Fastsittande kalv?

MissFideli

Trådstartare
Har precis tittat på Veterinärerna där dom fick avliva en kossa för att kalven inte kunde födas ut.
Man snittar inte ut kalvar alltså? Varför inte?

Sv: Fastsittande kalv?

vet inte, men man snittar väl inte hästar heller...eller?
det kanske är så att man inte märker det förrän fölet/kalven är på väg ut och då har man inga möjligheter till operativa ingrepp på plats...

Därför att det är typ omöjligt att göra det ordentligt med tanke på infektionsrisk etc. Det är inte värt det, varesig för bonden eller kon.

Den här var inte halvt ute, men död. Man kanske inte snittar hästar heller nej, det har du rätt i. Har aldrig tänkt på det. Katter snittar man ju, även om det är mitt i förlossningen.

Snittar gör man ju regelmässigt med Belgian Blue, men det kanske måste göras på ett tidigare stadium.
Förr brukade man såga itu kalven och ta ut den i halvor.
Var det kanske konstruktionsfel på kon i det här fallet?

LIA

Dom försökte dra ut den, men veterinären sade att den satt fast och att risken att man skulle skada mamma ko var alldeles för stor om man fortsatte dra.

Senast ändrad:

Men katterna snittas ju på kliniken, inte ute i lagårn... I lagårn antar jag att det är lite mer bakterier som härjar omkring...

Jag såg också detta avsnitt och det fick mig att minnas ett tidigare avsnitt där en veterinär kommit till ett liknande fall. Där ryggmärgsbedövade han kon och sedan drog han ut kalven med hjälp av ett verktyg vilket verkade med hävstångseffekt. Både kon och kalven överlevde. Undrar varför de inte kunde göra så i detta fall?

Nej, det var inte samma veterinär. Han som gjorde det har jag inte sett på Veterinärerna på länge.

Ja, jag blev mycket förvånad över att han gjorde det, trodde innan att sådant inte gick att göra. Undrar varför denna metod inte används mer?

En kalvextraktor i fel händer är ett våldsamt instrument som lätt drar sönder kon(dessutom ytterligare en stor grej att släpa omkring på).
Problemet är egenligen inte att få till en massa kraft,det går alltid att ordna, utan att få ut kalven utan att dra sönder kon, går inte det så är det bara att ge upp.
Det är dock oftast inte storleken som ger problem utan att kalven på något sätt ligger fel.
Ang kejsarsnitt så går det ganska bra att göra i lagårdsmiljö men det blir ett stort hål som skall sys i många lager o kon blir ganska tagen. Min erfarenhet från dom snittade mjölkkor jag varit i kontakt med är att dom inte kommer igång med en ordentlig mjölkproduktion.
PL

Jag såg faktiskt ett program där en ko snittades, men det var en Belgian Blue och snittet var ju planerat...dom gjorde snittet på sidan av magen och tog ut kalven den vägen, inte nere på buken som man "brukar"...

Flanksnitt är standard på kor medans man på katt o hund gör mittlinjesnitt.
Belgian Blue behöver inte producera så mkt mjölk i Belgien tror jag att man oftast inte låter kalven dia alls.
PL

Vi har en kossa hemma här som snittades för fyra-fem år sedan, och det var jättebesvärlig rehabilitering på henne, såret vätskade sig, hon åt dåligt mm. Idag är hon hyfsat iordning igen,mjölkar bra och har fått fler kalvar utan bekymmer...
Men vi har ändå bestämt oss för att om vi skulle haman i samma sits en gång till, så skulle vi välja att avliva kossan i det läget, för så jobbigt ansåg vi att det var för henne efteråt.

Stämmer bra med min erfarenhet,senare laktationer påverkas inte.
Den ko jag snittade skickade på slakt efter ungefär en månad utan att jag tillfrågades.
Djurägaren fick skäll av slakterivet. för det soppande såret. Jag anser att en ko klarar ett sånt här sår ganska bra men inte samtidigt som hon skall komma igång med mjölkproduktionen.
PL

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
241
· Visningar
13 993
Senast: ildiko
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 785
Senast: Tonto
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
Hundhälsa Hej Vi har en ett åring hemma som från dag 1 haft krångel med aptiten. Till en början så tänkte vi att hon är valp, stress och det blir...
Svar
10
· Visningar
780
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama