Färgfråga!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Färgfråga!

det behövs ingen flax alls för att avkomman ska bli isabell. isabell = fux + gul.

jag måste passa på att fråga om det är flaxgenen som gör att vissa fuxar får grå man och svans? eller har det att göra med grundfärgen? att ljus fux + flax = haflingerfärg och mörk fux + flax = gråbrun med grå man och svans?

Inte nödvändigtvis flaxar, däremot krävs fuxanlag, som i sin tur inte nödvändigtvis behöver synas på föräldrarna, det anlaget kan ligga dolt. Till skillnad från gulanlaget som alltid syns.

Men får hästen ett fuxanlag från varje förälder + gulanlag blir det en isabell.

Min isabellfrökens mamma är för övrigt brun.

Inte nödvändigtvis flaxar, däremot krävs fuxanlag, som i sin tur inte nödvändigtvis behöver synas på föräldrarna, det anlaget kan ligga dolt. Till skillnad från gulanlaget som alltid syns.

Hm, jag kanske är korkad nu. Men en häst som inte är gul har alltså inget gulanlag? :confused: Hur förs det vidare, måste en av föräldrarna vara gul?

När man talar om gul, spelar det då nån roll om taglet är vitt eller svart?
Har sett många avkommor efter Bernstein som är gula med svart tagel.

Apropå flax, är det samma sak som "guldfux"?

Jag minns att vi på ridskolan hade en Ceylonavkomma med ljus man och svans - räknas alla fuxar med ljusare tagel som flax/guldfux?

Många frågor, jag vet. Men det här är intressant men inte kan jag nåt om det för det :angel:

Dragon var ju svettfux på kroppen men hade ljust grå man och svans, var det flax-genen som gjorde det hela eller?

Gulanlag är precis som anlaget för skimmel eller skäck, det måste synas för att hästen ska ha anlaget. Synd det inte finns det inte!

Jag tror att Dragon hade samma mörka färg hela livet, han var ju reggad som fux från början.
Han var en mörk isabell.

Hej kapar tråden om det går bra;), istället för att skriva en ny. Detta med färger tycker jag är otroligt facinerande. Nu till frågan, när jag skulle ha pass till min häst så sa en att han är isabell, vilket jag alltid trott, men en annan att han är gulblack! Han är gul i pälsen mörkare för varje sommar,vit vinterpäls, har vit man å svans "för det mesta". Han har svarta hovar,det var anledningen vad jag förstod att han inte var isabell, dom skulle ha vita hovar. Han har ingen synlig ål, som typ den rödblacka hästens ål som visar sig i manen å svansen, men man kan se en svag rand över ryggen. Vad anser ni att han har för färg? Står nu som isabell i passet.

En gul är en häst med gul anlag, gul anlaget är alltid samma gen, dvs C. Om den blir isabell, gul med vit man o svans eller med svart/brun man o svans (gulbrun) hänger på grund färgen, en isabell är en fux som är blekt o en gul brun är en blekt brun. Sen finns det även gul svart men det är relativt ovanligt, den är ju då svart i sin grund färg. Dragon måste varit gul eftersom det finns så många gula efter honom. Gul brun kallas ibland Bork eller buckskin, isabell benämns också som Palomino..

Hej kapar tråden om det går bra;), istället för att skriva en ny. Detta med färger tycker jag är otroligt facinerande. Nu till frågan, när jag skulle ha pass till min häst så sa en att han är isabell, vilket jag alltid trott, men en annan att han är gulblack! Han är gul i pälsen mörkare för varje sommar,vit vinterpäls, har vit man å svans "för det mesta". Han har svarta hovar,det var anledningen vad jag förstod att han inte var isabell, dom skulle ha vita hovar. Han har ingen synlig ål, som typ den rödblacka hästens ål som visar sig i manen å svansen, men man kan se en svag rand över ryggen. Vad anser ni att han har för färg? Står nu som isabell i passet.
Först - det finns ingen färg som heter gulblack... Möjligen ljusbrunblack.

Det som är en springande punkt i ditt fall är vilka färger hästens föräldrar har, så första frågan är vilken ras vi pratar om? Och vad har föräldrarna för färg?

Sen, en isabell kan visst ha svarta hovar! Vita blir hovarna först när det saknas pigment, vilket det inte gör på en isabell - om den inte har vita tecken på benen förstås.

En fux och således även en isabell, kan ha en "fusk-ål" utan att för sen skull vara black.

Jag skulle tro att det är en isabell du har, men lägg in en bild på den så är det lättare att avgöra.

En gul är en häst med gul anlag, gul anlaget är alltid samma gen, dvs C. Om den blir isabell, gul med vit man o svans eller med svart/brun man o svans (gulbrun) hänger på grund färgen, en isabell är en fux som är blekt o en gul brun är en blekt brun. Sen finns det även gul svart men det är relativt ovanligt, den är ju då svart i sin grund färg. Dragon måste varit gul eftersom det finns så många gula efter honom. Gul brun kallas ibland Bork eller buckskin, isabell benämns också som Palomino..

http://www.allbreedpedigree.com/dragon4
Dragon var en atypisk isabell, mörkisabell som Ameo säger är nog den korrekta beskrivningen, han förde vidare sitt gulanlag och jag har sett både, gulvita, isabeller, gulbruna och svartgula avkommor.
När Dragon var ny på hingststationen var det många uppfödare som funderade på vad han egentligen hade för färg. Tidigare hade Pegasus stått på samma station och han var en klassisk isabell med vit man och svans, ingen ville riktigt tro på att Dragon också var isabell förrän man såg fölen. Jag kan inte direkt komma på att jag sett en avkomma med samma färg som Dragon själv hade. Verona var ganska lik men hade väl inte gulanlag.

En helt annan hingst med en färg som liknade Dragons, var NF hingsten Leedes Boy, han förärvde också gulanlag men var inte en självklar isabell.
http://www.allbreedpedigree.com/leedes+boy

Förövrigt tycker jag det verkar vara många på Buke som behöver studera färglära lite bättre. Det är ett roligt ämne och följer klara regler när man väl har satt sig in i de samma. Föreslå en studiecirkel i din Klubb/Avelsförening till hösten!
Innan man tycker till om färger bör man först sätta sig in i vad som är möjligt rent genetiskt enligt härstamningen. Två enfärgade hästar kan inte få skimmelavkomma, två fuxar kan inte få annat än fuxavkomma osv. Många drar till med ordet mutation så fort det inte verkar stämma, men jag skulle nog kolla upp härstamningen i första hand. En mutation med ett så pass manifest uttryck som en färgförändring är extremt ovanlig. Det har väl framförts att alla skimmlar kan genetiskt härledas till en "urskimmel" som förmodligen hade just en mutation. Som ett exempel, inom fullblods rasen kan alla skimmlar ledas tillbaka till hingsten Crab f. 1722, men urskimmeln torde vara mycket äldre.
Finns för övrigt en tråd på GNÄGG om hästar som får fel färg angiven vid ID kontroll. Samma förvirring råder där, både i tråden och hos kontrollanterna tydligen!

Hej ameo. Tack för bra svar. Tyvärr så vet jag ej föräldrarnas färg. Det är en Basjkir imp.från Ryssland. Han har på en bakhov en vit fläck som även ger en vit strimma i hoven. Är ej bra på färger men man brukar, tror jag kalla en gul häst med mörkare man å svans som har ål gulblack, vad kallas det egentligen? Vad är då en borkfärgad häst?

Hej ameo. Tack för bra svar. Tyvärr så vet jag ej föräldrarnas färg. Det är en Basjkir imp.från Ryssland. Han har på en bakhov en vit fläck som även ger en vit strimma i hoven. Är ej bra på färger men man brukar, tror jag kalla en gul häst med mörkare man å svans som har ål gulblack, vad kallas det egentligen? Vad är då en borkfärgad häst?
bork = den gamla benämningen på gulbrun = en brun häst med gulanlag. Kan ha en "fusk-ål", dvs mörkare rand längs ryggraden.

gulblack är den gamla benämningen på hur fjordingar brukar se ut, den korrekta benämningen på dem är ljusbrunblack (eller möjligen rödblack, om de har fux som grundfärg).
Den "äkta" ålen, som en black häst har, är betydligt skarpare avgränsad än fusk-ålen.

Innan man tycker till om färger bör man först sätta sig in i vad som är möjligt rent genetiskt enligt härstamningen. Två enfärgade hästar kan inte få skimmelavkomma, två fuxar kan inte få annat än fuxavkomma osv.

Intressant är dock att man emellanåt ser skimmeltravare. Hur kommer det sig? Är de släkt men en "urfader" på samma vis som de fullblod som du nämner?

Jag har för mig att jag läste i nån tidning för väääldigt många år sedan om en skimmeltravare med två bruna föräldrar. Har även nyligen läst om skäcktravaren Macahan Loss (http://www.aftonbladet.se/trav365/article4515709.ab)
Är det en mutation då eller kan det ligga långt tillbaka när en travare med bruna föräldrar blir skäck/skimmel?

Intressant är dock att man emellanåt ser skimmeltravare. Hur kommer det sig? Är de släkt men en "urfader" på samma vis som de fullblod som du nämner?

Jag har för mig att jag läste i nån tidning för väääldigt många år sedan om en skimmeltravare med två bruna föräldrar. Har även nyligen läst om skäcktravaren Macahan Loss (http://www.aftonbladet.se/trav365/article4515709.ab)
Är det en mutation då eller kan det ligga långt tillbaka när en travare med bruna föräldrar blir skäck/skimmel?

Vad gäller travar skäcken så är det väl konstaterat att det är en mutation. Kanske är så skäck färgen en gång uppstått? :confused: jag har ingen aning då jag inte satt mig in i skäck färgerna (ännu)

Travare borde väl gå in under alla andra raser och att de färgerna så som gul, skimmel och skäck inte finns i generna om det inte syns.
Många är säkert felregistrerade då de kanske är inreggade innan man sett att avskimligen börjat, vet flera travare som är registrerade som stickelhåriga men som solklart är skimlar längre fram.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 415
Senast: Freazer
·
Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 130
Senast: mamman
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 851
Senast: Kajsalisa
·
Hästmänniskan Något stall med bra och rättvist sätt att fördela röda dagar och annat arbete i stallet mellan uppstallade i box? I stallet jag står i...
Svar
12
· Visningar
1 665
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka