Hmm nä jag vet ingen
och just nu känns det som att ridningen inte är så viktig, den ligger så ofantligt långt borta nu när problemen med Lasso känns så stora. Igår fick han ännu en panikattack. Hade gått en lång promenad med min man och hundarna, Lasso lufsade lugnt med hela vägen, inga som helst problem. Helt plötsligt så bara rusar han iväg med panik i blicken, sliter, sparkar och när jag tappar honom så drar han iväg i full panik så han nästan går omkull och springer sen i samma fart hela vägen hem. Jag och min man stod kvar som två fån och kunde verkligen inte förstå vad som hände
Det kommer helt utan förvarning och han är som helt blockerad. Ett livsfarligt beteende både för människor runt honom och han själv.
Nu har det hänt två gånger på kort tid, innan dess var det ju nästan ett år sen. Det är helt oförutsägbart.
Måste utreda varför.. Tränaren kommer ju på torsdag men är ju riktigt svårt att visa problemet då det kommer så sällan och där i mellan inte visar sig alls. Men hon kanske i alla fall kan svara på om det ens är värt att försöka träna bort.
Funderar på om det kan vara smärtrelaterat men känns som ett långskott då problemet visar sig så extremt sällan och där i mellan är allt felfritt. Så vet inte riktigt vart jag ska börja leta där.
Alla hästar kan så klart bli rädda men då är det ju oftast vissa förvarningar innan det blir total panik så man hinner agera. Här är det från totalt lugn/trygg/halvt sovande till panikslagen på en millisekund och då är han inte kontaktbar för 5öre.
Nått är det som inte stämmer och just nu känns det som jag aldrig någonsin kommer lita på honom igen om jag inte får ett svar på varför och om man kan göra något åt det.
I mellan attackerna(alltså absolut störst del av tiden) är han ju min drömhäst, så lugn, trygg, orädd och mysig