Farligt ge hästar äpplen?

G

Gina

Hej,
Har jobbat med och ägt travhästar i stort sett hela mitt liv, blev idag ändock ifrågasatt om mitt kunnande om hästar då jag gav en liten shettis två äpplen och tänkte ge den ett till. Personen ifråga ansåg att jag inte kunde vara så "van vid hästar" då det var farligt att ge en häst för mycket äpplen! Detta kände jag inte till och har till dags dato ALDRIG hört?? Stämmer det?
Mycket tacksam för era synpunkter och åsikter i ämnet, då jag blev ganska ställd och kände att detta var ett litet område som jag inte var så bevandrad i och hade svårt att säga emot (även om jag instinktivt kände att det inte kunde stämma. Okej, ett par kg äpplen kanske inte är det bästa för lilla hästmaggen, men 3-4 st?....)
Vad säger ni?

Sv: Farligt ge hästar äpplen?

Hej,
Har jobbat med och ägt travhästar i stort sett hela mitt liv, blev idag ändock ifrågasatt om mitt kunnande om hästar då jag gav en liten shettis två äpplen och tänkte ge den ett till. Personen ifråga ansåg att jag inte kunde vara så "van vid hästar" då det var farligt att ge en häst för mycket äpplen! Detta kände jag inte till och har till dags dato ALDRIG hört?? Stämmer det?
Mycket tacksam för era synpunkter och åsikter i ämnet, då jag blev ganska ställd och kände att detta var ett litet område som jag inte var så bevandrad i och hade svårt att säga emot (även om jag instinktivt kände att det inte kunde stämma. Okej, ett par kg äpplen kanske inte är det bästa för lilla hästmaggen, men 3-4 st?....)
Vad säger ni?
Jag säger att det inte är någon fara. Vi har tom äppelträd i hagen som hästarna äter av.

Tack för svaret, Åke! Lyckos era hästar! Nu läste jag i och för sig om en liten shettis som hade fått kolik av endast ett par få äpplen och att det är syran i äpplen som kan skapa kolik...så det är ju bra att känna till. Men rent allmänt, är supertacksam för att höra hur era hästar har reagerat på att äta äpplen (och även om det anses som farligt i hög eller låg grad?)

Min förra häst var allergisk mot äpplen, han blev jättedålig av bara ett par. Men de var väldigt ovanligt enligt veterinär.

Några äpplen ska inte vara någon fara..

Är nog ingen fara med ett par äpplen då och då, men som du läste kan det utlösa kolik för hästar med benägenhet att få det..
Vi har också ett äppelträd i hagen, det får vill jag stängsla in då vi har två hästar som är känsliga och kan få kolik... men, nu står jag inhyrd så jag får väl vara glad att min häst "bara" blir dålig i magen...
'Men då äter de ju massor när äpplena trillar ner!:smirk:

Men hästarna är glada.... kan ge mig :devil: på att de ruskar trädet :o :D

Jag har ett äppelträd precis utanför hagen så en del ramlar in där och resten "delas" mellan en spann i stallet och i mitt skafferi.:angel:
Under höst och vinter, så länge vi har äpple så får dom 1-2 st i maten morgon och kväll. Och som sagt det som ligger i hagen, kanske mellan 5-10 st varje morgon, som ramlat av trädet

Hästar behöver vänjas in på äpplen precis som till all annan mat.
Så 3 äpplen plötsligt till en liten shetlandsponny kan ge ponnyn ont i magen.

Våra hästar brukar få äpplen i fodret. Vi fick "säckvis" med äpplen i höstas av en vi känner och då fick dom äpplen i kraftfodret varje dag, ca 5 stycken.

Men som Inte_Ung sa så måste man ju vänja dom precis som med allt annat.

Vissa hästar är känsligare än andra för syran i äpplena. Man brukar säga att äpplen jäser lite i magen på hästar, och det kan orsaka kolik. Hade hand om en häst förut som varr allergisk/överkänslig. Det kunde gå bra med ett fräscht äpple då och då, men mer tålde han inte.

Jag brukar aldrig ge hästar mer än typ 2 äpplen i taget, just för att man aldrig vet hur de reagerar. Även om det inte blir något rent kolikanfall vill man ju inte riskera ens lite magknip:cool:

en häst i stallet blir superlös i magen av äpplen :p:crazy:

Delvis rätt har hon. Plötslig tillgång till äpplen (och andra fodermedel med) kan utlösa fång. Så man ska inte tro att äpplen är så harmlösa.

Men man ska akta sig för jästa äpplen, en häst i stallet åt det, å blev dyngrak..:o :cool:

delvis kl

När min häst fick kolik (riktigt kraftig) pga. en viss medicin han fick så rådde veterinären oss att hälla outspädd äppeljuice i hans vattenhink och försöka få honom att dricka det. Jag minns inte varför, men det var något i stil med att han behövde vatten eller för att få en laxerande verkan. Men så läser jag här att hästar kan få kolik av för många äpplen, hur hänger detta ihop? :confused:

Det är väl skillnad på en skvätt juice i vattenhinken och plötsligt 10 äpplen i foderkrubban. Allt handlar ju om att ge med måtta.

Precis. Det är skillnad på lite juice och en hög verkliga äpplen. Juicen var nog till för att din häst skulle få i sig så mycket vätska som möjligt. Äpplen smakar ju gott=dricker mer. Det var nog inte för att ge själva äpplet, utan hade kunnat funka med vilken juice som helst. Men alla hästar gillar ju inte alla frukter, så för att vara på den säkra sidan så att det inte blir motsatt verkan sa han äppeljuice:)

Tror inte att det är någon fara med lite äpplen.. :)

Jag har äppelträd i hagen (och D-ponnyer) och en äppelodlare i närheten - skåne.

Äppelträdet är förstås väldigt poppis under en viss period, äppelodlaren säljer billiga "hästäpplen" till mig hela hösten o vintern. Mina "bantarponnyer" får 3-4 (beroende på äpplenas storlek) äpplen varje kväll istället för Krafft för sällskaps skull, när de andra får Krafft. Njuter o mår bra av sina äpplen. Jag är vet o kanske borde veta bättre - men det vet jag ej.

några äpplen är ingen fara :bump:
men inte massor..(finns sånna som slänger in hinkvís i hagen) då kan dom få ont i magen (det skulle vi oxå få)

min fjordning kunde inte äta så mkt äpplen för hon fick ont i magen nåt då och då gjorde inget men inte mer...:eek:

sen finns det endel hästar som tycker att det är konstigt med äpplen och inte förstår hur man ska äta ir har svårt för det!!!

Sen har jag hört att man alltid ska dela äpplen så att de inte är runda, då kan de fastna i halsen... Men vi kastar in hela äpplen i hagen till våra under en period, och den enda reaktion man får, såsom före och efter, är att de vill ha mer:D

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 633
Ekonomi & Juridik Tänkte slänga in detta inlägget som en ny tråd och uppdatera om hur mitt hästköp har gått men får skriva om detta inlägget vilket gör...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
25 924
Senast: Raja
·
M
Träning Jag behöver verkligen hjälp och vet inte hur jag ska bära mig åt. Alla råd mottages tacksamt... :( Ca 1 månad sedan köpte jag en ny...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 367
Senast: Appetax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar