Hedinn
Moderator
Fast möjliga färger utöver skimmel vet vi ju inte utan att veta stoets grundfärg. Eller har jag missat att @Guldaskig skrivit den?50% chans för skimmel och sen kan bli svart , brun eller fux.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fast möjliga färger utöver skimmel vet vi ju inte utan att veta stoets grundfärg. Eller har jag missat att @Guldaskig skrivit den?50% chans för skimmel och sen kan bli svart , brun eller fux.
Fast möjliga färger utöver skimmel vet vi ju inte utan att veta stoets grundfärg. Eller har jag missat att @Guldaskig skrivit den?
Grundfärg? Är det den färgen hon hade som liten du menar?
Hur menar du med vilken typ? Ingen av föräldrarna är väl konstantskimmel ("färgväxlare", för att beskriva färgen bättre) så då är det omöjligt. En konstantskimmel blir heller inte vit på huvudet, så ditt föl kommer antagligen att skimla av, är då avblekbar skimmel och ska benämnas skimmel född brun, som sin pappa.Det här är min eh, ljusbruna unge... Att han kommer bli skimmel är jag helt övertygad om; men vilken typ av skimmel? Pappan är skimmel född brun, mamman är brun enbart. Har tänkt brunskimmel på denna också men nu börjar han bli väldigt mörk runt framför allt ögonen, han ser stålgrå ut under...? Är det så de brukar se ut?
Japp, färgen hon föddes med. Skimmel är ju en "tilläggsfärg", ett anlag som lägger sig ovanpå originalfärgen och bleker den med åren tills hästen blir vit. Därav att färgen heter avblekbar skimmel.Grundfärg? Är det den färgen hon hade som liten du menar?
Ah ok då är jag med. Det där med färggenetik är inte min starka sida, och jag har aldrig haft skimmel förut, men då var det som jag trott från början då, blev bara lite konfunderad när jag såg de mörka partierna runt ögonen.Hur menar du med vilken typ? Ingen av föräldrarna är väl konstantskimmel ("färgväxlare", för att beskriva färgen bättre) så då är det omöjligt. En konstantskimmel blir heller inte vit på huvudet, så ditt föl kommer antagligen att skimla av, är då avblekbar skimmel och ska benämnas skimmel född brun, som sin pappa.
*klipper ut din fråga*Har tänkt brunskimmel på denna också men nu börjar han bli väldigt mörk runt framför allt ögonen, han ser stålgrå ut under...? Är det så de brukar se ut?
Bra info på din fråga http://www.hästfärger.se/gulanlag/index.htmlHur avlar man fram en perlino?
Korsar två gulbruna hästar och hoppas på en dubbelgul.. Eller korsar en perlino med en gulbrun, eller två perlino med varandra.Hur avlar man fram en perlino?
först måste man ha klart för sig att en perlino, som på svenska heter pärlvit, är en häst som är brun med två gula anlag.Hur avlar man fram en perlino?
Det är ganska vanligt att det ser ut sådär medan skimlar bleknar.Såg Malin Baryards häst Cue Channa på tv. En skimmel med vit svans och ett stort svart eller mörkgrått parti i manen. Varför blir det så? Borde inte man och svans vara i samma färg? Är det något speciellt anlag?
Det är ganska vanligt att det ser ut sådär medan skimlar bleknar.
Min egen welshponny nedan, det går att se att svansen är rätt ljus i mitten och manen väldigt mörk, även om bilden är rätt kass...
tja, jag sa ju inte att det alltid är så att de är ljusa i mitten Det finns nog alltid undantagMin irländare var vit hela hon utom i mitten av svansen, där var hon svart ända tills hon gick bort 22 år gammal....
2017 mest korkade fråga hittills - men jag lovar, min hjärna är i behåll och fungerar!
Pappan: Med 99% säkerhet svartskäck. Antagligen mest skäckar i släkten.
Mamman: Skimmel. Okänt vilka andra färger som ligger bakom.
Avkomman: Skimmel, men född fux. Kan skimlar verkligen födas som fuxar?
Varför inte? En skimmel kan födas med vilken färg som helst.2017 mest korkade fråga hittills - men jag lovar, min hjärna är i behåll och fungerar!
Pappan: Med 99% säkerhet svartskäck. Antagligen mest skäckar i släkten.
Mamman: Skimmel. Okänt vilka andra färger som ligger bakom.
Avkomman: Skimmel, men född fux. Kan skimlar verkligen födas som fuxar?