Fårskinns/teddypaddar, ett måste?

cela

Trådstartare
Efter ett uppehåll m egen häst i 10 år så märker man tydligt att en hel del saker har förändrats. En sak jag funderat på är dessa paddar som ses under "alla" sadlar. Dum fråga men är det ett "måste" att använda någon form av pad?:confused:

Sv: Fårskinns/teddypaddar, ett måste?

Nej, det är inget måste att ha paddar och liknande under. Det är ett fult mode... :eek:
Har man en sadel som passar behövs inga paddar

Det är inte ett måste. Många har det för att det ska bli mjukare för hästen men det gör inte ngn större skillnad. Passar sadeln finns ingen anledning att ha ngn padd, enbart om sadeln är lite stor/bred så kan man ha det tills hästen musklat sig och växt i sadeln.

klart det inte är.;)

men fårskinn är himla bra om man har en sadel som inte passar till hundra, tex en som är lite för vid.

själv undviker jag paddar så långt det går, vill helst sitta så nära som möjligt. :d

va jag minns så var det super "inne" med teddy-padd under sadeln för ca 10 år sen.

jag själv har inget fårskinnsfluff någonstans på totton...
så det är inget måste.

va jag minns så var det super "inne" med teddy-padd under sadeln för ca 10 år sen.

jag själv har inget fårskinnsfluff någonstans på totton...
så det är inget måste.

Jasså? Jag har inget minne av detta, kanske olika "mode" i olika delar av landet? Däremot ser jag framför mig diverse skumgummistoppade "halva" tygkilar som jag INTE sett någonstan nu...

Så är det väl inom allt.
I hoppningen så börjar helt plötslig alla ha ett behov av pullarnosgrimma. I dressyr så ska du ha ett ihjälslaget får under sadeln.

För ett par år sedan hoppade alla med de där orangea gummityglarna, dressyrnördarna hade kilpadd.

Alla dressyrhästar måste ha boots av någon anledning.

Jag känner bara att det blir lite mjukare för hästen, och det är väl skönt..? :)
min fårskinnspad:
Fårskinnet fungerar tryckavlastande- och tryckfördelande, samtidigt som en öppen kanal för ryggraden ger förbättrad passform och ökar luftcirkulationen.

om jag ska vara ärlig så har jag fårskinnspad på mina alla tre sadlar.. en anledning är att mitt sto är rätt känlig i sin rygg, hingsten har det bara för att det är snyggt :)
och det lär ju inte vara skadligt med tanke på många toppryttare som använder det nu.

men självklart inget måste:)!

Är sadeln utprovad och fungerar bra på hästen är det ju inget måste på ngt sätt. Ju närmare hästen sadeln är detso bättre. Det är ju inte ovanligt att man ser ryttare som kommer ridande på höghus:p Det kan ju bli lite svårt att få sadeln att ligga still då;)
Men det kan ju vara bra att använda om hästen är omusklad och man köper en sadel som hästen ska kunna muskla sig i så den är lite "stor" . då kan man ju ha det tills den byggt upp musklerna!

Måste nej. Men det behövs ibland.

Skillnaden från 10 år sedan till nu är ju faktiskt också medvetenhet. Nu är vi mer förstående med hur en sadel ska ligga och det är mycket svårt att få en sadel att ligga helt optimalt. Plus att man ju gärna köper lite vidare sadlar till unghästar så de har något att växa i. Då kan det vara super att använda en padd tex.

Som min häst, han gillar att gå med en sadel som är lite för vid för honom + att om jag inte har padd så kommer den ner på manken. Därför har jag padd där tex. Unghästen samma sak, padden är för vid.

Hos många ryttare kommer det och går hästar och inte ens 20% har med sina egna sadlar + att ryttarna gillar att rida i sina egna sadlar. Där är ju också paddar toppen för att hjälpa till att fördela trycket om du inte sadlarna ligger helt optimalt..

Som de flesta redan sagt, jag anser att man helst inte ska behöva pad under sadeln då den förhoppningsvis ska vara utpassad efter hästen. Dock är det ju inte alltid så lätt, unghästar t.ex. ändrar sig ju ganska mycket. Min foderhäst går också med pad då jag har lånat sadel eftersom min inte passar och hon snart ska åka hem. Har ingen lust att spendera massa pengar på en optimal sadel då.

Själv har jag mest pad för att min unghäst är lite smal över ryggen än. Ska se om sadeln passar bättre när han musklat sej lite. Annars får jag väl köpa ny (:

Aboslut inget måste i normalfallet (dvs. med en välpassande sadel), men tycker personligen, till skillnad mot vissa andra tydligen, att det är en ganska snygg "modenyck" (om man kan kalla det för nyck när det hållit i sig så pass länge). Finns dock tillfällen när det kan vara att föredra, kan ju finnas flera olika situationer när en sadel inte ligger optimalt och man inte kan/bör/vill byta.

Har aldrig haft någon fårskinnspadd själv av den enkla anledningen att jag haft stora problem att hitta tillräckligt vida sadlar till mina hästar (och tillräckligt smala för mig) som det är. Att hitta ännu vidare bara för att få plats med en padd under hade varit helt otänkbart (och troligen omöjligt om man har någon form av budget).

Är dock i tagen och ska införskaffa min första padd nu. Har nämligen en 3-åring som inte är byggd riktigt som de andra (än i alla fall) som kommer att behöva lite utfyllnad mellan rygg och sadel. Har en ny dressyrsadel och en hyfsat ny hoppsadel (båda xx-vida) som jag verkligen gillar och har ingen direkt lust att ge mig in i sadeldjungeln igen om det inte är nödvändigt. Funkar det inte med padd (vilket jag visserligen tror att det kommer att göra) blir det nog inköp av en syntetsadel av något slag till att börja med.

Trådkapning:

Är lite inne på en gelpadd med fårskinnskant. Är det någon här som har en sådan som kan lämna ett omdöme kanske? Eller som kan lämna några andra rekommendationer när det gäller fårskinnspaddar, vad man bör tänka på när det gäller tekniska detaljer och kvalitet?

Om du ska satsa på en fårskinnspadd så skulle jag rekommendera mattes correctionpad med tunnel.

Har iof ingen erfarenhet av gelpadden men mattepadden har ju många god erfarenhet av.

I teorin är det ju så att en väl passande sadel inte ska behöva något underlag alls.

Praktiken kan se lite annorlunda ut. De flesta sadlar har ju trots allt ganska fasta bossor, vilket kan ge en lite kall och hård känsla mot ryggen. Då uppskattar många hästar en mjuk och/eller varm pad. Det gör dem mer benägna att koma upp och möta sadeln med ryggen.

Jag rider med en pad i memory foam på sommaren, och med en tjock fårskinnsvojlock på vintern. Särskilt memory foam-paden gör stor skillnad.

Jag använder pad imellanåt men rider ofast utan.
dock tycker jag faktiskt det verkar som många hästar uppskattar padd. Fårskinn gör ju ingen större skada. Och oftast har man inte så trånga sadlar nu förtiden så det skulle bli supertrångt med padd under.

använder du pad själv? ser ut som det på din användarbild :-)

Nu är detta iof i ett dressyrforum, men har man hoppsadel och hoppar lite högre, bör man ha någon form av pad som kan hjälpa hästen att ta emot sadeln vid landningen. Annars kommer bogbladen att få ta emot det.
...om jag fattat det rätt.

Själv använder jag fårskinnspad för att sadelns stopnning inte är i top, och efter som jag bara lånar sadeln tills jag hittat en egen, så gör man ju inte så mkt åt den saken, dessutom en unghäst det gäller och då är det kanske bättre att kunna ha fårskinn för att den ska kunna växa i sin ngt breda sadel.

använder du pad själv? ser ut som det på din användarbild :-)

Ja, på den bilden - dock är det inte min häst :-)
På min 3-åring har jag ingen pad, hade i så fall behövt en vidare sadel (vilket jag i vilket fall kommer att behöva inom snar framtid...)

Nu är detta iof i ett dressyrforum, men har man hoppsadel och hoppar lite högre, bör man ha någon form av pad som kan hjälpa hästen att ta emot sadeln vid landningen. Annars kommer bogbladen att få ta emot det.
...om jag fattat det rätt.

Ja, det har du rätt i :idea: så har jag oxå lärt mig att det är.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 700
Senast: Anonymisten
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
4 055
Senast: skiesabove
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 173
Senast: lizzie
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 627
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar