Favoritstam för dressyr?

S

Sara-Ida

Om ni får önska fritt, vilken är er drömstamtavla eller drömhärstamning på er dressyrhäst? Vilka hingstar/stolinjer har ni mest positiva erfarenheter av, när det gäller ridbarhet, gång och temperament? Vad vill ni helst undvika?

:bump: :bump:

Sv: Favoritstam för dressyr?

jag vet inte mycket om dressyravel, men det jag sett av donnerhall och bernstein (trots lite knepigt temperament på sistnämnda) har varit bra! :banana:

Jag kan inte säga exakt stam men de hingstar som tilltalar mig mkt är Rotspon, Richfield, Master, Bernstein, Amiral, Rubinrot, Dionysos och Bugatti Hilltop. Sedan om dessa hingstar är så bra att kombinera är ju en annan sak men det vore en intressant blandning :D

Jag är ju förtjust i Londonderry.. vet inte varför men jag gillar hans uppsyn.

Att ta Londonderry på ett.. sto efter Rotspon / Don Frederico

Nu vet jag inte hur den mixen skulle se ut, men jag skulle nog inte neka någon som kastade en sådan häst efter mig... :angel:

Vad tror ni andra om den mixen?

*KL*
Don Gregory avkommor är mumsiga:love:

jag gillar hästar med: Donnerhall, Vivaldi, wolkentanz, wordly i stammen. Maistic och Björsells sack är också mums
:love:

undviker gärna d-day i stammen :o

Jag är ju förtjust i Londonderry.. vet inte varför men jag gillar hans uppsyn.

Att ta Londonderry på ett.. sto efter Rotspon / Don Frederico

Nu vet jag inte hur den mixen skulle se ut, men jag skulle nog inte neka någon som kastade en sådan häst efter mig... :angel:

Vad tror ni andra om den mixen?

Låter trevligt - och då slipper man kanske fuxfärgen! ;)

Men för att summera: Donnerhall med söner (eller kanske bara söner), Bernstein, Rotspon, Amiral, Master samt lite Weltmayer.

Om ni skulle specifiera, vilken av hingstarna ger bäst ridbarhet och känsla i ridningen? Hur ser ni på fullblod i halvblodsaveln?

Själv vill jag ha en efter Lauries, men det kostar skjortan...:eek: ;)
Fidermark och Fürst Heinrich skulle jag gärna vilja ha en avkomma efter, liksom Münchhausen.

Stammen på mödernet är en komb på prestation och hur de rör sig, jag tycker nog man måste kika på individen i sig.
Mitt sto har en väldigt god möderne linje:)

Hingstval, ja, det är så svårt, men visst har jag favoriter.
Fidermark, Prince Tatch XX, Florestan, är några, men mina favoriter ändras. Master och Don Primero är inte fel med rätt sto.
Jag vill gärna ha in lätthet och ridbarhet.

Som sagt, det handlar om att pricka in rätt kombination, och har tur, samtidigt få sin häst rätt utbildad.

Visst finns det blod jag inte tittar extra på, men även där, finns det individer som gör att man kan ändra uppfattning.

Ojoj, svårt att få ihopa favoriterna till bästa slutsumma. :p
Men hingstar/linjer som jag kommer på nu som jag gillar är bla Donnerhall-linjen för deras ridbarhet, Rubinstein-linjen, Lauries Crusader, Fürst Heinrich, Florestan, Goethe (tysken som visades i Flyinge i höstas) och Rosevelt

Vilken häst det kunnat bli :d

Ojoj, svårt att få ihopa favoriterna till bästa slutsumma. :p
Men hingstar/linjer som jag kommer på nu som jag gillar är bla Donnerhall-linjen för deras ridbarhet, Rubinstein-linjen, Lauries Crusader, Fürst Heinrich, Florestan, Goethe (tysken som visades i Flyinge i höstas) och Rosevelt

Vilken häst det kunnat bli :d

Ja, eller hur! :p
Rosevelt har jag också dräglat över. Och Ferro med söner.

På undvik-listan är allt som hittills inte har presterat, och jag har en viss aversion mot Sandro Hit-blod. Litar inte riktigt på samlingsförmågan där. Pansarvagnar går också bort, om de inte är i 3-e eller 4-e led. D-day och Amiral helst på långt avstånd. Ceylon, Master, Tip-top, Don Primero, Don Schufro och Schwadroneur/Hertug gillar jag. Rubin Royal vore inte fel, men jag har inte sett så många avkommor ännu.

På undvik-listan är allt som hittills inte har presterat, och jag har en viss aversion mot Sandro Hit-blod. Litar inte riktigt på samlingsförmågan där. Pansarvagnar går också bort, om de inte är i 3-e eller 4-e led. D-day och Amiral helst på långt avstånd. Ceylon, Master, Tip-top, Don Primero, Don Schufro och Schwadroneur/Hertug gillar jag. Rubin Royal vore inte fel, men jag har inte sett så många avkommor ännu.

Man kann knappt hålla sig för skratt när man läser många inlägg, det är sådan okunskap när det gäller avel, ta bara det här med pansarvagnar går bort om de inte är i 3e eller 4e led, det är ju där anlagen är starkast och där ska man gallra.

Man kann knappt hålla sig för skratt när man läser många inlägg, det är sådan okunskap när det gäller avel, ta bara det här med pansarvagnar går bort om de inte är i 3e eller 4e led, det är ju där anlagen är starkast och där ska man gallra.

Men om du nu tycker att det är fel så behöver du väl inte håna/skratta åt folk? Det är väl lätt att bara vänigt påpeka "Men det är ju i 3e o 4e led som...."

Bara litet OT..

Mmm! Rosevelt är läcker :love: , hade tagit honom om det inte varit för att vi tyckte vårt sto kanske var i kortaste modellen för honom + att det var första gången hon skulle betäckas (han hade inte så hög fertilitet då, gissningsvis/förhoppningsvis bättre iår)

Det blir nog svårt att gallra där. Vilken avelshingst har inte Donnerhall, Weltmayer, Utrillo m fl i 3-4-e led? Dem räknar jag till pansarvagnarna och jag har inget emot att använda Don Romantic, Florencio eller Don Primero till rätt sto. Absolut inte. Dessutom har typen högst arvbarhet och är därför lättast att förbättra i första led. Så jag skulle säga att du har fel.

Du kanske kan förklara vad du menar i stället för att garva åt oss dumma? ;)

Måste bara fråga - vad är en "pansarvagn"?

Den gamla typen av halvblod. Riktigt kraftiga, alltså (vilket jag tycker att Donnerhall är, även om han är välbyggd). Men det kanske kan tolkas på olika sätt.

Varför skulle anlagen vara som starkast där? Låter helt ologiskt, från en häst som finns i tredje led har hästen ju bara 12,5% av sina anlag? Varför skulle de 12,5 % slå igenom mycket kraftigare än de andra 77,5%?

Den individen är en kombination av fädernas anlag o ingen av dem ärver exakt samma som sina syskon.

Visst kan ngn avkomma få ngt specifikt från någon längre bak i leden.

Om man tänker så är det ingen idé att blanda in mer fullblod i rasen.

Här är Abbé 435, född 1965 e Biarritz 294 född 1944 som i sin tur var e Hamlet född 1929, ett praktexempel på pansarvagn.

Abbe435.jpg

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 030
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 077
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 835
Senast: mamman
·
Övr. Hund Det har tillkommit hund i sommarens reseplaner då det vanliga pensionatet inte kan ta emot och vi inte känner oss bekväma med att lämna...
Svar
15
· Visningar
1 103
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Barn som inte sover
  • Baka matbröd - enklare än du tror!

Hund, Katt, Andra Djur