Favorit hingst?

Sv: Favorit hingst?

jo han är ju trianegl märkt men har han aldrig ridits?
jag har för mig att jag sett en bedöming på honom? :confused:

Mars fra feti (med reservation för stavfel. )

Den enda hingsten jag träffat som har det.
Smäcker och helt enkelt skitsnygg.

Jag kan inget om isisar, men ack så snygg han är!

Mina favoriter är:
*Mökkur frá Varmalaek (min mamma har en avkomma efter honom och dessutom har jag hört att avkommor efter Mökkur brukar ha ganska bra gångarter och lynne.)
*Sólfari från Oviksfjällen (Snygga benlyft i gångarterna, framförallt i ökade tölten samt min mamma har ridit för hans ägare Johanna.)
*Reynir frá Holshúsum (riktig snygging med fina steg.)
*Hrimbakur frá Holshúsum (snygging med fina steg och snygg skimmelfärg.)

Roligt att höra att man inte är ensam. Har inte förstått det fantastiska med honom.

Gångartsmässigt är Kraftur verkligen en av mina verkliga favoriter. Vet inte om jag någonsin förr sett en så komplett häst som verkligen har supergång i alla gångarter. Sjukt bra femgångshäst och sjukt bra tölthäst. Verkligen WOW!!
Men, som sagt lär han inte vara så lättriden och inridningen lär inte ha varit så lätt. Jag har sett syskon till honom från samma gård som också var flotta, men inte alls skoj att träna. Spända som bara den.
Det som dock talar emot för att jag skulle betäcka med honom är att han faktiskt är en äldre hingst, men som inte har några avkommor att tala om alls. Var är alla första klasshästar efter honom??!! Och med dräktighetsstatistiken skulle jag inte betala upp mot de 15.000 som han kostar.

Själv är jag jättesugen på att betäcka med Víglundur frá Vestra-Fíflholti. Jag jobbade på gården där han kommer från och tränade en massa 4 och 5-åringar efter honom då, och överlag var de fina och trevliga gångartshästar och det var några stycken som verkligen var jättefina och dessutom byggda precis som jag vill ha en häst. Så vi får se om mitt sto får träffa honom i sommar.

/Jonaz

Skulle nog inte heller vilja betäcka med Kraftur. Tycker bara han har tölt.. Jag är ute efter mer i mina hästar..

Eehm? Världsmästaren i femgång har bara tölt?? :crazy: Tycker som Jonaz att han är en ovanligt komplett häst...

Jonaz: Åh, Viglundur gillar jag grymt mycket :love: RIKTIGT häftig häst. Kul att du tränat en massa avkommor till honom.
En kompis till mig har en ettåring efter Viglundur och undan ett jättefint sto, som i sin tur är e Gustur frá Grund och undan Dama frá Holum. Undrar vad det blir av den hästen :love:

Jag tror att Kraftur haft en väldigt tuff säsong. Först tävlade han (och vann) det mesta som gick att vinna på Island, sedan VM. Jag såg honom på Islandsmót i Juli och blev mycket imponerad. Framförallt traven, tölten och galoppen var helt underbara! Han fick bland annat 9,5 för traven där. Och vann både tölten och femgången. Jag har läst här (och på ett annat forum) att vissa beskriver honom som stel. När jag såg honom så gav han intryck av att vara mjuk och smidig och mycket välriden. Allt annat än stel, och en av de absolut häftigaste och mest välridna islandshästar jag sett. Jag skulle vilja se hans avkommor live så att jag kan bilda mig en egen uppfattning innan jag "dömer ut honom som avelshingst" som det känns som rätt många gör på hörsägen. Låg dräktighetsprocent kan ha samband med att han tränats hårt samtidigt som han haft ston på betäckning. Vem vet. Den högst bedömde avomman finns det bild på (på World fengur och Krafturs hemsida) Glymur frá Árgerði. Lika häftig som sin far som det ser ut.

Kanske skulle skriva vem som är min favorithingst också. Kraftur ligger högt upp, men eftersom jag inte sett mer än en avkomma efter honom, som visserligen var superfin så vågar jag inte kalla honom favorit.

Hrafn fra Holtsmula får stå som all time favourite av "de gamla hingstarna". Jag tänkte skriva Kolfinnur frá Kjarnholtum& Fáfnir frá fagranesi, sedan kom jag på att de har Hrafn gemensamt, och att det kanske blir riktigare att skriva honom som favoriten. Har träffat många hyfsat närbesläktade väldigt trevliga hästar.

Vad gäller "svenska" hingstar tycker jag mycket om Solfari från Kvarnbacka och hans avkommor dels för att jag tycker om själve Solfari på grund av lynnet, gångarterna och hans exteriör. Starka fina ben, rejäl utan att vara tung mm. Han kunde gärna fått vara ännu mer välrest, men på det stor a hela tycker jag väldigt bra om honom och hans avkommor. Avkommorna verkar i allmänhet ha gemensamt att de är vänliga, lättränade och har ofta en naturligt fin hållning.

Meitill gillar jag också. De avkommor jag träffat och ridit har haft bra gångarter, möjligen varit lite egensinniga, men inte dumma.

Det finns många många fler som jag gillar tex: Soldan fra Hvitanesi, Reynir fra Holshúsum och Kjarni frá Kalfsstödum+ Kolgrimur från Slätterne tillexempel.

Senast ändrad:

Jag tror att Kraftur haft en väldigt tuff säsong. Först tävlade han (och vann) det mesta som gick att vinna på Island, sedan VM. Jag såg honom på Islandsmót i Juli och blev mycket imponerad. Framförallt traven, tölten och galoppen var helt underbara! Han fick bland annat 9,5 för traven där. Och vann både tölten och femgången. Jag har läst här (och på ett annat forum) att vissa beskriver honom som stel. När jag såg honom så gav han intryck av att vara mjuk och smidig och mycket välriden. Allt annat än stel, och en av de absolut häftigaste och mest välridna islandshästar jag sett. Jag skulle vilja se hans avkommor live så att jag kan bilda mig en egen uppfattning innan jag "dömer ut honom som avelshingst" som det känns som rätt många gör på hörsägen. Låg dräktighetsprocent kan ha samband med att han tränats hårt samtidigt som han haft ston på betäckning. Vem vet. Den högst bedömde avomman finns det bild på (på World fengur och Krafturs hemsida) Glymur frá Árgerði. Lika häftig som sin far som det ser ut.

Att han är en av de absolut mest välridna islandshästar man ser tror jag de flesta håller med om också att han är en tävlingshäst av absolut högsta klass. Men just för att man vet att Tóti är enormt skicklig men ändå inte hade det lätt med hästen gör att jag inte skulle vilja använde honom till avel, mina ston är inte tillräckligt stabila för att matcha en sån häst.
Jag såg honom på LM 2004 i Hella och då gick han och slängde med huvudet jättemycket, det har ju dock Tóti tränat bort men det har ju tagit sin tid...

Oj glömde att skriva min / mina favorithingstar!

Andvari frá Ey och Þristur frá Feti. Båda Orrisöner, Andvari för att alla avkommor jag jobbat med efter honom varit underbara (tyvärr är han knappt fertil längre) och Þristur för att han är en vacker och trevlig häst och att mina avkommor efter honom verkar bli bra men jag har bara påbörjat inridning på en så vi får väl se om han håller för mina förväntningar

Alltså jag kan tycka att Kraftur är en jätte häftig individ. Men vid hans ålder och med hans meriter så är det helt enkelt underligt att han inte har fler framstående avkommor. Så det känns som att det finns mer prisvärda hingstar att använda sig av.

Själv är jag jättesugen på att betäcka med Víglundur frá Vestra-Fíflholti. Jag jobbade på gården där han kommer från och tränade en massa 4 och 5-åringar efter honom då, och överlag var de fina och trevliga gångartshästar och det var några stycken som verkligen var jättefina och dessutom byggda precis som jag vill ha en häst. Så vi får se om mitt sto får träffa honom i sommar.

/Jonaz

Víglundur frá Vestra-Fíflholti är en superfin hingst som jag varmt kan rekommendera. En av mina favoriter! Han ger snygga och välresta avkommor med fina gångarter. Jag har ett ungsto ue Viglundur som vi ska börja rida senare i år. Våra svenska Viglundur avkommor börjar nu också komma upp i ridbar ålder och det ska bli himla spännande att se hur de kommer att arta sig. De jag sett hittills ser mycket fina ut!

En annan favorithingst som jag skulle vilja veta mer om är Gustursonen Kristall fra Ketilsstöðum (DK). Någon som vet?

jo han är ju trianegl märkt men har han aldrig ridits?
jag har för mig att jag sett en bedöming på honom? :confused:

Klart att Ypsilon har ridits och visats!

http://www.gronagangen.se/ under hingstation, ypsilon och bildgalleri! Jättefin hingst, min äldsta pojke är efter honom och ska börja ridas nästa höst. Ska bli så spännande!
Tycker jättemycket om denna hingsten och enda anledningen till att jag inte använt honom igen är att det var så väldigt låååångt att åka med stoet. Vi insåg att våran smärtgräns med transport låg klart under 45 mil enkel väg.

Tycker jättemycket om denna hingsten och enda anledningen till att jag inte använt honom igen är att det var så väldigt låååångt att åka med stoet. Vi insåg att våran smärtgräns med transport låg klart under 45 mil enkel väg.

Kul! Jag gillar också Ypsilon och funderar lite på att använda honom på mitt sto så småningom. Hur är din avkomma efter honom?

Någon mer som har erfarenhet?

Kul! Jag gillar också Ypsilon och funderar lite på att använda honom på mitt sto så småningom. Hur är din avkomma efter honom?

Någon mer som har erfarenhet?

Brími kan man nog sammanfatta med ett ord stor. Han har ju gått på hingstbete sen han avvandes så jag har inte sett så mycket av honom, men han har mycket vilja (det har hans mamma också) och visar 5 gångarter, mest pass när det härjas i hagen.

Lite bilder http://picasaweb.google.com/Teilani/DynbrMi

Visst skulle man kunna tänka sig ett föl efter Garri frá Reykjavik också! Utan tvekan faktiskt! :-)

Brími kan man nog sammanfatta med ett ord stor. Han har ju gått på hingstbete sen han avvandes så jag har inte sett så mycket av honom, men han har mycket vilja (det har hans mamma också) och visar 5 gångarter, mest pass när det härjas i hagen.

Lite bilder http://picasaweb.google.com/Teilani/DynbrMi

Han ser jättefin ut. Mycket man och svans! Hur gammal är han? Två? (ser nu att han är född o4!)

Ypsilon är väl inte särskilt stor själv har jag för mig. Visst är det något speciellt med skimmelhingstar!

Jag kommer heller inte betäcka med Kraftur (han stod högt upp på listan efter att jag sett videosnuttar från VM, men nu är han borttagen från listan).

/Malin

Mina är:
Örn frá Keldudal
Varför - Jag älskar för det första skimmlar.. Sen hans utstrålning och gångarter, och han verkar vara en sån underbar häst! :D

Askur från Håkansgården
Varför - Älskar svarta hästar, och sen har han en sån utstrålning och fina poäng för både gångarter och extriör, och han har gett mycket fina gångarter.

Vafi frá Kýrholti som är min hästs pappa..
Varför - Älskar hela han! Men hans färg, gångarter, kropp, avkommor.. :love:

Oddur från Mörtö, Askur från Håkansgården :love:
Eðall från Segerbäck, ska visas i vår E: Askur
Ymir frá Holtsmúla är en favorit också

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
690
Senast: Roheryn
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 049
Senast: Piaff
·
Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
777
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
296

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka