Sv: Fått ben, morrar Och reser ragg
Våra hundar morrar ibland när dom får märgben. Inte mot människor men mot varandra. Om man morrar och flyttar på sig får man morra, det är ju oftast ett sätt att säga "Låt mig vara".
Hade någon av hundarna morrat mot mig hade jag inte flyttat på mig, utan sagt till hunden med lite sur stämma "Gå här ifrån!" (=Gå och lägg dig). Ingen stor grej och inget skrik och gap, men tydligt visa att jag inte vill vara med hunden om den morrar på mig. Hade jag haft en hund som alltid morrar och reser ragg när den får något gott att äta hade jag bara gett den det i ett eget rum. Lagt dit benet, sagt varsågod till hunden, stängt en grind och gått där ifrån. Samma sak om jag hade en hund som alltid morrade och blev väldigt otrygg mot andra hundar där den fick något, då hade den fått äta själv. Det är oftast det dom vill, att vara ifred. Och om hunden då inte har vett att gå iväg själv hade jag alltså stängt bort den.
Jag är alltid väldigt tydlig mot mina hundar vad jag vill och inte vill. Jag vill inte att dom morrar på varandra, och därför har dom lärt sig att man går iväg. Med fyra hundar varav två väldigt jämnstarka och "tykna" behöver man regler. Den ena av dom är väldigt morrig mot den andra i många situationer, och då får han helt enkelt gå och lägga sig. Men jag brukar också "hjälpa" honom genom att säga till den andra att gå och lägga sig.