Farligt med Tuggben..

B

Bee Sweet´s

Lämna aldrig era hundar ensamma hemma med tillgång till tuggben... Min bästa vän var borta två timmar och lämnade sina två hundar ensamma hemma.. När hon kom hem upptäckte hon att dennes 8 åriga Tax/jr tik Mimmi hade satt något i halsen... Ilfart till strömsholm, kom hem utan hund.. En bit av ett tuggben hade satt sig så illa att det inte gick att operera, Halsen hade blivit för illa skadad....

Sv: Farligt med Tuggben..

Nej va hemskt :(

Knuten på ett ben fastnade långt bak i munnen på våran hund.
Jag fick loss det utan att det blev skador.
Men ack va rädd jag var.

Så nu köper jag aldrig ben med knutar på.
De borde förbjudas.

Köper inte heller ben med knutar, men så får hundarna massor i julklapp istället :crazy: . Kom då på att jag kunde låta knuten ligga i blöt och bli lite mjuk, då gick det bra att knyta upp den. Sen fick tuggbenet torka igen, men rakt. Så slapp jag slänga tuggbenen.

Men naturligtvis lämnar man inte hunden ensam med tuggben. Vår stora hund var så glupsk en dag när han fick ett riktigt stort grisöra att han försökte svälja det bara halvtuggat. Jag fick köra ner handen i halsen på honom och dra upp det.

Tyvärr va det ett ben med knut och knuten saknades... Hur hon har fått det i sig är en historia för sig då hon aldig varit den som tuggar på ben annars och nu lyckades hon svälja en knut stror som en mindre knytnäve... Då vägde hunden inte mer än 4 kilo... Hur går det ihop??

jag lämnar aldrig hundarna ensamma med tuggben av just den orsaken. märgben är jag inte lika noga med, så länge de är stora och tomma.

Usch, vad otäckt!!

Jo, man har ju hört att såna tuggben kan vara farliga..men jag har nog aldrig riktigt reagerat på det. Nu ska jag inte ge min hund fler såna!

Vet också en mindre hund som fått en knut i halsen och dog. :(

Liknande trådar

Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 197
Senast: Lillefrun
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 598
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Vi har två hundar, en OEB och en OEB/Bully. Tikar, uppvuxna tillsammans, nu 1,5 och 1,3 år. De skulle ha kastreras efter första löp men...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
16 130
Senast: Lhas
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 760

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård