Fastsittande kalv?

Sv: Fastsittande kalv?

Jag har fått uppfattningen, att BBs som snittas, läker ihop ganska snabbt och utan komplikationer. Är det annorlunda för mjölkraser (frånsett mjölkat under läktiden)?

Vet du något om, varför man inte plockar ut kalvarna i bitar nu?

LIA

Dom snittadet mjölkkor jag sett har soppat en del men egentligen inte haft några komplikationer.
Styckar kalvar gör man när det är läge för det tex ngn kroppsdel som ligger fel o inte går att rätta till. Normalt ingen bra metod på en för stor kalv som ligger rätt.
PL

peter_lundin skrev:
Dom snittadet mjölkkor jag sett har soppat en del men egentligen inte haft några komplikationer.
Styckar kalvar gör man när det är läge för det tex ngn kroppsdel som ligger fel o inte går att rätta till. Normalt ingen bra metod på en för stor kalv som ligger rätt.
PL

Eftersom du verkar vara insatt i ämnet en hel del Peter, :bow: så passar jag på att fråga här: När vet man att man ska "ge upp", i de fall man drar ut kalven med rep???

peter_lundin skrev:
En kalvextraktor i fel händer är ett våldsamt instrument som lätt drar sönder kon(dessutom ytterligare en stor grej att släpa omkring på).
Problemet är egenligen inte att få till en massa kraft,det går alltid att ordna, utan att få ut kalven utan att dra sönder kon, går inte det så är det bara att ge upp.
Det är dock oftast inte storleken som ger problem utan att kalven på något sätt ligger fel.
Ang kejsarsnitt så går det ganska bra att göra i lagårdsmiljö men det blir ett stort hål som skall sys i många lager o kon blir ganska tagen. Min erfarenhet från dom snittade mjölkkor jag varit i kontakt med är att dom inte kommer igång med en ordentlig mjölkproduktion.
PL

Tack för din förklaring :bow: !

Tumregeln är att man inte får dra med mer än två personers kraft. Sen är det en erfarenhetssak att avgöra om det är helt stumt eller ej. Det är vidare inte bara fråga om att dra utan hur man drar, att smörja om det är torrt mm.
PL

peter_lundin skrev:
Tumregeln är att man inte får dra med mer än två personers kraft. Sen är det en erfarenhetssak att avgöra om det är helt stumt eller ej. Det är vidare inte bara fråga om att dra utan hur man drar, att smörja om det är torrt mm.
PL

:bow: :bow: :bow: Jo,det där visste jag redan... och erfarenheten har min man... tack o lov...

men jag hörde av en väninna att en kossa gått sönder helt i vävnaderna...och dog senare av sviterna...

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
241
· Visningar
13 993
Senast: ildiko
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 785
Senast: Tonto
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
Hundhälsa Hej Vi har en ett åring hemma som från dag 1 haft krångel med aptiten. Till en början så tänkte vi att hon är valp, stress och det blir...
Svar
10
· Visningar
780
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kall lägenhet
  • Göra egen tvål
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur