Fattat fel? Ang amatörlicens

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Fnobby
  • Startdatum Startdatum
F

Fnobby

Har jag fattat helt fel eller vad?

Hörde häromdagen några som pratade om lite problem runt amatör-körlicens.

Så här trodde jag det var: Har du amatörlicens (D-licens) så får du köra egna och andras hästar i lopp, även vanliga inte bara amatörlopp.

Men denna någon sa att amatörerna inte får köra andra än sina egna hästar i lopp.
Men jag har haft en amatör som kört flera lopp med mina hästar:confused:
Är det krav på att du ska ha kört ett visst antal lopp för att få köra åt andra?

Sv: Fattat fel? Ang amatörlicens

Hm .. som jag har uppfattat det .. så, om man är amatörtränare så får man endast träna hästar som man äger/leasar eller .. som nån nära släkting äger eller något sådant ..

Vad det gäller körning vet jag inte .. för jag vet en med amatörlicens som körde en pålle som hon inte äger lr så .. det enda är att personen hon jobbar hos äger hästen.

Hm .. ska inte säga mer. Vet inte så mkt mer ärligt talat .. :confused:

det finns olika typer av amatör licenser. har inte så stor koll på dom andra men med b licensen får du köra dina egna och nära anhörigs hästar. sedan E licensen då går man som lärling åt ett proffs å kör hans hästar. sedan finns det 2 till har jag för mej dom har jag ej koll på.

du måste ha kört ett visst antal lopp (50 tror jag) med dina egna hästar INNAN du får köra andras. Antingen 50 lopp eller ett visst antal vunna lopp på ett visst antal. ex 5 vunna på 10 starter (kommer ej ihåg vad antalet var, var bara ett exempel) så har jag lärt mig ;)

Licensbestämmelser finns att beställa från STC. Om de inte har ändrat det senaste så är det nog såhär...

På D-licens får man utan tidigare prestationer köra alla amatörlopp utom de där det uttryckligen krävs prestationer, t ex Amatör-SM och KG Bertmarks minne.

I vanliga lopp:
Man får köra egen eller nära anhörigs häst på små- och mellanbanor. Tror att de skulle ändra så att man inte får köra på V65 men vet inte om de har hunnit än. Jag tror att man även får köra andras hästar på småbanor.

För att få köra egen eller nära anhörigs häst på storbanor eller på V75 samt andras hästar på mellanbanor behövs resultat:
-minst 100 starter och 5 segrar de senaste 5 åren, eller
-minst 50 starter och 10 segrar de senaste fem åren, eller
-minst 25 starter de senaste 5 åren och totalt i karriären minst 25 segrar.

Som amatör får man inte köras andras hästar i vanliga lopp på storbanor och inom V75.

Det kan vara så att reglerna är ändrade men detta är vad jag tror gäller.

Senast ändrad:

Spelar ingen roll hur många segrar du har, du får INTE köra en häst som någon annan än du eller en nära anhörig tränar, i vanliga lopp. Jag får inte ens köra min delägda pålle i annat än amatör-/damlopp...suck...

Glömde visst... Du får köra andras hästar i amatörlopp däremot, eller om du har en amatörtränarlicens och därmed den amatörkörlicens som heter B-amatörkörlicens så får du köra andras hästar i vanliga lopp om du har tillräckligt bra resultat då... (vilket någon redan skrivit). men alltså inte med en D-amatörkörlicens.

kotten skrev:
Glömde visst... Du får köra andras hästar i amatörlopp däremot, eller om du har en amatörtränarlicens och därmed den amatörkörlicens som heter B-amatörkörlicens så får du köra andras hästar i vanliga lopp om du har tillräckligt bra resultat då... (vilket någon redan skrivit). men alltså inte med en D-amatörkörlicens.

Enda skillnaden mellan B och D är väl att D är en ren körlicens?

Jo, men han har amatörtränarlicens också och därmed B-körlicens. Dessutom har han tillräckligt med lopp och segrar. Hade han inte haft tränarlicens utan bara körlicens hade han inte fått det. reglerna är inte ändrade de senaste åren

Nej det är inte bara det som är skillnaden. det finns:
B-tränarlicens
B-körlicens
D-körlicens
Vore det ingen skillnad på de två sista skulle det inte vara två olika. Jag vet helt säkert eftersomjag har den sämsta (=D)!

Jag tror att ända skillnaden mellan B-kör och D-kör är att du om du har B även får träna, men ska fråga på torsdag och ta hem licensbestämmelserna.

Jag har B, träna och köra, men ingen häst på listan nu. Måste ju vara sättet då om det är bättre med B-kör än D-kör. Bara att plocka ut tränarlicens i januari så man får köra mer. Sen kan man ju plocka bort hästen från listan efter ett par veckor...

Återkommer på torsdag med rätta svar... :D

Det finns ingenting som heter B-körlicens...:crazy:

Jag tror du har fel... Det låter konstigt...

Men det som är ännu mer konstigt är att ingen verkar veta något om det här, inte ens på vår banas sekretariat eller den licenskursansvariga...:crazy:

Finns visst B-körlicens... har licensbestämmelserna mitt framför näsan nu, hade jag haft en scanner hade jag lagt in dem här men nu går ju inte det..., så jag lägger ner det här!!

Nu har jag kollat! B-kör kallas ju oftast B1.

Och visst, det är skillnad på B1 och D, det ändrades 1 januari 2004, jag är lite efter... Det är därför "nästan alla" amatörer numera har en tränarlicens också, fast inga hästar på listan. :D

Om inte man själv eller nära anhörig är ägare/delägare och företrädare får man inte köra pållen i proffslopp. Vad ni kan göra är ju att göra dig till företrädare, så vips får du köra den. Du skrev att man "får INTE köra en häst som någon annan än du eller en nära anhörig tränar, i vanliga lopp." Det stämmer inte, det som avgör är vem som är företrädare.

De har ändrat en sak till och det är att man måste skriva ett spec prov om man vill ha B licens så jag tog ut D licens i stället .)

Det är ingen ändring, ska du ha B måste du ha gått B-tränarkursen också. B1 och B3, även kallad B-kör, är en kombinerad tränar och körlicens. B2 och B4 är rena tränarlicenser. :)

Nej, så var det inte för några år sedan ;) min pappa gick exakt samma kurs som jag har gått och han fick B tränarlicens med en gång utan att skriva extraprov eller gå någon extra kurs. Och det var inte jätte länge sedan.

Då gällde specialregler för honom. Alla andra har behövs gå B-tränarkurs för att få B-tränarlicens, åtminstone de senaste 10 åren. ;) Jag kan tänka mig att man kan göra undantag för tidigare A-tränare och i liknande fall, men i övrigt måste man gå kursen för att få B-tränarlicens.

Detta kan skilja mellan olika banor då det är sportavdelningen på banorna som hanterar B-licenserna, som jag skriver här har de fungerat på de banor jag tillhört. (Hd, Mp och Å)

jo,då är det nog så att de skiljer sig från olika banor. NU gäller de regler du pratar om men på min pappas tid, (låter som om han är hundra år :) ) Så var det inte så ;)

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 666
Senast: Ragdoll
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 312
Senast: Svartkatt
·
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
10 197
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 545
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp