fårskinnspad eller ej?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare LuckyLuke
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 50
  • Visningar Visningar 7 686
Sv: fårskinnspad eller ej?

:eek: :eek: hoppas det inte händer med min lilla pålle..
Men sadeln ligger ju inte "hyfsat" utan den ligger bra (perfekt :d), och är ju dessutom anpassad då för att ha padd så det är ju lite skillnad :) den ligger ju alltså lika bra med padd som den skulle gjort utan.
Han trivdes väldigt bra med padden på sadelprovningen i alla fall, bättre än med nån annan sadel nånsin :D

sadeln är ullstoppad, visste inte att man kunde göra om den till luftstoppad dock, är det nån skillnad? :)
hehe du har samma utrustning MEN du har en stötdämpande gel nu :p finns det nån likhet med mig? :cool:

Jo, ser den, anpassade också mina sadlar lite breda iom at min lilla pålle hadde tappat mkt hull, men var på väg upp igjen.
I början då använde jag pad under för att sen succesivt ta bort den, dämpingen e bara på hoppsadelen och har varit med hela tiden, så e inget jag har lagt på nu ;)

Skillnaden mellan luft och ull är vel att luft ska vara mer dämpande och bättre för ryggen, vet många som är supernöjda med luft, men också dom som inte är det. Det negativa måste väl isåf vara att det måste fyllas på med jämna mellanrum, men en ullsadel måste också stoppas om så går vel eg ut på ett..
Vet ej om Prestige sadlarna kan byggas om, men vet at det går på väldigt många kvalitetssadlar..:)

aha okej trodde du lagt dit padden nu :p
jaha okej, visste inte att det var nån skillnad, har fått för mig att luft inte är lika bra av nån anledning :o har väl träffat nån som inte tyckte om det :p

sadeln ska värmas om innan jag köper den och jag kan välja om jag vill anpassa den med eller utan padd :)
Jag förstår, men jag menar att det kanske inte är nödvändigt om du tror att hästen kommer att bredda sig mera. för då är det bra att du kan ha paden så länge. Om du värmer om sadeln så det passar och hästen sedan breddar sig mera, då kan du inte längre använda sadeln utan måste värma om det igen.
Pad för att öka tryckutjämningen skulle jag bara ha om det var fråga om en väldigt omusklad häst. Sadlar är tillräckligt tryckfördelande som de är. Men som sagt, tror du att hästen kommer att muskla sig mera så behåll vidden och paden tills dess. Ju mindre krångel desto bättre.:)

jag fattar inte riktigt, jag är lite trög ibland :angel:
men alltså jag måste värma om sadeln hursom, de när nu typ 2 bomvidder för bred :)
men jag skulle kunna värma om den så den passar med padd, eller värma om den så den passar utan padd. Har nu sagt till sadelprovaren "med padd" så så får det bli :)
breddar han sig mera sen så får jag väl sluta använda padden då, eller värma om sadeln igen i alla fall om jag vill fortsätta med padd :)

Ang att man inte skulle kunna rida med ett dött får mellan sadel och häst. Det beror ju oxå hur exakt ens ridning. För väldigt många kanske det snarare är skönt för hästen att slippa "bruset" och känna de tydligare signalerna istället :angel:

Om fåret nu skulle ta bort så mycket känsla som sägs i tråden.

:banana:

jaa äntligen ett argument för padd :D
man måste ju ha båda delar :laugh:

typiskt mitt inlägg försvann, antar man inte får citera andra eller? kopierade mailet jag fått av p.w. angående fårskinnspaddar och bomvidder för att han förklarar ju mycket bättre än mig. men det fick man kanske inte då...

nån som är intresserad får väl skicka pm så kan jag skicka över hans förklaring.

men den är i stort sätt att fårskinnspad är mest användbart i hoppning och då den lilla stunden hästen är över hindret då hästen fysiskt eventuellt breddar sig en liten aning just över hindret.

så i hoppning är valet mellan att ha en bra sittande sadel i markarbetet men den blir lite för trång (kanske, beror ju på hästen, höjden, tekniken) just när hästen är över hindret.
Eller att sadeln är perfekt när pållen är över hindret men istället aningens för vid vid markarbetet - allt mellan hindrena.

Rider man mest dressyr så menar han på att då ska man byta sadel till en som passar istället för att använda pad.

Jag tyckte du skrev att sadeln passade med pad nu. Det var nog jag som missuppfattade det då. Om du måste värma om den i vilket fall så ta med i beräkningen om du tror hästen kommer att ändra sig i kroppen. Hur länge har du haft hästen? Det är rätt vanligt att hästar ändrar sig i kroppen med en ny ryttare och när de inte tränas likadant som innan.

jag har haft honom i ett år och han har musklat på sig rätt bra nu i vinter tack vare all snö och att jag har börjat lära mig rida lite bättre :D
han kan säkert muskla sig mer, men nu är ju snön borta :p

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 185
Senast: kma
·
Kläder & Bli fin Finns det nån här som har koll på barfotaskor/minimalistiska skor? Jag har börjat fundera på det framför allt nu efter att jag fått... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 320
Senast: skiesabove
·
Utrustning Har skrivit lite under dressyrsnack men eftersom det verkar bli en liten följetång så startar jag en ny tråd istället. Dom trådar som... 5 6 7
Svar
123
· Visningar
23 937
Senast: DarkInNight
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 820
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka