Fästingar- hur skyddar ni era hundar?

Sv: Fästingar- hur skyddar ni era hundar?

Ok! Ja, då förstår jag att du kör med spot on istället.

Min malle badar (så ofta och mycket han kan... i vad som helst som har ett högre PH 7.0), men den lapske låter helst bli. Förra året delade dom på ett scalibor, det räckte gott och väl att dom hade det varannan dag var. Tog av det om mallen hade det i närheten av vatten.

KL*

Scalibor halsband. Eftersom min hund haft borrelia ska han helst inte få en enda fästig då det kan blossa upp lätt på honom. Halsbandet har varit urbra, inte en enda fästig trots att vi bor i mälardalen. Katterna får fixodida o det funkar också jättebra. Funderar på att ge det till valpen i år.

Seresto innehåller ett liknande ämne som scalibor, men inte helt samma (flumethrin vs deltamethrin).
Förra sommaren testade personalen som jobbade på universitetskliniken på skolan jag gick seresto och gav det även till en del patienter och var ingen som var nöjd faktiskt :( Så verkar tyvärr inte ha samma bra effekt som scalibor.

Däremot ska spot-om preparatet certifect vara otroligt bra! Flera veterinärer som testat på sina hundar och varit nöjda, även på de hundar som badar ofta. Så det ska jag prova när exspot är slut!

Jag ska testa Seresto på min tjej. Hon har reagerat väldigt mycke när jag haft både Frontline och scalibor på tidigare år. Jag hoppas hoppas hoppas att det ska fungera för oss. Hon är ingen fästingmagnet så förhoppningsvis tar det bort dom få hon brukar ha.

Idag har jag varit och köpt fästinghalsband. Nog dags att börja skydda hundarna nu när det blivit varmt!

Jag klickade hem ett scalibor och effipro nu i eftermiddag och gör nog som Disen att de två stora får dela på ett halsband!

Idag har det varit somrigt här nere, så ikväll åker halsbandet på gamlingen. Om ett par dagar får mallen ha det ett par dagar osv.

*Kl*

Är det någon här som vet om man kan använda scalibor eller exspot på hund som väldigt lätt får fukteksem?
Ska erkänna att jag inte har orkat googla på det än, men på buke får man ju svar på allt :)

Kl

Idag har även jag vart och köpt fästingmedel. Affärsbiträdet rekomenderade detta nya(?) som heter tic-clip. Någon som hört talas om det och vet om det fungerar? Jag blev iallafall helnöjd med både utfomningen och att det är giftfritt ( som en liten nyckelring med plastbit på).

Affärsbiträdet sa att hon var helnöjd förra året med det, men jag har aldrig hört talas om det och testar i år. Lite dyrt men räcker ju i två år står det :o:)

Jag vet bara två som har testat den, och det har inte funkat alls. De har plockat precis lika många fästingar som vanligt. Men på vissa funkar det säkert bra :)

Kan det vara det som min kusin talade sig varm om förra året, nåt om nåt fält som skulle skydda hunden..? Han var nöjd iaf. Själv kör jag nog hellre på bärnstenshalsband då eftersom mina aldrig har halsband annars.

För att svara på ursprungsfrågan så använder jag ingenting. Jag går igenom hundarna varje kväll. Men har redan plockat första fästingen som kröp runt.

Kanske är det samma?!. Det ska vara som ett "fält" runt hunden som fästingar inte känner av att ett djur är i närheten. Man behöver inte ha halsband för att använda det, utan kunde sätta det i ett tunnt, elastiskt band bara :)

Jag blev mest nöjd över att det är giftfritt för djur och människor och inte luktar :)

Jag har läst om det och då stor det att det ska sitta på alltid, även på natten. Stämmer det?

Jag gillade verkligen iden, men efter en snabb googling så var det typ.. 1 på 10 som var nöjd (detta var förra sommaren eller tom sommaren innan dess) så ville jag inte testa.

Det är ren bluff, tyvärr. Googla lite. Om det är samma som shoo?

Skaparna bakom märket lär vara bluffare och har gjort det förr.

Fast det säljer, tyvärr. Man kan lika bra hänga sitt bankkort i hunden.

Det är ren bluff, tyvärr. Googla lite. Om det är samma som shoo?

Skaparna bakom märket lär vara bluffare och har gjort det förr.

Fast det säljer, tyvärr. Man kan lika bra hänga sitt bankkort i hunden.

Jag vet inte vad Shoo är, men jag hoppas du har fel;).

Nä men allvarligt så avskyr jag alla gifter i de andra och vill inte utsätta henne för det, nu när hon är så ung (7 mån). Jag vet inte heller om just det där med fästingar handlar mycket om individ och päls?! Det sägs inför detta året att det kommer vara lite mindre fästingar pga av kallt väder, utan snötäcke som inte skyddat de små asen i vinter från attt frysa ihjäl. Jag hoppas på det:)

Jag bor i ett ganska fästingtätt område, gillar att vara i skogen, plocka svamp mm och jag själv har endast haft 2 fästingar som suttit fast på mig under alla år. Min förra hund var allergisk, gick på en del mediciner och jag vågade aldrig ha giftiga medel på henne. Visst fick hon fästingar, men inte speciellt ofta, och med tanke på att hon var väldigt kortklippt så gick de lätt att plocka bort på henne.

Mina fd svärföräldrar hade däremot enorma mängder på sina hundar och de umgicks ju en hel del med min på den tiden. Så med min egna funderingar i huvudet, så tror jag att man får testa sig fram vad som funkar för just sin/a egna hund/ar. I år, och med en valp/unghund testar jag "bluffen" med detta och ser hur mycket fästingar hon får av det:D

Jag har bärnstenshalsband på min hund. Bor i stan så hon får bara några få varje år men det är lika bra att ha något på henne ändå! De är snygga också haha!

Kanske är det samma?!. Det ska vara som ett "fält" runt hunden som fästingar inte känner av att ett djur är i närheten. Man behöver inte ha halsband för att använda det, utan kunde sätta det i ett tunnt, elastiskt band bara :)

Jag blev mest nöjd över att det är giftfritt för djur och människor och inte luktar :)

Det är nog samma som Shoo-tag, jag använde det en del av förra sommaren och märkte absolut skillnad. Har en kompis som använt det två år i rad och är jättenöjd.
Vi såg till att sätta brickan med magnetremsan mot hunden, liksom innanför halsbandet. Tog ett litet enkelt halsband som han har på sig dygnet runt.

Jag föredrar också giftfritt om möjligt.

Liknande trådar

Övr. Hund Hur tänker ni andra kring att gå med kopplad hund genom en hage med djur? Tänker ni olika beroende på vilket djur? Jag har under mina...
2
Svar
34
· Visningar
3 163
Senast: Santoxen
·
Övr. Hund Annorlunda rubrik jag vet :D . Jag söker efter riktigt bra glasögon till hund för sitt användas framförallt vid turskidåkning...
Svar
2
· Visningar
719
Senast: Acto
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 029
Senast: Liran
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
4 055
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V