Favorit hingst?

Sv: Favorit hingst?

Steini från Ekastorp om jag måste välja en. Gillar hans utstrålning, exteriör, rörelser och färg.

Aegir från Olstorp, Álmur frá Laekjamóti, Jór frá Kjartansstödum, Soldan frá Hvítanesi, Svalur från Örvik, Hrímnir från Ödmården, Kjarni frá Kalfsstödum och Kolgrímur från Slätterne är några andra favoriter. Och Svalur frá Glaesibae som jag tyvärr aldrig fick träffa, men jag har träffat många avkommor.

Jag har avkommor efter de hingstar jag tycker om, Kjarni frá Kalfsstöðum och Askur frá Hofstaðaseli.

Jag vill ha en avkomma efter Hyreygur från Smärslid också, så kan jag nog vara nöjd ett tag. Det är fanatstiska hingstar.

Sedan finns det många fina hingstar ytterligare, Thor från Kalvsvik är så komplett och Steini från Ekastorp. Forni frá Horni som jag träffat var mycket sympatisk och trevlig.

Skulle nog inte heller vilja betäcka med Kraftur. Tycker bara han har tölt.. Jag är ute efter mer i mina hästar..

Jag har betäckt mitt sto med min absoluta favorithingst.
Fannar frá Audholtsjegia (orkar inte stava :p)
Sen är Ypsilon en häst som värmer mitt hjärta.
Hvinur frá Holtsmula med..
Sudri frá Holtsmula..

*dräggel*

Jag är svag för Orri-blod.

Han kan ju inte BARA ha tölt om han vinner 5:gången på VM :p

Varmalæk tror jag.. :crazy: Tycker hans gårdsnamn är lite svårt..
Men håller med.. Han är sjukt läcker :love:

Varmalæk är väl ändå ganska enkelt om man jämför med många andra :idea:

Mökkur är jäkligt fin verkligen. Han har gjort mycket för svensk Islandshästavel!

/Jonaz

Víglundur frá Vestra-Fíflholti är en superfin hingst som jag varmt kan rekommendera. En av mina favoriter! Han ger snygga och välresta avkommor med fina gångarter. Jag har ett ungsto ue Viglundur som vi ska börja rida senare i år. Våra svenska Viglundur avkommor börjar nu också komma upp i ridbar ålder och det ska bli himla spännande att se hur de kommer att arta sig. De jag sett hittills ser mycket fina ut!

Kul att höra! Nu blir jag än mer sugen på att betäcka :devil:
De jag red hade mycket trevliga gångarter, helt klart.
Nu återstår bara att se herr Víglundur i aktion!

/Jonaz

Eehm? Världsmästaren i femgång har bara tölt?? :crazy: Tycker som Jonaz att han är en ovanligt komplett häst...

Jonaz: Åh, Viglundur gillar jag grymt mycket :love: RIKTIGT häftig häst. Kul att du tränat en massa avkommor till honom.
En kompis till mig har en ettåring efter Viglundur och undan ett jättefint sto, som i sin tur är e Gustur frá Grund och undan Dama frá Holum. Undrar vad det blir av den hästen :love:

Kul att det är fler än jag som faktiskt uppskattar denna hingst! Nu har jag inte bott i Sverige på ett bra tag, men jag får intrycket av att han inte riktigt uppmärksammats i Sverige? Iofs finns det bra många hingstar som skriker om uppmärksamhet.

/Jonaz

Tycker det är så svårt att plocka ut en favorithingst. Gillar verkligen psyket och gångarterna hos Faldur och avkommor. Jag intalar mig att färgen inte spelar någon roll men är och har alltid varit svag för svarta hästar och riktigt rödbruna med vita tecken (vet inte ens om det finns någon sådan islandshingst då jag gillar just en typ av färg som denna http://www.grandcouleedam.com/trailride/stalli1.jpg).

Psyket och hur de var att rida och hantera är svårt att få ett facit på. Beror ju på så många faktorer och egna åsikter om tex vad är pigg osv

Askí: Det kan jag hålla med om. Nu vet jag vem Brúda brås på.
När mamma köpte henne från Örnäs hos Nina K fick hon veta att Mökkuravkommor kan bli bättre med åren och det är just det som lilla Brúda blivit, hoppas jag.

åh Viglundur, han är riktigt snygg! Maffig och fina rörelser. Vet ngn hans bedömning? Stam?

Viglundur är efter Ófeigur fra Flugumýri och undan Emanon fra Vestra-Fíflholti. Han har 118 i Blup.

- Exteriör 7,79
- Ridegenskaper 8,23
- Totalt 8,06

Flera av Viglundurs avkommor har nu börjat att visas och förra året gick flera in i första klass eller fick en hög andra klassbedömning. Kul!

Han har en hemsida som dock behöver uppdateras. Kolla här:
http://www.viglundur.se/

Senast ändrad av en moderator:

Ja, Viglundur är riktigt fin måste jag också hålla med om.:d:love:

Håller med! Men det finns så många underbara hingstar att man får beslutsångest. Särskilt när man inte har så många magar att betäcka...

Själv har jag ett lovande stoföl e. Gandur frá Skjalg. Har träffat flera avkommor efter honom och gillar de flesta. Orädda hästar som tar för sig utan att vara fräcka och har fin exteriör. Mycket tölt i min lilla fröken och en hel del temperament passar vilda mig :D...

Väntar nu längtansfullt efter resultatet i 2 fölmagar. Blivande far Loftur frá Mödrufelli :love: vars avkommor hittills ser bra ut. Loftur själv är en häst jag verkligen älskar pga sitt underbara lynne, sin utstrålning och sin fantastiska ridbarhet. Tyvärr är han nu t-märkt och har flyttat till Danmark men hans första bedömda avkomma ser mycket bra ut så vi hoppas hans gener fortsätter slå igenom. Gärna hans undersköna färg också...

Atgeir frá Vatnsleysu är en spännande hingst som vi ser fram emot att få bekanta oss med och få avkommor efter.

Fylkir står högt i kurs för mig också, min gammelpålle (min avatar) är efter honom, så det är klart att man är partisk...

Det finns annars så många fina hingstar, och det är ju lätt att fastna för de nyaste, häftigaste! Jag gillar avkommorna efter Gustur frá Holi och Oddur frá Selfossi, och Oddur råkar ha Fylkir till morfar:angel:

Omi från stav och reynir fra holshusum är två favoriter. Men vad jag skulle betcäka mitt sto med är en annan sak.:D

*kl*

Vad det gäller "svenska" hingstar så är jag just nu ganska så förtjust i Hraunar frá Efri-Rauðalæk och Hrimbakur frá Hólshúsum. Två hingstar som är helt olika, men jag tilltalas mycket av deras enorma utstrålning och uttrycksfullhet. Jag har en Hraunar avkomma här hemma och hoppas på att kunna tillverka flera (kanske redan i år). Hrimbakur står väldigt långt bort, så antingen får jag hoppas på att han kommer nedåt landet någon gång i framtiden eller på att jag får möjlighet att köpa en avkomma undan hans syster (samma mamma) som min vännina äger. Då får jag ju i alla fall in lite av samma blod i min avel:D

Favorithingstarna på Island är så många att det inte är nån idé att ta upp dem här :angel:

Min ridlärare har en avkomma efter den snygga Landsmót-hingsten Glampi frá Vatnsleysu.
Väldigt fina gångarter har han och en sån fin färg också!

KL.

Glampi :love:
Och sen en brunblackhingst som var med på SM 2007.
frá Akranesi. Har glömt hans 'förnamn' :p

Ursäkta TS men måste fråga:
Är det bara jag som inte skulle vilja betäcka med Kraftur?

Samma här!
Han är en fantastisk tävlingshäst men för att vara så gammal har han inte visat att han är lika bra som avelshäst. Finns få bra bedömda avkommor efter honom.

Är inte alls imponerad.

/Åsa

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
689
Senast: Roheryn
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 049
Senast: Piaff
·
Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
777
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
296

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka