Färgfråga!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Färgfråga!

bork = den gamla benämningen på gulbrun = en brun häst med gulanlag. Kan ha en "fusk-ål", dvs mörkare rand längs ryggraden.

gulblack är den gamla benämningen på hur fjordingar brukar se ut, den korrekta benämningen på dem är ljusbrunblack (eller möjligen rödblack, om de har fux som grundfärg).
Den "äkta" ålen, som en black häst har, är betydligt skarpare avgränsad än fusk-ålen.

Tack igen, detta är ju jätteintressan. Har även en rödblack å hans ål är som du säger tydlig å går ut i manen å svansen. Jag säger i fortsättningaen att min gamling är isabell, så får väl dom som vill klaga! Konstigt att dom som skriver underlaget till passen säger olika, dom borde ju vara pålästa?!:confused:

Vet inte riktigt varför du citat svarade mig :confused: det kanske bara var allmänt?

Inga onda avsikter!
Jag bara hakade på eftersom du skrev om Dragon, och jag tycker att han är(var) ett intressant exempel på Fenotyp (vad ögat ser) contra Genotyp (anlag som förärvs). Annars verkar du ha god koll på färgförärvning.

Ni som är ID kontrollanter, eller har haft det gjort, görs det efter att fölpälsen försvunnit? Då kommer ju ofta en första indikation på färgen på den vuxna hästen, men det kan fortfarande ändras en hel del.
Har själv haft fux med väldigt mycket vita hår i man och svans som 1 och 2 åring, för att sedan bli en helt vanlig fux som vuxen. Med skimmel är det ju väldigt individuellt hur snabbt avblekningen går som gylle skriver.

Någon annan frågade om skimmelfärg hos travare, det kommer säkert från "urskimmeln" också. Fullblod finns ju bakom alla travare (Standard breeds), urfadern Hambletonian själv brun, har Messenger xx skm, 4 gånger i stam tavlan. Så Messenger kan ha förmedlat detta via stolinjerna.
Svenska travskimmlar har ju för det mesta orlovinslag (Torg m. fl.) som har färgen från flera källor.
Tap In(US) som är konstant skimmel har mycket ovanlig färg inom rasen, roten till den färgen vill jag inte spekulera i.

ah ok! nu är jag med.
Jag såg nu i efterhand att jag kunde varit lite tydligare ang Dragon om man ska vara petig, men min kontenta var iaf att lämnar man gula avkommor med icke gul partner så är man själv gul :D
Även om det inte alltid syns tydligt som med Dragon eller "smokey black" hästar (öh tappat svenska namnet, gulsvart kanske?)
Eller gulbruna för den delen, min egen gulbruna kan lätt misstas för en vanlig brun. men jag säger "den bruna" om min bruna och "den gula" om den gulbruna och då är det en o en annan människa som ser ut så här: :confused: :rofl:

Nja god koll o god koll, det var vänligt sagt men jag är väldigt intresserad av genetik överlag men nu har jag snöat in mig fullständigt på gulanlaget så det börjar jag kunna rätt bra nu ;)

Jag har för mig att jag läste i nån tidning för väääldigt många år sedan om en skimmeltravare med två bruna föräldrar. Har även nyligen läst om skäcktravaren Macahan Loss (http://www.aftonbladet.se/trav365/article4515709.ab)
Är det en mutation då eller kan det ligga långt tillbaka när en travare med bruna föräldrar blir skäck/skimmel?[/QUOTE]

Här har det väl spekulerats i att det är en maximal sabino (bukskäck). Bilden i länken motsäger inte detta. Mamman Lina Loss, brun utan tecken, har lämnat ytterligare en avkomma, med bläs, snopp och läppfläck, samt 4 vita halvstrumpor varav 3 beskrivs som oregelbundna (rinnande?). Av hennes 9 avkommor är det bara 1 som inte har vita tecken.
Har svårt att acceptera ordet mutation, men är samtidigt mindre klar över arvgången på sabino, som dock verkar vara ett anlag på framarsch om man tittar på halvblod. Så många hingstar har detta anlag nu förtiden.
Förr när remonterna var den stora avnämnaren, tror jag att man undvek att sätta alltför brokiga hingstar i avel, eftersom (rätt eller fel) vita ben och ljusa hovar har ansetts mindre hållbara, känsliga för mugg, exem, sämre hovkvalite mm.

Mitt sto är e Dragon och isabell, blivit väldigt mycket mörkare med åren dock inte lika mörk som sin far men stor skillnad mot för 10år sedan.
(för övrigt födde hon ett isabellsto e Magini :laugh:)
Hon ska betäckas i vår men med vad, haha! =)
Intressant det här med gulanlaget.
Mvh

Väcker denna tråd istället för att starta en ny!

Är jag helt ute och cyklar eller kan en mörkbrun häst bära på flax som slår i genom senare? Har för mig att jag läst att hästar med stickelhår/ mycket vita strån i svansen ev. vit slinga kan ka flaxgenen.
Men att det ju krävs att det kombineras med en fux för att dte ska "slå igenom"?

Jag kan också ställa en fråga!

Visst är min en Flaxfux? (Hon är klippt på bilden) Hur kommer det sig att hon är så grå i svansen? Manen är kritvit med något stänk av stålgrått i.

c5213ea7876f977296ee390294eeaa95.jpg

Hade varit bättre om ni ställt dessa frågor i den samlade färgtråden, som man hittar via det nålade regelinlägget överst på sidan. :)
Jag låser denna och ber er ställa frågorna där...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 415
Senast: Freazer
·
Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 130
Senast: mamman
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 851
Senast: Kajsalisa
·
Hästmänniskan Något stall med bra och rättvist sätt att fördela röda dagar och annat arbete i stallet mellan uppstallade i box? I stallet jag står i...
Svar
12
· Visningar
1 665
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Uppstigningspall