Fd travare som är omöjlig att få i galopp!

Sv: Fd travare som är omöjlig att få i galopp!

YES! du kan prova ta ett stadigt tag i vänster tygel, samtidigt som du lägger tyngdpunkten till höger, när du travar i uppförsbacken, det får hästen lite i obalans, och den kommer då att tycka, att det är bekvämare att falla i galopp. Fungerar det inte att flytta bara tyngdpunkten, så överdriv och kasta dej åt höger ganska rejält, dock ej så att du faller av , eller att hästen faller omkull!

Jag är helt övertygad om att hästen blir betydligt mer positivt inställd till galopp om den först får bättre förutsättningar att galoppera, och får chansen att göra det bra istället för att tvingas att galoppera för att ryttaren får den att tappa balansen och vara allmänt obehaglig.:crazy:

Det är ingen mänsklig rättighet att galoppera när man rider!
Vill man absolut galoppera får man antingen skaffa en häst som är redo för det eller så får man ha tålamod och jobba på grunderna med sin travare.

Genväg är ofta senväg...:idea:

Jag lärde "min" först i en sväng..massor av beröm.
För att lära henne galopp på rak sträka red jag med sporrar cca:2-3 veckor..sen fattade hon..

Kom ihåg massor av beröm!!Lycka till!!
Backar kan också var ett tips

Jag är helt övertygad om att hästen blir betydligt mer positivt inställd till galopp om den först får bättre förutsättningar att galoppera, och får chansen att göra det bra istället för att tvingas att galoppera för att ryttaren får den att tappa balansen och vara allmänt obehaglig.:crazy:

Det är ingen mänsklig rättighet att galoppera när man rider!
Vill man absolut galoppera får man antingen skaffa en häst som är redo för det eller så får man ha tålamod och jobba på grunderna med sin travare.

Genväg är ofta senväg...:idea:

Genväg och ofta en senväg....det bästa jag hört i dag faktiskt,något för många ryttare att tänka på tror jag.

Kan ägaren galoppera med hästen? Om inte så är det som någon skrev bara att börja från marken med longering. Det är ömöjligt att lära en häst galopp uppsuttet ffa om det är en travhäst som är tränad för att trava fort. Sen måste man träna och träna på allt annat grundläggande såsom böjning, flyttningar etc. När hästen är stark och balanserad blir det enklare. Viktigt också tror jag är att inte använda "ridskole-hjälpen" för galopp. Att föra fram inner ben och ta bak ytter och sen tokdriva hästen genom slängtrav in i galoppen tror jag är helt bortkastat. Försök att lära hästen hjälpen genom sätet istället (När hästen kan galoppera i lina) och sen varje gång hästen visar en tendens att bara öka traven.. Sakta av och börja om från början. Galoppen handlar egentligen inte om farten utan att den måste orka det! Hur går hästen ananrs? Kan den gå i en bra avslappnad form i traven och skritten? Jag märker på min travare att han har väldigt svårt för att galoppera om ryttaren är minsta obalanserad.

Jag tror inte på att rida med sporrar och överdriva hjälperna, det kommer bara resultera i slängtrav och obalans. Lär istället röstkommandot från marken och ge sedan en lätt hjälp uppifrån. Att börja med skarpa hjälper tror jag förstör mer än vad det ger. Hästar är så otroligt känsliga att de kan märka om du så vippar ditt lillfinger. Att ge skarpa hjälper tror jag medför en okänsligare häst. Däremot ska man vara tydlig med hjälperna och med det menar jag att vara noggrann med att man inte ger massa extra hjälper. Samma sak när det gäller att sätta hästen i obalans för att få den att galoppera. Varför liksom? Otroligt dumt om man vill få hästen att tycka att galoppen är ok att ridas i.

Sen är det också viktigt att hästen är frisk i kroppen. Min travare kunde inte galoppera alls ens på lina i början och det visade sig bero på ett snett bäcken.

Senast ändrad:

Tänk på att stå i lätt sits - när du ska galoppera - för att få en rund och bärig galopp ska hästen lyfta upp ryggen - sitter du där och skumpar - får du den att sänka ryggen istället - då blir hästen väldigt lätt stressad istället.

tror inte att någon travtränare lär sina hästar att springa av trycket i mummen från tömmarna...

jag tror att många amatörer gör lite "fel", hade det problemet med tryck i munnen på min, han sprang fortare med ett stadigt hårt tryck i munnen.

Jag blir uppriktigt mörkrädd över vissa tips som strömmar in här. Sporrar, sätta hästen ur balans, ge skarpa hjälper. Inte konstigt det finns så många felridna okänsliga hästar inom ridsporten.

Inte konstigt det finns så många felridna okänsliga hästar inom ridsporten.

...och att travare har dåligt rykte som ridhästar...:angel:

Om man "skolar" hästen med såna medel så kan det aldrig bli en bra ridhäst, utan förblir en svår/het/vinglig/springig travare.

Jag blir uppriktigt mörkrädd över vissa tips som strömmar in här. Sporrar, sätta hästen ur balans, ge skarpa hjälper. Inte konstigt det finns så många felridna okänsliga hästar inom ridsporten.

Håller med. Ska man lära hästen att göra något, och få den att göra det för att den vill så måste man börja i grunden. och så måste man komma ihåg att hästar gör inte saker för å jävlas. Lär hästen hitta sin balans och sitt tempo samt hjälp den att bygga muskler innan du börjar med galoppen. Det e ditt ansvar som hästägare/ryttare att se till att hästen får de bästa förutsättningarna för att klara av det du begär av den.

oj ser ju nu att ja fått mer svar! såg inte att de fanns en till sida!
jättemycke tack för alla tips å råd.
som ni sagt här på slutet så tror ja oxå mer på att jobba me grunden.
han går jättebra i skritt, men han kan i princip inget om skänklar över huvudtaget.. :( men man kan iaf få honom att gå i form. men i trav är de värre.. han vill gärna gå med huvudet högt, rider honom därför i martingal, och så vill han gärna springa fort. har dock börjat få honom att typ "jogga" i traven.
eftersom ägaren inte rider nån av hästarna (iaf inte nu) så vet ja inte om hon kan få honom i galopp..?
när ja förresten red honom ihelgen i en backe så kom han faktiskt i galopp! men han riktigt rusade så vi höll på att vurpa i svängen längst upp för han ville springa vidare, gick nästan inte att få stop på han. berömde honom iaf då han kom i galopp!

Men då är du ju på rätt väg. Jobba med att få ner tempot i traven så den går att kontrollera. När jag lärde vår travare att galoppera så började jag med longeringträning inspänd. På så sätt kunde han lära sig röstkommando för galopp som jag sen överförde till ridningen och han fattade det jättefort. Tror bara jag behövde longera ett par gånger, men så har jag en väldigt lugn och trygg individ i sig självt

Liknande trådar

Hundträning Hej, Som vissa kanske läst innan har jag en 10 månaders ESS Jag behöver lite tips och råd kring just nosaktivering. Jag skulle hemskt...
Svar
11
· Visningar
898
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 657
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 020
Senast: Fiorano
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 411

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka