fårskinnspad eller ej?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare LuckyLuke
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 50
  • Visningar Visningar 7 686
Sv: fårskinnspad eller ej?

Okej, jag pratade med Peter Winslow i höstas och han sa att det inte är någon skillnad. Skicka ett mail och hör med honom, tror hans mailadress finns via "sadelskolan" på agrias hemsida :)

Han sa inte att det var dåligt med pad eller så, men de flesta fårskinnspaddar är felsydda och i och med detta "helt i onödan". Och en viss stötdämpning ger det ju också.
Men att ha pad istället för att ha rätt bomvidd går inte som sagt.

Senast ändrad:

Jo, men även om paden lyfter sadelen från ryggen, så vil den ju bli trångare.. Paden fyller ju ut på innsidan av bomspetsarna = smalare sadel. Men självklart leder ju också det till at sadelen lyfter sig, lägger jag en för smal sadel på min häst så lyfter ju den sig också och lägger sig "ovanpå" hästen.
Så om du vill ha ett får under sadelen så ville nog jag sett till at ha med paden när sadelen skulle stoppas/värms om så at sadeltillpassaren kan se att alt blir rätt..
Men omd et är för demping så finns ju betydligt mindre paddar än fårskinn, du har ju dom mjuka geleslafsorna med hål i, mkt bra dämping och tar inte alls stor plats under sadelen. Har det på min hoppsadel.
Dressyrsadelen har ingenting, den passar som den är, men det finns ju också schabrak med fårskinn på undersidan som ett alternativ.
Själv slaktade jag mitt sista får för ung 10 år sen, lite av det hänger kvar på hacken då jag har en extrem skavhäst, resten ligger och slänger på lagring..:)

.......å jag dissar pad helt och hållet.
har man en sadel som passar och är anpassad till hästen och har en bra stoppning, så behövs inte pad, varken för komfort eller stötdämpning.

jag skulle aldrig köpa sadel eller anpassa den till hästen MED pad. ok att man vill fylla ut efter muskelbortfall, men är hästen musklad bra så är pad helt överdrivet tycker jag.

KL Kan bara hålla med dig :bow: Visst, förstår de som ser stöddämpning som en orsak. Men då passar inte sadeln. Och vikthjälper och liknande funkar ju inte med ett dött får mellan sadel och häst. Vikthjälperna blir "utsuddade" av den tryckutjämnande fårskinnspadden.

Nej, men han menade på att det inte hjälpte med fårskinnspadd på ponny, där var det bättre med en svanskappa(om det är så det heter, har tillfällig brist på minne, men en sådan rem du spänner fast i sadeln o under svansen typ) ;)

Det låter väldigt konstigt, tycker jag. Varför skulle paden fungera annorlunda om hästen är 146 eller 149?
Svanskappa trodde jag alla visste att inte är någon höjdare att använda vid hoppning (eller alls, egentligen) eftersom hästen då får sadelns + ryttarens vikt runt svansroten, dragandes framåt. Inte alls bekvämt för hästen. Om sadeln har en benägenhet att glida fram (det är ju då man använder svanskappa) passar den ju inte. Tycker, tyvärr, att det låter som en lite oseriös sadel"expert" du fått råd av.

Men nu ber jag TS om ursäkt för OT :o

Svanskappa har jag använt 1gång och hästen knep åt rumpan så mycket när jag fattade galopp så jag tyckte synd om den. Tror inte hästen tycker det är så skönt med svanskappa därför låter jag helst bli!

Men vad tycker ni är bäst gelpad eller fårskinnspad? För många i den här tråden verkar inte vara sådär jättepositiva mot fårskinnspad. :crazy:

Om sadeln passar med en fårskinnspad och du tror att hästen kanske breddar sig mer med mer muskelmassa så kan det vara bra att ha sadeln som den är.

Jag tycker du är helt ute och cyklar med din jämförelse. Köp ett par sköna skor, väl utprovade och ergonomiskt formade. Proppa i en mjuk, skön fårskinnssula. Skönt?

Passar sadeln finns ingen anledning att ha padd, eftersom det försämrar förutsättningarna för kommunikation. Padden är för mig ett nödvändigt ont om hästen tillfälligt tappat muskler och jag tillfället behöver padda upp.

Nej det är väl inte så skönt, men det är ju inte det jag ska göra heller :p
såhär: köp ett par sköna skor, väl utprovade och ergonomiskt formade = skönt ja.
Köp ett par sköna skor, väl utprovade och ergonomiskt formade i säg en halv storlek för stor och lägg i en mjuk och skön fårskinnssula = ännu skönare :idea: (såvida det inte är typ 30 grader varmt, men det är ju lite skillnad mellan en sko och en sadel där :p)

om ja fick välja ryggsäck skulle ta ta en som passar min kropp och avlastar jämt överallt. sätter jag sen på mig en fårskinnsväst innan jag tar på mig ryggsäcken så tror jag att den inte skulle vara riktigt så bekväm som den var när jag provade den i affären.

och då spelar den lixom ingen roll om den är full med bomull eller burkar.

nu ska jag ju inte prova ut ryggsäcken i butiken, ta hem den och ta på mig enn fårskinnsväst, utan jag ska ha på mig fårskinnsvästen när jag provar ut ryggsäcken i butiken :cool:

sadeln ska värmas om innan jag köper den och jag kan välja om jag vill anpassa den med eller utan padd :)
han kan ju i för sig muskla sig ännu mer så då får jag väl plocka bort padden om det skulle hända :)

typ KL
då jag bara vill förtydliga för alla att sadeln PASSAR :p
Men om man kan få mera stötdämpning och ännu mera tryckutjämning varför inte ta chansen?? :) bortsett från att lite av "närkontakten" med hästen försvinner..

Senast ändrad av en moderator:

men om du köper en sko som är skön, varför envisas med att lägga i sula för att få den skönare? :confused:

och varför sträva efter att ha så mycket utrusning som möjligt, när du borde och bör sträva efter att ha så lite som möjligt?

enda orsaken som du ska ha pad under sadel är om sadeltillpassaren är lite generös när den värmer m för att hästen ska kunna få plats att bredda sig. då kan du stoppa in en pad under tiden, men att sträva efter att ha den till varje pris är bara korkat!

Men om man kan få mera stötdämpning och ännu mera tryckutjämning varför inte ta chansen??
passar sadeln, så BEHÖVER du inte ha mer stötdämpning eller tryckutjämning.
sätter du på en extra stötdämpare på bilen, trots ett den som sitter där funkar ypperligt bra? nej......
lägger du in en sviktande sula mellan sko och hov när du skor för att få bättre stötupptag, trots att underlaget i ridhuset är kanonbra? nej, det gör du ju inte heller....

antingen stötdämpar sadeln bra eller åxå gör den inte det och då är det sadeln du ska kolla på, inte stoppa in ett får därimellan.

ska hästen bredda sig? anpassa MED pad.
är den redan bra musklad? anpassa UTAN.

förstår din poäng men varför inte göra så skönt som möjligt? Även om sadeln är skön etc så är ju ändå en sadeln rättså hård, om du känner på den..

tycker i för sig också att man ska rida med så lite utrustning som möjligt, men padden är ju till för hästens bästa och inte för att det är snyggt eller coolt.
Se det som benskydd som används på en häst som hoppar, det är ju för att skydda hästen, men är ju onödigt om man tex bara ska skritta ut.

du skriver hela tiden att "det BEHÖVS inte mer stötdämpning etc" men det går ju att utveckla till "det behövs inte, men det är bra med mera" :p ju :cool:
haha jag vet lite flumm men jag stör mig på ordet Behöver. Nej det behövs inte men varför inte?
Exemplet med en stötdämpande sula på skon, nej du lägger inte på det på en "vanlig" häst, men om du har en häst med känsliga leder? skulle inte tänkt på padd om min häst hade varit 10 år, men han är 18 och kan ju därför vara lite känsligare i ryggen än en yngre häst :)

men varför?
och är det värt att ta bort lite av kontakten mellan dig och häst - ridningen försämras - för att ge hästen ett uns bättre komfort? och vet man ens att det blir mer bekvämt för hästen?

och jag envisas med att en bra stoppad sadel både är mjuk och stötdämpar bra och inte behöver mer mjukhet. ;) (jmf typ ecco-sko, om vi ska förtsätta med jämförelser. :p )

men ryggen blir väl inte känsligare med åldern? jobba upp mer muskler i så fall.
jag tror inte att nått agrument kan få mig att vilja tro att fårskinn är guds gåva till hästen. ;):D

jag förstår vad du menar och jag tycker inte heller det är nån "guds gåva" :p
men det viktigaste för mig är att hästen har det så bra som möjligt :)
vissa säger dessutom att det inte blir nån skillnad i ridningen, och blir det det, jag då får jag väl värma om sadeln igen då :idea:

ordet behöver igen :p visst är en kvalitetssadel mjuk, men ändå den är ju inte mjuk som ett klädesplagg. Sadeln jag ska köpa är prestige och vad jag vet är de ett ganska fint märke så det är ingen skitsadel i alla fall

ryggen blir inte känsligare? tja jag är ingen veterinär, men det mesta inuti kroppen brukar bli känsligare högre upp i åldern, på alla sorters djur och människor jag har mött i alla fall :p

prestige är bra sadlar och det är faktiskt bara du som sitter inne med svaret på om du ska ha pad eller ej.

fast nu motsätter ja mig känsligheten åxå (usch, va ja känner mig kärringgnällig nu :p ), men om man är tränad och frisk i kroppen, så blir man ju inte känsligare.

men du.....
m det är stötdämpning och komfrt endast som du är ute efter, ta en kik på länk raderad av moderator istället. den finns att köpa på många olika ställen, länken är ENDAST till för att visa hur den ser ut!
den dämpar och komfortetar nog snäppet bättre än fårskinn.

Senast ändrad av en moderator:

jaa det gör dom nog kanske :bow:
haha hann kolla på den innan länken togs bort :angel:

men även om man är vältränad så har man ju levt längre och "slitit ut" sig under en längre tid, så jo visst är de nog lite, hmm, ömtåligare som äldre :)
beror ju på vad man har gjort tidigare också såklart :)

Det verkar ju ha bestämt dig för att det är bra med en fårskinnspadd. Jag är lika övertygad om att det är dåligt (för häst och ryttare och även ekipaget). Ibland behövs det, om sadeln är lite för stor för tillfället, men då är det ett nödvändigt ont.

Att någon provar ut för att ha utrymme för en padd tycker jag signalerar att man är rätt tokig i utrustning och utseende, framför funktionalitet.

tja vi har väl lite olika syn på saken bara :cool:

hahah känner mig djupt kränkt (ironi :p) eftersom jag alltid dissat när människor har massa onödig utrustning och är "tokiga i utrustning och utseende" :rofl:
har alltid tyckt att många köper lite onödigt mycket utrustning till sina hästar (obs att jag gillar dessa människor mycket ändå, bara att de är lite prylgalna :D)
nu har jag blivit en av dem :eek: :rofl:

haha jag har bestämt mig för att det är bra för hästen, huruvida det är bra för mig det får jag väl se :p

Nu vet jag iofs inte om Prestige har luftstoppning i sina sadlar, men vet at det går att "bygga" om till luftstopp i väldigt många sadler. Kunde inte det varit en idè om du e rädd för känslig rygg..
Min 20 åring går i full träning med samma utrustning som hon hade när hun va yngre, enda dämpingen hon har e hennes tunna stötdempande gel under hoppsadelen.

Kan använda ett ex på en kompis av mig som hade en sadel som passade hyfsat till sin häst, blev då rekommenderat att lägga en fårskinnspad under för att jämna ut tryck och ojämnheter (hennes sadel var inte för trång i utgp hellre lite stor..) Glad och nöjd gjorde hon detta, men efter ett tag började hästen att konstra sig, bocka efter hinder, sköt ut skuldrer i eningen, sänkte ryggen, stoppade osv.. AC gick många varv med sig själv och sin ridning, vad gjorde hon fel? Tok med hästen till ET, och fick där konstanterat muskelsvacka i ryggen pga för liten plats, låsning i becken och bog pga felbelastning och stor spänning i ryggmusklatur. Detta pga helt fel tryck på ryggen, så hennes fårskinnspad gjorde mer skada än nytta.. Hon har nu ridförbud fram tills hon har ny sadel..

Bara ett ex på at man inte ska stirra sig blind på hur bra en sånn pad är, tror det hänger lite kvar från förr, med hårdare sadlar både i sits och stopp.. Teknologien går framåt, och om man ser sig runt nu så är det mycket mindre fårskinn ute å går än för typ 10 år sen, finns många kvar, och också många "proffs" som använder det, men vil väl ofta bero påatt dom har två/tre sadlar som används på 10 hästar och derför ligger ungefär på alla, detta er ofta tränings/försäljingshäst som inte går så länge innan dom skickas vidare..

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 185
Senast: kma
·
Kläder & Bli fin Finns det nån här som har koll på barfotaskor/minimalistiska skor? Jag har börjat fundera på det framför allt nu efter att jag fått... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 320
Senast: skiesabove
·
Utrustning Har skrivit lite under dressyrsnack men eftersom det verkar bli en liten följetång så startar jag en ny tråd istället. Dom trådar som... 5 6 7
Svar
123
· Visningar
23 937
Senast: DarkInNight
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 820
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bråkande hundar
  • Vad heter den här?
  • Tovig katt