färglära

Sv: färglära

Då är den nya benämningen "Blåögd cremevit".
Eller dubbelgul.

Albinos har inget pigment öht, och har alltså inte blå ögon heller :P

Ang. färgen på din häst så röstar jag på Michis förslag.

Så där ser min Leif ut och han är gulsvart. En gulbrun som jag haft hade svart man och svans och var gul på kroppen. Hennes dotter blev typ lilaorange men det var gulsvart det med. Svart från pappa och det gula från nämnda mamma gjorde henne gulsvart.

Det har varit ett elände att få till gulsvart i passet på båda för gubben som ska tycka om färgen har verkligen tjaffsat emot och sagt att de är gulbruna men den ena KAN inte ha brungen a eller vad det nu heter. Eftersom pappan är gulsvart och mamman är fux så antar jag att en nougatfärgat häst är gulsvart. Även om solen gjort att visst är manen bra blond på ovansidan.
Även hon med lila och orange man hade kolsvart man underst.

Eftersom pappan är gulsvart och mamman är fux så antar jag att en nougatfärgat häst är gulsvart.

Brunt (aguti) kan dölja sig på en fux.
Så en fux och en svart kan få brun avkomma.

Fákur är en känd hingst som var fux med brunanlag.
Han gav en hel del bruna avkommor.
Och visst var jag förvånad när mitt svarta sto fick en brun avkomma efter honom.
Eller när mitt gulbruna sto utan tecken fick en flaxfux med vita tecken.

Ibland så är det svårt att gissa.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 690
Senast: Anonymisten
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 928
Avel Jag fick en fölunge som är väldigt ljus i pälsen, vit/gräddfärgad på insidan av låren och har typ en ål (ljusa partier längst ut och sen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 864
Senast: Maja_Kandi
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 803
Senast: Fraegd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar