Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
peter_lundin skrev:Dom snittadet mjölkkor jag sett har soppat en del men egentligen inte haft några komplikationer.
Styckar kalvar gör man när det är läge för det tex ngn kroppsdel som ligger fel o inte går att rätta till. Normalt ingen bra metod på en för stor kalv som ligger rätt.
PL
peter_lundin skrev:En kalvextraktor i fel händer är ett våldsamt instrument som lätt drar sönder kon(dessutom ytterligare en stor grej att släpa omkring på).
Problemet är egenligen inte att få till en massa kraft,det går alltid att ordna, utan att få ut kalven utan att dra sönder kon, går inte det så är det bara att ge upp.
Det är dock oftast inte storleken som ger problem utan att kalven på något sätt ligger fel.
Ang kejsarsnitt så går det ganska bra att göra i lagårdsmiljö men det blir ett stort hål som skall sys i många lager o kon blir ganska tagen. Min erfarenhet från dom snittade mjölkkor jag varit i kontakt med är att dom inte kommer igång med en ordentlig mjölkproduktion.
PL
peter_lundin skrev:Tumregeln är att man inte får dra med mer än två personers kraft. Sen är det en erfarenhetssak att avgöra om det är helt stumt eller ej. Det är vidare inte bara fråga om att dra utan hur man drar, att smörja om det är torrt mm.
PL