Finns blackanlaget hos dessa raser? Vet du det?
Iaf PRE har massa spännande anlag färgmässigt. Pearl t.ex. Men black har jag inte hört/sett.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Finns blackanlaget hos dessa raser? Vet du det?
Jag försökte gräva lite i det, blev nyfiken. Det verkar inte finnas, hittade inget hos PRE åtminstone. Hos Lusitano blev det lite svårt, hittade ett par hästar som påstods vara blacka, tyvärr fanns det inga bilder. Men jag misstänker det handlar om felöversättningar, att hästarna borde vara gulbruna istället. Hittade inga påstått blacka hästar i stamtavlan på dem heller, antingen isabeller eller skimmelföräldrar. De med isabellföräldrar borde rimligtvis ha varit felöversättningar, skimmelföräldrar är ju lite knepigare då ett ev blackanlag kan ligga gömt. Men i slutänden handlade det om såpåss få hästar att jag mer tror på felöversättning helt enkelt.Finns blackanlaget hos dessa raser? Vet du det?
Jag river mig i huvudet!
Vad ger en Cremello och en svart häst för färg? Visst kan de ge en gulbrun?
Gulsvart, gulbrun eller isabell kan det bli. Störst chans för gulsvart eller gulbrun, lite mindre för isabell men det beror ju på vad cremellon har för anlag för rött, som tidigre sagts i trådenJag river mig i huvudet!
Vad ger en Cremello och en svart häst för färg? Visst kan de ge en gulbrun?
Cremello är en fux med två gula anlag så nu snurrar du till det lite.Gulsvart, gulbrun eller isabell kan det bli. Störst chans för gulsvart eller gulbrun, lite mindre för isabell men det beror ju på vad cremellon har för anlag för rött, som tidigre sagts i tråden
Cremello är en fux med två gula anlag så nu snurrar du till det lite.
En fux kan bära augoti dolt. Augoti=det anlag som gör svart brunt (bleker kroppen). Augoti påverkar inte fuxPrecis vad jag också förstått de som, att en cremello alltid är fux? Men kan den alltså ge en gulbrun avkomma? Eftersom den andra är Svart så kan väl inte den ge brunt?
Cremellon kan ha ett dolt agouti-anlag, det var det jag menade men var lite trasslig i min förklaring där därför kan man få en gulsvart eller gulbrun om man korsar den med en svart häst.Cremello är en fux med två gula anlag så nu snurrar du till det lite.
Fast du skrev att det beror på vad den har för anlag för rött. Är hästen cremello måste den ha två röda anlag - annars är det ingen cremello.Cremellon kan ha ett dolt agouti-anlag, det var det jag menade men var lite trasslig i min förklaring där därför kan man få en gulsvart eller gulbrun om man korsar den med en svart häst.
Nej det vet jag, men jag förklarade ju att jag skrev fel tidigare? Tappade ett "utom" i ordet förutom, skrev lite för snabbt och tänkte inte igenom min förklaring. Det kan bli fel när man har bråttom De möjliga färgerna blev ju rätt åtminstone.Fast du skrev att det beror på vad den har för anlag för rött. Är hästen cremello måste den ha två röda anlag - annars är det ingen cremello.
Gulsvartbrun?Blir tokig på min herre. Kan verkligen inte se honom som gulbrun Han blir bara mörkare och mörkare
han ser mörkbrun/mörkgulbrun ut i och med det bruna vid mule och skapBlir tokig på min herre. Kan verkligen inte se honom som gulbrun Han blir bara mörkare och mörkare
@urkellaGulsvartbrun?
Jag har sett en häst med en som jag tycker väldigt speciell färg. Hästen har okänd härstamning men är grov. Det är en liten storhäst. Hon är skäck med bläs. Men färgen på de färgade partierna är väldigt ljus, speciellt på bakdelen. Det är som om de färgade partierna är ombre (för att använda frisörtermer, haha!) med ljusbrun/mellanbrun på framdelen och beige på bakdelen. Som de första 3 bilderna här i länken fast mörkare på framdelen: https://www.google.se/search?q=ljus+skäck&espv=2&biw=1745&bih=885&tbm=isch&imgil=_qi1E0GvOXIyZM%3A%3BdpFni4Ymd2bhWM%3Bhttp%253A%252F%252Fponnytrav.ifokus.se%252Fdiscussions%252F4dbdb54ed4ebea2032000796-superstammad-skack-till-salu&source=iu&pf=m&fir=_qi1E0GvOXIyZM%3A%2CdpFni4Ymd2bhWM%2C_&usg=__aH0EDkwumVqMs6oCrWOD9-h3eNk=&ved=0ahUKEwjwsdyaxPXPAhXBCiwKHUqzB1QQyjcIJw&ei=LBcPWPDrD8GVsAHK5p6gBQ#imgrc=_
Jag har inte sett det innan att en häst kan vara mörkare på framdelen och ljusare på bakdelen. Ser annorlunda ut. Vad kallas det?
hade varit intressant att se en bild på den...På tal om något helt annat? Vet nån om det görs forskning ang mushroomanlaget som finns tex hos shettisar? Har en bekant som lät färgtesta sin shettis, den visade dig vara svart men har precis en sån nyans att den skulle kunna vara mushroom. Som väl egentligen inte ska synas på en svart ponny? Inte ens en expert i England hade sett något liknande. Ponnyn ifråga har mushroom från både far- och moderssidan åtminstone..