Sv: Fårskinns/teddypaddar, ett måste?
Aboslut inget måste i normalfallet (dvs. med en välpassande sadel), men tycker personligen, till skillnad mot vissa andra tydligen, att det är en ganska snygg "modenyck" (om man kan kalla det för nyck när det hållit i sig så pass länge). Finns dock tillfällen när det kan vara att föredra, kan ju finnas flera olika situationer när en sadel inte ligger optimalt och man inte kan/bör/vill byta.
Har aldrig haft någon fårskinnspadd själv av den enkla anledningen att jag haft stora problem att hitta tillräckligt vida sadlar till mina hästar (och tillräckligt smala för mig) som det är. Att hitta ännu vidare bara för att få plats med en padd under hade varit helt otänkbart (och troligen omöjligt om man har någon form av budget).
Är dock i tagen och ska införskaffa min första padd nu. Har nämligen en 3-åring som inte är byggd riktigt som de andra (än i alla fall) som kommer att behöva lite utfyllnad mellan rygg och sadel. Har en ny dressyrsadel och en hyfsat ny hoppsadel (båda xx-vida) som jag verkligen gillar och har ingen direkt lust att ge mig in i sadeldjungeln igen om det inte är nödvändigt. Funkar det inte med padd (vilket jag visserligen tror att det kommer att göra) blir det nog inköp av en syntetsadel av något slag till att börja med.
Trådkapning:
Är lite inne på en gelpadd med fårskinnskant. Är det någon här som har en sådan som kan lämna ett omdöme kanske? Eller som kan lämna några andra rekommendationer när det gäller fårskinnspaddar, vad man bör tänka på när det gäller tekniska detaljer och kvalitet?