Farligt ge hästar äpplen?

Sv: Farligt ge hästar äpplen?

Tack för svaret, Åke! Lyckos era hästar! Nu läste jag i och för sig om en liten shettis som hade fått kolik av endast ett par få äpplen och att det är syran i äpplen som kan skapa kolik...så det är ju bra att känna till. Men rent allmänt, är supertacksam för att höra hur era hästar har reagerat på att äta äpplen (och även om det anses som farligt i hög eller låg grad?)

jag har en fölunge, en unghäst och en gammal märr här hemma och jag kastade ofta in äpplen till dom i somras, alla ser ut att ha överlevt och som vi alla vet är det unghästar och fölisar som lätt kan få kolik. Fast jag kan tänka mej att syran inte kan vara särskilt bra i stora mängder men hellre det än spannmål då hästar inte ätit spannmål förr. Jag tror att vissa fodersorter är betdyligt farligare än ett par äpplen - ärligt talat.

Vi ger våra hästar äpplen och har gjort så hela hösten, inte varje dag utan kanske ca. en gång i veckan och de äter ungefär 20 äpplen var utan att man märker någonting alls på dom.

Vi har fyra hästar och en av dem har haft kolik en gång men det var inte i samband med äpple utan en ökning av kraftfodergivan som utlöste det och det är över 15 år sedan (hon är 27 år). Så vi har inga kolikbenägna hästar, vilket kanske spelar roll.

Hon vinglade å sjöng snappsvisor:)
Nä, men hon blev jätteagressiv.

Vi har gott om äppelträd i trädgården. Under sommar och höst får de fallfrukten, c:a 2-6 st/dagen utan problem. Men som sagt det mesta kan vara olämpligt om pållen inte är van. Vi har också äppelträd längs stengårdsgården i hagen, dit (till äppelträden) pållarna flyttar på hösten :D Har aldrig varit några problem, mer än att om vi kunde ackumulera gaserna skulle vi kunna försörja hela byn med värme under vintern :eek: ;)

Rolle
Islandshästar på Lösdrift

Hur vida det är farligt eller inte vågar jag inte uttala mig om emn klart dom måste vänjas in som med annat foder.

Dock har jag en shettis som skulle bli döds sjuk om han fick 3 äpplen, han tål troligen inte garvsyran i äpplen o ett äpple kan utlösa kolikanfall hos honom.

Hade 12 passisar var av 4st fick korsisar efter vi hade gett dem falläpplen som vi fått av en ägare. Så efter det är jag noga med att inte ge så mycket fallfrukt, ett äpple då och då bara.

Okej, ett par kg äpplen kanske inte är det bästa för lilla hästmaggen, men 3-4 st?....)
Vad säger ni?

Tja, jag har varit med om att en häst har fått ett skottkärrslast med äpplen.
Nej, hästar mår inte dåligt för ett par äpplen, kanske just specifikt en eller annan häst, men inte alla. Och ett eller par kilo klara oxå många hästar, de flesta med invänjning. Vilket hästen i mitt ovanstående exempel inte fick.

Det gör min ena :rofl:

Min ena häst har också lärt sig att ruska ned äpplen.
Vi har äppleträd (vildapel) i varenda sommarhage och hon har lärt sig att om man ställer sig under trädet och tycker på stammen så kommer gobitarna ned.

Vi ruskar runt på våra träd så det trillar ned äpplen och de kan äta. Har aldrig haft problem med magarna på dem.

/Åsa

Äpplen är ej bra att ge. absolut inte till fånghästar då det innehåller socker. Jag har för mig att det inte ska vara bra för hovar i allmänhet neb kommer ej ihåg varför riktigt, hästarna i mitt stall får aldrig äpplen längre utav oss det finns däremot vildäppelträd i hagen men tror ej att do äter dom, väldigt sra + att det ligger jämt fullt med äpplen under om dom åt så skulle det väl vara soprent, morrötter däremot det får dom

Vi hade en häst som inte tålde äpplen (blev jättedålig i magen). Men att det skulle vara farligt annars tror jag inte. Däremot kan det ju vara bra att dela äpplena så att hästarna inte sätter i halsen.

Vänjer man bara in de ordentligt som med allt annat foder tror jag att det är bra för de.

En utav mina hästar kan inte äta äpplen, hon blir dålig av för mycket socker, kan inte heller äta de flesta " fullfoder" typ pellets och sånt, det också pga av att det finns socker i det.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 633
Ekonomi & Juridik Tänkte slänga in detta inlägget som en ny tråd och uppdatera om hur mitt hästköp har gått men får skriva om detta inlägget vilket gör...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
25 924
Senast: Raja
·
M
Träning Jag behöver verkligen hjälp och vet inte hur jag ska bära mig åt. Alla råd mottages tacksamt... :( Ca 1 månad sedan köpte jag en ny...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 367
Senast: Appetax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar