Det är väl lite svårt att definiera, men om du har problem med själva fötterna idag (tex uttrampade hälkuddar, plantar fasciit) eller något annat som gör att du får ont av att gå i normalhårda skor så skulle jag börja med någon av sneaker eller vandringsmodellerna med lite tjockare sula. Gamla skador är ju svårare att göra något åt än "bara" otränade fötter, och det är inte säkert att alla fötter klarar en övergång till "noll dämpning".
(Detta säger jag mest som motvikt till att många "barfotafrälsta" gärna vill få det att låta som att alla problem inklusive gamla skador kommer lösa sig automagiskt om man dedikerat går över till noll drop och noll dämpning. Utan hänsyn till att vi har olika historik och förutsättningar eller möjlighet att anpassa hela livet för att optimera sina fötter.
)
Jag som har en hel del gammalt skräp i fötterna kommer köpa ett par snygga Joe Nimble-sneakers att ha som inneskor när vi återgår till kontoret, jag vet ju redan innan att det inte funkar för mig att stå barfota på stenhårt golv många timmar i sträck.
Skorna jag la upp bild på är med tunnaste sulan. Även den är mjukare än mina merrell pace gloves (väldigt gammal modell, vet inte hur de är idag), och rätt mycket mer ombonad än de (få) five-fingers jag testat. Har man inga konkreta problem relaterat till hårda underlag, och kan ta lite tid på sig att vänja in fötterna, så tror jag att det funkar utmärkt. (Man behöver ju inte heller skämmas om man efter ett tag inser att man vill lägga in en tunn hälkopp eller något liknande, poängen är ju att få en sko som är formad som en fot och rör sig som en fot.)
Annars kan du säkert ringa till någon av butikerna och fråga, åtminstone här i Gbg är de väldigt måna om att man ska hitta något som verkligen funkar bra. Det är även något olika passform på olika modeller, så det kan vara bra att fråga om du vill ha smalare eller bredare häl, eller mer höjd i lästen, eller vad som helst.
Kolla in toega också, den verkar vara rätt inriktad på att ta väcka tår som blivit för passiva och felställda.