Färggenetik för hund

Irmelinis

Trådstartare
Finns det några bra svenska eller engelska sidor där man kan läsa på om färggenetik?
Vill speciellt ha info om defekter som kan uppstå i färgavel, huvudsaklingen inom hund, men även andra djurarter.

Mycket tacksam för hjälp :)

Förutsatt att man får länka till saker utan att själv tjäna på det eller så... Så är väl denna sidan den mest lättsmälta. För homozygota merles finns denna och denna. Denna sidan verkar också bra, nämner även albinism och även om det framförallt verkar vara med nötkreatur.

Ah, sidan från University of Saskatchewan verkar jättebra, precis vad jag letar efter. Tack!

Är det någon som vet ifall det finns hälsoproblem hos hund relaterat till "diluted colours" med dubbla dilution-anlag, som blå (helblå, inte merle) och brun?

Ah, sidan från University of Saskatchewan verkar jättebra, precis vad jag letar efter. Tack!

Är det någon som vet ifall det finns hälsoproblem hos hund relaterat till "diluted colours" med dubbla dilution-anlag, som blå (helblå, inte merle) och brun?
Dobermann och pinscher får hudproblem och dålig pälskvalitet med dubbla dilutionsanlag. Black and tan-hundarna blir blågrå, och röda pinschrar får bronsfärg. Seriösa uppfödare tar bort sådana valpar, eftersom defekten syns vid födseln.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 937
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 811
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 438
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 536
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar