Färgseende och lydnadsredskap

Lejonelle

Trådstartare
Det här retar mig: varför är koner, ruta mm på lydnadstävling ofta röda? När hunden inte tros kunna se rött?

Det här fick jag lära mig på 80-talet i alla fall, om det sen har kommit andra beslut/läror det låter jag vara osagt:

Hunden skall inte se markeringarna, den skall gå på ren lydnad. Säger du tex framåt så skall den gå framåt oavsett om det finns markeringar eller ej.
Markeringarna är endast till för förarens och domarens skull.

Tränade med lydnadslandslaget där det kördes utan markeringar ibland.

Upplevde att i slutet av 90-talet så började man oftare att träna i själva markeringarna för hunden, dvs att hunden skulle veta var markeringarna var, säger man rutan så gick hunden ut till den anvisade rutan. Så hunden gick mer på synen och gick till konerna. Ramaskri blev det en gång i eliten när en domare beslöt att det skulle vara blomsterpinnar som markerade rutan på en tävling. Ingen hund som var van vid koner klarade rutan, däremot de som kunde framåtsändande. På den tiden fick man dessutom rikta hunden tydligt innan skicket. Egentligen så skulle man alltså kunna skicka hunden rakt genom rutan och kunna stanna den där man ville (framåtsändande).

Så, hur det är i dagsläget har jag ingen aning om, jag tränar vanligt framåtsändande och finns det ruta eller annat som skall användas, då kommenderar jag den tex att stanna, höger, vänster osv.

Senast ändrad:
Jag har aldrig varit med om att det blivit problem med konor, så hundarna ser dem nog utmärkt oavsett hur färgen ser ut för dem.

Jag har aldrig varit med om att det blivit problem med konor, så hundarna ser dem nog utmärkt oavsett hur färgen ser ut för dem.

Håller med, jag misstänker att även om de inte ser färgen så ser de formen utan minsta problem. Dessutom är ju gräset grönt och det kan de väl se (?), så det borde hur som helst bli nån sorts kontrast, gissar jag även om jag inte vet säkert. Har dock heller aldrig märkt av att de haft problem att se röda koner.

Att de inte ser rött betyder inte att röda saker är osynliga - de har bara en annan färgton för en hund än för oss. Ungefär som "färgblindhet" hos människor.

Håller med, jag misstänker att även om de inte ser färgen så ser de formen utan minsta problem. Dessutom är ju gräset grönt och det kan de väl se (?), så det borde hur som helst bli nån sorts kontrast, gissar jag även om jag inte vet säkert. Har dock heller aldrig märkt av att de haft problem att se röda koner.

Som jag har förstått det kan hundar inte särskilja färgen röd från färgen grön. T.ex har en orange kon ungefär samma färgnyans som gräsmattan den står på, från hundens perspektiv. Men hunden kan ju, som du skriver, fortfarande se konen - bara inte lika distinkt som vi kan.

Som jag har förstått det kan hundar inte särskilja färgen röd från färgen grön. T.ex har en orange kon ungefär samma färgnyans som gräsmattan den står på, från hundens perspektiv. Men hunden kan ju, som du skriver, fortfarande se konen - bara inte lika distinkt som vi kan.
En sådan färgblindhet är vanligt bland människor också va? Främst män? (när det gäller vilken typ av färgblindhet)

En sådan färgblindhet är vanligt bland människor också va? Främst män? (när det gäller vilken typ av färgblindhet)
Precis, har en kompis som nog har ungefär samma färgseende som en hund. Han kan inte urskilja rött och alla ljusa nyanser av rosa, grönt, blått, grått, gult osv blir vitt. Spektrat av färger är mindre spektakulärt, men det gör inte saker osynliga :p Annat än typ ljusgrå text på vit bakgrund.

Liknande trådar

Hundhälsa Min lilla hund på 5 kg skulle behöva ett hög energi foder, dock hittar jag bara sånt för stora hundar, och han har svårt att tugga dem...
Svar
10
· Visningar
586
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
463
Senast: Jeps
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 526
Senast: Acto
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 145
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar