Fästingar- hur skyddar ni era hundar?

Sv: Fästingar- hur skyddar ni era hundar?

jag är lite orolig för dessa skydd, är orolig för att fästingen kryper på hunden, biter ej fast och på så vis ramla av här hemma och då kan bebis få på sig den.
Kan det hända?

Kan kan det förstås... Värre känner jag dock att det är, med såpass starka gifter på hund som vistas samman med småbarn... :(

Förra sommaren hade mina 2 hundar vars 2 fästingar och dem hittade jag krypande. Inget fästingmedel använder vi. Det har varit så i alla år 1 eller max 2 fästingar per säsong. Och då går vi i skogen varje dag plus att vi spårar en gång per vecka i skogen. Det är rätt lätt att hålla koll med korthåriga hundar. Sen tror jag att det är med fästingar som med myggor. De gillar vissa blodtyper mer än andra, kanske beror det även på vad man äter.

På min fungerar bärnsten bäst. Jag har testat frontline och scalibor och det har minskat på mängden, men det har varit mycket fästingar ändå. Med scalibor satt flera stycken precis under halsbandet.
Min teori är att gift-halsbandet inte kommer in till huden ordentligt med så mycket päls (leonberger).
När det gäller bärnstenen vet jag att det är kanon på vissa, men värdelöst på andra. Även där tror jag att det beror på typ av päls, eftersom det bygger på statisk elektricitet.

Frontlines spot on eller vad den heter. Då min vovve är känslig mot vissa medel (avmaskningsmedel bla) och man hört om vissa bieffekter har jag inga planer på att byta. Plus att min hund som i vanliga fall är en fästingmagnet inte fått några sålänge jag behandlar med jämna mellanrum.

Jag skyddar min hund genom att spraya honom med utblandat diskmedel, jag använder mig av yes, fästingarna får liksom inget fäste och glider av, jag har studerat detta innan jag tog kol på odjuret, av 10 fästingar fastnar 2 st. Sprayar honom 2-3 dagar i veckan och sköljer av honom 1-2 dagar i veckan beroende på hur lerig och flottig han blir, han har aldrig visat tecken på irritation trots känslig hud och eftersom han får epilepsi anfall av fästingmedel så vill jag verkligen inte använda mig av det.

jag använder också bärnsten och det funkar kanon! plockade kanske 5-10 fästingar på hela förra året. Har korthårig hund(whippet). har hört att det inte funkar alls på långhåriga hundar.

Effipro och Scalibor tänkte jag köra med i år. Halsband på hunden som badar ofta och Effipro på hunden som inte kliver i vatten frivilligt.

*KL*
Har allergihund som jag badar varje vecka, så då har vi använt PROB tjärschampo, fungerar riktigt bra, men om jag inte tvättar exakt varje vecka eller om han badar ute mycket så kommer de små krypen :yuck:

En period i somras testade jag faktiskt den där humbug-grejen Shoo-tag, ska vara något "elektriskt" som ska stöta bort fästingar.
En kompis hade en sån sommaren innan och var så nöjd så jag tänkte prova.
Blev faktiskt sjukt positivt överraskad :eek: inte en enda fästing på hela perioden! Trots att jag slarvade med schampot och att hunden badade mycket ute.
Tänkte att förklaringen självklart låg i att säsongen var över, men när jag tog bort tagen så kom fästingarna som på posten.

I instruktionen står att man ska hänga tagen i hundens halsband, som en namnbricka, och att hunden ska ha halsband på dygnet runt. Vi tog det ett steg längre och tejpade fast tagen på insidan av halsbandet, där hunden är klippt på halsen(pudelfrilla). Så den ligger nästan emot huden.
Vet inte om det gjorde tricket, men det funkade faktiskt, så i år blir det Shoo-tag igen, skönt med ett giftfritt alternativ!

jag använder också bärnsten och det funkar kanon! plockade kanske 5-10 fästingar på hela förra året. Har korthårig hund(whippet). har hört att det inte funkar alls på långhåriga hundar.

Det stämmer inte alls. :)
En Leonberger räknar i alla fall jag som långhårig.:D

KL

Såg just reklam för ett nytt (?) fästinghalsband som heter seresto. Någon som sett/hört om det förut?

Jag läste om det på FASS och visst känns det lite som scalibor light? Eller är det samma/liknande aktiva substanser och därmed lika giftigt egentligen?

Jag tyckte att det ändå verkar hyfsat snällt.

Såg det med! Har inte heller sett det tidigare och tyckte som du att det verkade lite Scalibor light över det. Efter en googling så verkade det vara väldigt delade meningar på ett tyskt hundforum om dess verkan. Hoppas på att någon mer insatt har bättre koll! :)

kl

Jag tror inte jag ska ha nåt skydd alls, faktiskt. Är lite orolig över hundens känsliga hud, och över de biverkningar man hör ryktas om.

Hittills har hon haft kanske 5 fästingar i året utan skydd, och det finns väldigt lite fästingsjukdomar här, så jag vet inte riktigt hur jag ska tänka.

Spännande! Vill du berätta mer (i stora drag) vad som skrevs? Jämfördes det med scalibor?

Stod inte så himla mycket, var några som tyckte det var bra (mest för att det inte (!) var några biverkningar, samt lukt- och dammfritt - scalibor är ju lite pulveraktigt i början, förmodar att de jämför mot det då). De som tyckte det var dåligt använde scalibor istället. På apoteket skiljde ju priset lite med, dryga 100 kr mer för seresto, om jag inte minns fel?

KL

Såg just reklam för ett nytt (?) fästinghalsband som heter seresto. Någon som sett/hört om det förut?

Jag läste om det på FASS och visst känns det lite som scalibor light? Eller är det samma/liknande aktiva substanser och därmed lika giftigt egentligen?

Jag tyckte att det ändå verkar hyfsat snällt.

Jag blev superintresserad av det - tills jag såg priset..... nästan 400 spänn per hund blir väl saftigt tycker jag. Allra helst om man har fler hundar :crazy:

Jag blev superintresserad av det - tills jag såg priset..... nästan 400 spänn per hund blir väl saftigt tycker jag. Allra helst om man har fler hundar :crazy:

Så tänkte jag med, 3 hundar nästan 1200:-. Så hos oss får mallen köra med Scalibor (som funkade hos förra ägaren) och basseten effi-pro. Flatten har jag inte bestämt än...

Kunde inte hitta seresto hos någon mer än vanliga apoteket heller.

Tack för det :). Är det mindre biverkningar och funkar lika bra kan det lätt vara värt en hundring extra. Ska inom apoteket sen och kolla på det.

Kollat priser på nätet?

Vad är speciellt med effi-pro? Spot on preparat?

Kollat priser på nätet?

Vad är speciellt med effi-pro? Spot on preparat?

Ja jag har kollat på nätet, och priset är från apotekets hemsida :) Har inte sett det på ngt mer ställe.

Inget speciellt, men efter att han förverkade två halsband på försommaren förra året på promenader (fråga mig inte hur han lyckades) så fick det bli något som han inte kunde bli av med. Veterinären rekommenderade effipro och det fungerade bra. Han badar inte mer än nödvändigtvis tassarna så ett spot on preparat var inga bekymmer ur den aspekten.

Liknande trådar

Övr. Hund Hur tänker ni andra kring att gå med kopplad hund genom en hage med djur? Tänker ni olika beroende på vilket djur? Jag har under mina...
2
Svar
34
· Visningar
3 163
Senast: Santoxen
·
Övr. Hund Annorlunda rubrik jag vet :D . Jag söker efter riktigt bra glasögon till hund för sitt användas framförallt vid turskidåkning...
Svar
2
· Visningar
719
Senast: Acto
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 029
Senast: Liran
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
4 055
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar