Sv: vad är fel?
Helt ärligt så tycker jag att det är djurplågeri att ha en häst med stark misstanke för Cushing och inte göra något åt det. Risken för otäcka, återkommande fånganfall med stort lidande för hästen är ganska så stor. Då är det bättre att avliva den. Fånganfall som orsakas av metaboliska störningar är ofta lömska och kan komma smygande tex genom att hästen haltar, blir sjuk mitt i vintern, blir bättre för att sedan bli sämre igen osv.
Jag och min veterinär har diskuterat cushings tidigare pga vinterpälsen och kommit fram till att det är både möjligt och troligt. Eftersom ponnyn mest går som sällskap och ponny till mina barn så har vi sagt att det inte är mycket att göra åt, inte lönt att medicinera. Och helt ärligt så kommer jag inte att undersöka honom på klinik, det blir för dyrt. Om veterinären hittar något som går att behandla för en vettig summa så är det ju helt OK, hittar han inget så ger jag det en period till och avvaktar för att se om han piggnar till eller inte.
.
Helt ärligt så tycker jag att det är djurplågeri att ha en häst med stark misstanke för Cushing och inte göra något åt det. Risken för otäcka, återkommande fånganfall med stort lidande för hästen är ganska så stor. Då är det bättre att avliva den. Fånganfall som orsakas av metaboliska störningar är ofta lömska och kan komma smygande tex genom att hästen haltar, blir sjuk mitt i vintern, blir bättre för att sedan bli sämre igen osv.