Jag tror att Kraftur haft en väldigt tuff säsong. Först tävlade han (och vann) det mesta som gick att vinna på Island, sedan VM. Jag såg honom på Islandsmót i Juli och blev mycket imponerad. Framförallt traven, tölten och galoppen var helt underbara! Han fick bland annat 9,5 för traven där. Och vann både tölten och femgången. Jag har läst här (och på ett annat forum) att vissa beskriver honom som stel. När jag såg honom så gav han intryck av att vara mjuk och smidig och mycket välriden. Allt annat än stel, och en av de absolut häftigaste och mest välridna islandshästar jag sett. Jag skulle vilja se hans avkommor live så att jag kan bilda mig en egen uppfattning innan jag "dömer ut honom som avelshingst" som det känns som rätt många gör på hörsägen. Låg dräktighetsprocent kan ha samband med att han tränats hårt samtidigt som han haft ston på betäckning. Vem vet. Den högst bedömde avomman finns det bild på (på World fengur och Krafturs hemsida) Glymur frá Árgerði. Lika häftig som sin far som det ser ut.