Fästingar- hur skyddar ni era hundar?

blizz

Trådstartare
Som rubriken lyder, hur tänker ni kring fästingar inför den stundande sommaren? Jag bor i fästingrikt område och är såklart orolig för fästingburna sjukdomar sommartid. Hur skyddar ni era hundar?

Sv: Fästingar- hur skyddar ni era hundar?

Scalibor halsband, det mest effektiva vi prövat. Ruben hade inte en endaste fästing förra året medans Figge som fick droppar fick ett tiotal per dag, utan droppar var det dock det dubbla...

Har använt Frontline senaste två åren, men tänker prova Scalibor denna sommar. Frontline fungerar kanon, men är väldigt dyrt för en hel säsong - därav anledningen till att prova Scalibor.

Effipro börjar jag med i slutet av april vanligtvis men blir nog på lönen i maj i år eftersom våren är sen. Sedan har jag scalibor på i 4 mån trots att det ska vara bara i 3 och hundarna har det på dygnet runt varannan dag, de delar alltså på det. Knappt ngn fästing på hela sommaren och då tror jag nog ändå vi kommer ha betydligt färre av krypen i år pga den långvariga tjälen utan snö på!

Även jag kör med scalibor, det är det enda som fungerar på mina.

kl ni som använder dessa skydd mot fästingar, hur fungerar det? vill fästingen inte ens klättra upp på hunden, eller vill den bara ej bita?

jag är lite orolig för dessa skydd, är orolig för att fästingen kryper på hunden, biter ej fast och på så vis ramla av här hemma och då kan bebis få på sig den.
Kan det hända?

mitt skydd för hunden är:aldrig släppa henne i skog och vid högt gräs.

Konstigt nog så verkar fästingarna inte ens vilja krypa på mina hundar när dom har haft Frontline - men efter nästan prick 5 veckor så har det varit dax för påfyllnad, då jag börjat hitta krypande kräk. Utan medel hittas både krypande och fastsittande äckel, så utan medel går inte här.

Konstigt nog så verkar fästingarna inte ens vilja krypa på mina hundar när dom har haft Frontline - men efter nästan prick 5 veckor så har det varit dax för påfyllnad, då jag börjat hitta krypande kräk. Utan medel hittas både krypande och fastsittande äckel, så utan medel går inte här.

Sa var det pa min tjej nar vi var i Sverige ocksa. Jag tog med mig Frontline+ harifran. Under den varsta perioden hittade jag fastingar krypandes pa henne under de sista dagarna innan "pafyllnad" och om jag gick over bara ett par dagar han en fastig satta sig fast.
Nu anvander jag Vectra som man droppar och behover inte anvanda varje manad, men ser till att hon har just nu nar 'tick season' gor att det ar extra manga.

Frontline spot on (kattstorlek), finns inte så många alternativ när man ha en liten hund. Funkat bra, han ha fått 1 fästing (4v efter behandling ungefär).
Behandlar bara om jag ska utanför centrala köpenhamn eller ranta runt hos pappa i fästinghålet Blekinge. Varken i stan eller uppe i norrbotten finns behovet av fästingbehandling som tur är.

Min hund får knappt fästingar, ens utan fästingmedel. Har haft frontline på henne tidigare, men är inte alls förtjust i att ha på gift. Har då gjort så att jag satte på fästingmedel i början av sommaren när fästingarna vaknade till liv, men sedan inte "fyllt på".
Bärnstenshalsband har jag provat, hjälpte inte ett smack.

Nu till sommaren ska jag nog börja att ge B-vitamin och se om det kan räcka. Om det gör det så är jag glad, hjälper det inte och det skulle visa sig bli en fästingrik sommar, ja då får det nog bli frontline igen.

Jag har alltid använt Scalibor på gammelman, men tiken tål varken scalibor eller medel man droppar i nacken, får såriga eksem så hon får Fixodida (pulver) i maten. Plockade 1 fästing på henne förra sommaren (gjorde jag på gammelman också trots halsband) så jag tycker det fungerar bra!
Vi är i skogen mkt och hundarna badar i princip jämt på sommaren/hösten (apportörer) så nåt skydd mot äckelkryp är bra att ha!
I år ska jag testa att ha enbart Fixodida till båda, gillar inte att ha kemikalier på dem i och med att de badar så mkt. Har börjat ge dem det redan nu trots att det knappt blivit vår ännu.

Jag använder Petwise fästing spray... Jag vill inte använda giftiga saker med tanke på min son. Och jag plockade ingen fästing efter att jag började använda det, innan plockade jag några stycken :)

Jag brukar använda scalibor och kommer nog köra på det även detta år. Jag är livrädd för fästingburna sjukdomar och scalibor är det mest effektiva som finns.

Exspot just nu, hade jag inte haft utställningshund hade det nog blivit Scalibor då jag tycker att t har absolut bäst effekt (5 fästingar på 8 år på min förra hund, och då bor vi i fästingtätt område).
När exspoten är slut tänkte jag prova certifect, har hört bra om det och det sitter kvar trots bad.

Scalibor på lagotton sen många år. Hoppas på att labben ska tåla det lika bra.

Brukar använda frontline. Ska vara det mildaste av de starka preparaten så jag kör på det.

jag är livrädd för fästingsjukdomar :crazy: gillar inte alls att ha gift på hundarna men i detta fallet tar skräcken över. Kommer ha scalibor i år med, förr när jag hade en kines körde jag sånna där örthalsband, ville inte ha nåt så giftigt direkt på huden. Men han drog inte till sig så mycket och man hittade ju fästingarna direkt

Effipro. Samma som frontline, men lite billigare :) funkade bra förra året på hundar och katt. Har inte provat scalibor på nuvarande hunden, men ett halsband i det materialet som ska sitta på dygnet om ger nog mycket tovor.

Liknande trådar

Övr. Hund Hur tänker ni andra kring att gå med kopplad hund genom en hage med djur? Tänker ni olika beroende på vilket djur? Jag har under mina...
2
Svar
34
· Visningar
3 163
Senast: Santoxen
·
Övr. Hund Annorlunda rubrik jag vet :D . Jag söker efter riktigt bra glasögon till hund för sitt användas framförallt vid turskidåkning...
Svar
2
· Visningar
719
Senast: Acto
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 029
Senast: Liran
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
4 055
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar