Sv: Färgtråd II
Jag vet att det sägs att det finns homozygota konstantskimlar, men jag väntar på att se mer forskning runt det innan jag ser det som en vedertagen sanning.
Problemet med konstantskimmel är väl att man kom fram till slutsatsen att det är letalt i dubbel uppsättning via en statistisk undersökning på brabanter på 70-talet (exakt årtal har jag glömt). Statistiken där indikerade att det kunde vara så, och man drog helt enkelt den slutsatsen.
Idag finns ju väldigt många hästar som man faktiskt vet är homozygoter, antingen via att de enbart producerad konstantskimmlar (då pratar vi inte ett tiotal avkommor, utan snarare ett hundratal), eller för att de helt enkel testats och visat sig vara just dubbelbärare.
Har ju gjorts studier av bla forskare vid UC Davis i "modern tid" som visar på att det just troligtvis inte är letalt i dubbel uppsättning. Exempel på vad som med största sannorlikhet är homozygoter inom många olika raser som är väldigt obesläktade sinsemellan finns med. Samtliga studier gjorta på senare år har tytt på att konstantskimmel är dödligt i embyostadie.
Lista över lite Hancock-hästar som är dubbelbärare:
http://www.hancockhorses.com/homoz-roan.html
Hästar ur andra raser har också testats positivt för dubbel uppsättning via markör-testet som nu finns.
Sitter och försöker hitta en ursprunglig artikel om det hela, men mitt kära internet vill inte riktigt samarbeta. Återkommer om det när det är lite mer samarbetsvilligt med att öppna sidor.
Möjlig förklaring till skillnaderna i studier är att det kanske finns flera mutationer av konstantskimmel - alltså att det lite likt dominantvit är en färg som ser visuellt likt ut men som inte härrör från samma "källa". Man kan ju tex titta på fullblodet Catch a Bird, som själv visuellt var en helt oväntad "brindle" (han var chimera om jag inte missminner mig), men började producera avkommor som ser ut som konstantskimmlar. Detta ur linjer där inget sådant tidigare förekommit.
Spontan tanke till varför en gammal studie på brabanter satistiskt visat en sak, och man idag ständigt motbevisar att så är fallet inom ett par olika andra raser kan ju tänkas vara att det helt enkelt rör sig om olika varianter. Det är ju inte helt omöjligt att något sådant kan vara förklaringen. Kan ju givetvis finnas andra förklaringar med, men det man faktiskt med all säkerhet vet idag är att man hela tiden hittar fler och fler homozygota konstantskimmlar. Det problematiska är ju också att man helt enkelt bara har ett markör-test att gå på, och inte har funnit den faktiska mutationen. Testet är därför inte nödvändigtvis tillämpligt för alla raser, även om det verkar ha fungerat bra på ett par olika som inte är så nära besläktade med varandra. Finns ingen officiell lista över testade hästar, även om det hade varit extremt intressant att se.
Sammanfattningsvis så kan man väl säga att man med säkerhet vet, är att konstantskimmel inte är letalt för ett par raser. Vad som gäller för andra är än så länge inte helt fastställt. Ska bli spännande att se vad framtiden har att utvisa för anlagets del