lidandet du pratar om? Kommer jag att låta hästen gå och lida i onödan eftersom jag inte åker in på klinik och röntgar honom? Eller är det ett lidande att bli avlivad istället för behandlad?

Måhända nu att det är ett smygande trauma som har gjort mig hemmablind - då får ju veterinären upplysa mig om hur det ligger till. Men så är det ju med väldigt många sjukdomar och skador inom sporten. Visst är det lättare att behandla och uppfatta något akut.

Alla hästar må vara lika värda i sig, men för mig är har min andra häst ett större värde _för mig_ än vad den lilla ponnyn har. Detta innebär att jag skulle lägga ut mer tid och pengar för att få den stora hästen frisk än vad jag skulle göra för ponnyn. Om ponnyn skulle vara ung och frisk i botten, dvs inget som tydde på cushings som med stor sannolikhet ändå kommer att förkorta ponnyns liv, så skulle det ju vara en annan sak. Därför känner jag helt krasst att jag inte tycker att det är lönt att behandla dyrt och lägga hur mycket tid och energi som helst på en så pass gammal ponny. Jag kan tycka att det vore i det närmaste vrickat att lägga kanske 5-10tusen på att undersöka och behandla en ponny som ändå inte kan användas, som är 20 år minst och som dessutom säkert har en obotlig sjukdom i botten. Men det är väl bara jag som har en krass verklighetssyn.

Min ponny är idag fet och har andas hårt och tungt när han ansträngt sig. Han vill hellre stå inne än ute i hagen. Han är snubblig när man rider och äter hästbajs. Han har ingen värme eller puls i benen, haltar inte när han går/springer i hagen och inte heller på de korta promenader han får. Veterinär kommer i veckan och tittar på honom. Hur tycker du helt ärligt att min ponny verkar lida så det är tal om djurplågeri?

Betet är ordnat, dvs vitklövern är borta, och han går på ett betydligt magrare bete. Veterinär är tillkallad, kommer i veckan. Och jag vill inte lägga en stor summa pengar på ponnyn och kommer därför att avliva om det så behövs.

Har inga råd att komma med utan ville bara skriva att jag förstår ditt tankesätt.
Att ta ut veterinär och höra dennes råd är en bra början.

Men ärligt, hur tycker du att jag utsätter min ponny för ett lidande? Han har mått bra, nu gör han det inte. Veterinär är tillkallad, ponnyn kommer att få vård eller bli avlivad. Vart någonstans finns det där fruktansvärda lidandet du pratar om? Kommer jag att låta hästen gå och lida i onödan eftersom jag inte åker in på klinik och röntgar honom? Eller är det ett lidande att bli avlivad istället för behandlad?

Måhända nu att det är ett smygande trauma som har gjort mig hemmablind - då får ju veterinären upplysa mig om hur det ligger till. Men så är det ju med väldigt många sjukdomar och skador inom sporten. Visst är det lättare att behandla och uppfatta något akut.

Alla hästar må vara lika värda i sig, men för mig är har min andra häst ett större värde _för mig_ än vad den lilla ponnyn har. Detta innebär att jag skulle lägga ut mer tid och pengar för att få den stora hästen frisk än vad jag skulle göra för ponnyn. Om ponnyn skulle vara ung och frisk i botten, dvs inget som tydde på cushings som med stor sannolikhet ändå kommer att förkorta ponnyns liv, så skulle det ju vara en annan sak. Därför känner jag helt krasst att jag inte tycker att det är lönt att behandla dyrt och lägga hur mycket tid och energi som helst på en så pass gammal ponny. Jag kan tycka att det vore i det närmaste vrickat att lägga kanske 5-10tusen på att undersöka och behandla en ponny som ändå inte kan användas, som är 20 år minst och som dessutom säkert har en obotlig sjukdom i botten. Men det är väl bara jag som har en krass verklighetssyn.

Min ponny är idag fet och har andas hårt och tungt när han ansträngt sig. Han vill hellre stå inne än ute i hagen. Han är snubblig när man rider och äter hästbajs. Han har ingen värme eller puls i benen, haltar inte när han går/springer i hagen och inte heller på de korta promenader han får. Veterinär kommer i veckan och tittar på honom. Hur tycker du helt ärligt att min ponny verkar lida så det är tal om djurplågeri?

Jag tycker du så in i minsta detalj har redovisat att jag med gott samvete vill påstå helt ärligt att min personliga uppfattning är att du gör dig skyldig till djurplågeri.

Hur jag tycker det är enbart beroende på vad du själv helt frivilligt delger. Man ska dock ha i åtanke att det du här har delgivit inte kan användas av varesig åklagare eller advokat i en ev. rättegång.

Det som däremot vore intressant,, vore om du själv andades,, läste alla inlägg i din tråd som du själv skrivit och därefter återkom med ett svarsinlägg
där du helt ärligt kan stå upp för att din ponny INTE verkar lida så det är tal om djurplågeri.

Jag blir djupt illamående när jag läser hur du resonerar..

Hoppas inte äldrevården resonerar likadant den dagen du blir lika gammal.

KL

Men dra b_lla i lösgruset va ni överdriver!

Den är fet, dåligt flås, lite snubblig och vill inte jobba.
Hon ha ringt ut vet.

Den går med på att gå ut på promenad, den busar i hagen, gör rodeouppvisning om det krävs arbete...låter inte som en allvarligt sjuk ponny och som en som verkligen lider.

Men kan du förklara för mig nu hur du anser att min ponny lider? Är det fetman? Är det att han snubblar, eller äter bajs? Vinterpäls? Exakt vad är det som gör att min ponny mår så otroligt dåligt att det handlar om djurplågeri?
Eller är det en känslig punkt att jag inte vill behandla en troligtvis kroniskt sjuk ponny dyrt utan hellre avliva?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 316
Senast: Juli0a
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 516
Senast: Kristall10
·
Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 692
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 431
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar