Farlig motion?

makarontanten

Trådstartare
Hittade verkligen ingen bra rubrik, så bättre jag förklarar.

Förra helgen var jag på ett arrangemang som heter "Hundens dag". Ett återkommande jippo som anordnas varje år. Bla fick man gå runt och kollla på en av stans veterinärkliniker och jag gick och kikade på bla simning i rehabiliterande syfte i deras bassäng.

Hon som jobbade med detta, föreläste lite om hur det fungerar och sa bla att de flesta hundar får lite mindre motion under vardagar när folk jobbar, och betydligt mer på helgerna när folk normalt sett har mer tid och är lediga. Hon påstod att detta var jättefarligt för hunden och att det är bättre att dra ner på motionen även på helgen om man inte har tid på vardagarna, så att det blir en så jämn fördelning på motionen som möjligt. Jag har tänkt en hel del på detta och får inte riktigt ihop det.

Jag förstår att det kan vara skillnad på om en hund får tre rundor runt kvarteret på vardagarna och sen får jobba och eller motioneras 5 timmar på helgen, men så gör väl ändå inte de flesta hundägare att hon menade på det sättet? ( sur på mig själv att jag inte frågade där, men tänkte inte på det just då).

Den normala hundägaren aktiverar väl ändå sin hund även på vardagarna och kanske lite extra när de är lediga, men kan det vara så farligt?

Jag härleder lite till en människa här, som kanske tränar ( säg styrketräning) på en normal nivå under vardagarna, men kanske lite extra en ledig dag med en löprunda också. Eller som ett exempel med hund. Att den kanske är van vid en långpromenad om dagen, men kanske tar du en extra långrunda när du är ledig, eller kanske åker på helgkurs och tränar intensivare då, eller kanske helt enkelt åker flera timmar till skogen för att plocka svamp, bär eller liknande så hunden får mer motion då.

Min arbetssituation ser ju inte ut såhär med att jobba vardagar, men däremot motionerar jag väldigt oregelbundet med min hund ändå. Vissa dagar är planerat slappa och lata pga att det vart lite mer intensivt andra dagar. Vi är oftast ute ganska mycket varje dag, men både timmarna och aktiviteterna varierar mycket Det kan vara full fart i skogen en timme, bus med andra hundar, lugnare svamprundor på flera timmar, en eller ibland två långpromenader ( runt en timme per runda) , lite vardagsträning mellan varven, till att bara vara lös på en tomt hela dagen om man är hos någon på besök och sitter ute. Skulle det på något sätt vara farligt att motionera såhär med henne? Jag trodde att jag gjorde min hund en tjänst när hon vissa dagar får slappa, och vissa dagar vara med på mycket? Hur tänker ni om det?

Sv: Farlig motion?

Jag håller med ditt resonemang.

Men om jag ser hur det ser ut runt mig, så får de flesta hundar här bara kisserundor på vardagar och ger man sig då på att jobba hunden hårt kanske i flera timmar per dag på helgen kan det nog vara skadligt.

Jämför hur du själv känner dig om du legat hemma o bara slappat o sen är du med i höslåttern. Två dagar där kan få den mest vältränade att krokna o grym träningvärk får man.

Förstår precis hur du menar, men gör verkligen de FLESTA så med enbart kisserundor på vardagarna:crazy: ? Har de flesta hundägare verkligen så dåligt med tid för sin hund att de bara orkar med den på helgen? Jag vill inte tro det, men det kanske är så det ser ut? Jag kanske är skadad av buke, men iallafall här inne verkar ju de flesta ta betydligt bättre hand om sina hundar än att bara ge kisserundor 5 dagar i veckan. Och OM man bara ger sin hund kisserundor under vardagarna, så låter det ju inte som man är så intresserad av sin hund, då brukar man väl ite träna stenhårt på helgen heller?

Idag kommer min hund också bara få kisserundor förvisso, men kisserundor är för mig iallafall runt 30 minuter per gång, där hon får gå i slappt tempo och bara strosa runt. Anledningen är att det har vart full fart i två dagar innan, ena dagen med två långpromenader ( varav en med annan hund i skogen med bus och bad vid en sjö) och lite agility träning på hobbynivå i en rastgård som jag hittade på vägen. Igår hade jag kurs på jobbet och hade henne bortlånad till en vän med hund. De hade vart i skogen, och busat en hel del under dagen, så idag tar vi det helt enkelt lugnt, då hon också ska med till jobbet i natt sen.

Senast ändrad:

Jag tänker att det sunda förnuftet nog råder för de flesta. Aldrig bra att gå till ytterligheterna. Dom flesta tror jag ändå ger lite mer aktivitet/motion under lediga dagar än under jobbdagar. Jag går sällan min 7-8 km runda dom dagar jag jobbar för då får jag gå i mörker under höst och vinter. Men jag går heller aldrig bara 'kvartersrundor' mer än om jag och övrig familj är sjuka och verkligen inte kan gå mer. Någonstans där mittemellan hamnar jag nog. Har dock några kortare rundor i skogen som jag kan ta till vid tidsbrist men då springer han alltid lös och får göra några uppletande på vägen så det blir lite nosjobb också.:) Och en kortare runda för mig är 20-30 min. Klart hunden måste kunna slappa vissa dagar utan att gå sönder (eller klättra på väggarna).

Sen iofs när jag tänker efter så finns ju hästägare som typ bara 'helgrider' och då kräver det yttersta av hästen, så det sunda förnuftet kanske inte alltid råder hos folk :banghead:

Dom som borde höra det finns dock troligen inte bland publiken på ett hundevenemang tyvärr :(
Ett större bekymmer är nog alla dessa hundar som bara får kvartersrundor jämt. Har vänner omkring mig som anser att hunden är nöjd ändå tillsammans med lite bus i trädgården också. Men det är en annan diskussion :p

Senast ändrad:

Jag ser nog inte risken i att folk som knappt orkar promenera sin hund på vardagarna kommer att dra ut på milslånga rundor i högt tempo.
För är knappast farligt, för en frisk hund, med det mer troliga senariot av korta kissrundor på vardagarna och en timmes "lång"promenad på helgerna

Men om man utgår från det hon sa på kliniken: Att det skulle vara skadligt att motionera på det sättet, alltså lite mer på helgen, lite mindre på vardagarna. Då borde det ju vara samma sak som att motionera mycket ibland, ibland ta det lugnt och ibland där mitt i mellan. Som jag uppfattade det, så sa hon ju att hundägare borde motionera mindre på helgen om de inte motionerar så mycket på vardagarna för att det ska bli en jämn fördelning på det hela.

Precis som du skrev så är det ju ganska naturligt att ha mer tid vissa dagar ( tex vid fridagar från jobbet) och det är ju då man har tid att både träna/motionera mer med hunden och göra annat där hunden bara är med så att säga.

Jag ser nog inte risken i att folk som knappt orkar promenera sin hund på vardagarna kommer att dra ut på milslånga rundor i högt tempo.
För är knappast farligt, för en frisk hund, med det mer troliga senariot av korta kissrundor på vardagarna och en timmes "lång"promenad på helgerna

Det var så jag tänkte med. De som inte går mer än kisserundor på vardagarna, tränar antagligen inte flera timmar på en klubb på helgen, eller ger sig ut att fjällvandra två dygn på helgen. Det är därför jag undrar så hur hon egentligen menade med sitt påstående på kliniken. VAD är lite och vad är mycket, vilka hundägare gör så, eftersom hon ändå sa " de flesta hundägare".

Fast menar hon inte typ kissrundor runt kvarteret (10 min) 5 dagar i veckan och flera timmars promenad på helgerna då, alltså ytterligheter?

Jag har fortfarande svårt att tro att 'normala vardagspromenader' (för mig är en morgon och kvällspromenad 45 min-1 timme vardera, lunchpromenaden är kortare)och sen lite mer på helgerna skulle få hundar att gå sönder :crazy:

Ja, alltså vad hon menade vet jag ju inte ;), men hon sa ju orden, de flesta hundägare, och sa att det inte alls var bra att göra så. Jag blev bara lite orolig i efterhand med hennes ord om hur jag själv gör. Vi människor känner ju förvisso till våra egna kroppar och förmågor att motionera, men att ta i hårdare med träning/motion eller annat ett par dagar i veckan känns inte som att det skulle vara skadligt på något sätt (om man nu utgår från friska hundar och människor). Visst kan det ge träningsvärk och trötthet om man anstränger sig mer, men skadligt? Ställde frågan mest av intresse och hur ni här inne ser på det hela. Hade vart intressant att veta på vilket sätt det kan vara skadligt för hunden. Hon, en veterinär, som ändå jobbade med rehabilitering, borde ju veta vad hon pratade om tänker jag.

Senast ändrad:

Att hon sa "dom flesta" kan ju bero på att dom hon träffar i sitt yrke är just såna som har ett alltför oregelbundet aktiveringmönster? Det är ju dom som söker hjälp när hunden plötsligt får ont. Så hon utgår ifrån det *spånar fritt*.

Men om du är orolig kan du kanske ringa och fråga hur hon menade. :)

Egentligen är jag väl inte direkt orolig, då mina egna tankar går till att jag inte är av den hundägaresort som går runt kvarteret och tränar stenhårt där i mellan. Jag försöker lita på mig själv och hoppas på att göra rätt för mig och min hund i vår situation. Men en tankeställare ger det ändå om hur vi motionerar våra djur ( ja, hästar kan ju motioneras på liknande sätt som någon skrev med "helgridning")

Men jag tycker diskussionen är intressant i sig, och om det kan ligga något bakom hennes teori som jag inte förstår just nu. Ge en liten tankeställare till er andra och höra hur ni resonerar och hur ni själva gör omkring detta påstående hon gav mig:)

Och som du skrev, hon kanske menade i sitt yrke och de hon träffar på.

Förstår precis hur du menar, men gör verkligen de FLESTA så med enbart kisserundor på vardagarna:crazy: ? Har de flesta hundägare verkligen så dåligt med tid för sin hund att de bara orkar med den på helgen? Jag vill inte tro det, men det kanske är så det ser ut?

Jag bor på landet och många hundar här rastas i princip inte på annat sätt än att de släpps ut i trädgården eller står i hundgården hela dagen. Oftast går de inte promenader på helgerna heller. Eller så möter man grannarna UTAN hund.:mad:

Jag har två Kineser och går även ut med en grannes sådan, då går jag minst 5 km (alltså minst 1 timme). Det är nästan all motion den hunden får. Annars är det 1 km-promenader typ 2 ggr/dag + rastning i trädgården.

Delvis kl...

Jag tror inte att de där som knappt rastpromenerar hundarna i veckorna, tillhör kategorin som kör flera timmars stenhård fysträning på helgen. Några timmars lunkade i skogen och plocks svamp är knappast ansträngande för en frisk hund, hur lite den än promenerar i vardagen.

Då lever ju mina värre, som vilar helt vissa dagar och jobbar stenhårt flera timmar i sträck andra dagar.

Om det skulle vara farligt hade inte våra hundar jagat vid 10 års ålder.
Våra går hårt på helgerna under jakt perioder och 6 timmar under en dag är inte ovanligt, efter som vi jobbar heltid säger det sig själv att hundarna inte kommer i närheten av det på vardagar.

Har aldrig haft hund som fått problem av det.

Jag tar det där med mycket salt. Inte bara för att jag gör så själv, hunden får betydligt mindre motion på vardagarna mot helgerna när vi vandrar och jag har hittils inte sett hunden krokna innan vi gör (det är nog svårt för en normaltränad person att motionera slut på en normal och frisk hund) utan för det verkar ologiskt om man ser hur vildhundar och vargar gör.

Får de tag på mat så proppar dom i sig och slöar tills de blir hungriga och så jagar dom tills de hittat något varpå de slöar igen.
Jämför man med ett betesdjur som häst som hela tiden rör på sig så skulle det vara betydligt värre för en häst att stå stilla och helgmotioneras.

Senast ändrad:

Visst FINNS det de som knappt gör något med sina hundar och sedan plötsligt gör massor på ett sätt så att det leder till skador, men de är förhoppningsvis inte många.

Samtidigt har jag en hund här hemma som råkat ut för precis det. Hon fick hos förra ägaren inte göra något alls (vilket syntes tydligt eftersom hon var smällfet och omusklad när hon kom hit). Förra ägaren berättade dock att hon gillade att jaga boll i rastgården på tomten. Så har min hund också en muskelskada som är otroligt ovanlig MEN som kan orsakas lätt av att man låter en otränad hund plötsligt springa snabbt, ryckigt, hoppa runt osv. Med största sannolikhet har hon alltså fått sin skada pga ojämn och dålig motion av förra ägaren.

Kan tillägga vad jag tror att annars är vanligaste skadeorsaken hos hundar: Hundägare som låter sina hundar anstränga sig hårt fysiskt utan minsta uppvärmning. Jag ser tex OFTA folk som tar bilen till kommunens största rastgård, går 20 meter med sina hundar och släpper in dem i rastgården där de får rusa runt för fullt. Jag ser även folk som slarvar med uppvärmning inför tex lure coursing och liknande. Jag skulle aldrig våga göra något sådant...

Senast ändrad:

Tyvärr tycker jag det är vanligt att hundarna till vardags bara får kisserundor (kisserundor i min värld, även om det på FB varannan-var tredje dag kanske benämns som "nu har jag och Otto varit ute på en regäl kvällrunda i elljusspåret!" kombinerat med ett runkeeperresultat på 2,34km på 42min... Då undrar ju jag hur dessa hundägarens kissrundor enligt dem själva ser ut? 800 m? :crazy:)

...och en dag på helgen tar de fram cykeln och cyklar 1,5mil. ("Otto ääälskar det och drar cykeln nästan hela vägen i full galopp!")

DET är helt vansinnigt!:banghead:

Om man däremot till vardags kanske går sammanlagt 1,5h/dag (?) för att sedan på helgen gå 3 timmar/dag, så är det knappast skadligt, lika lite som det är det för husse eller matte, vars variantion på motionsmängden blir precis den samma.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 536
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 134
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 465
Senast: Ragdoll
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
739
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka