Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det var pga ameos inlägg ovan som jag trodde det, jag kanske missförstod men det lät som flaxfux + gulanlag = isabell
Men nu fick jag klarhet !
Tack
Inte nödvändigtvis flaxar, däremot krävs fuxanlag, som i sin tur inte nödvändigtvis behöver synas på föräldrarna, det anlaget kan ligga dolt. Till skillnad från gulanlaget som alltid syns.
Dragon var isabell som mörknade med åren och såg ut som en fux.
Först - det finns ingen färg som heter gulblack... Möjligen ljusbrunblack.Hej kapar tråden om det går bra, istället för att skriva en ny. Detta med färger tycker jag är otroligt facinerande. Nu till frågan, när jag skulle ha pass till min häst så sa en att han är isabell, vilket jag alltid trott, men en annan att han är gulblack! Han är gul i pälsen mörkare för varje sommar,vit vinterpäls, har vit man å svans "för det mesta". Han har svarta hovar,det var anledningen vad jag förstod att han inte var isabell, dom skulle ha vita hovar. Han har ingen synlig ål, som typ den rödblacka hästens ål som visar sig i manen å svansen, men man kan se en svag rand över ryggen. Vad anser ni att han har för färg? Står nu som isabell i passet.
Kan det vara!
Vad menar du med att det inte går på rött?
En gul är en häst med gul anlag, gul anlaget är alltid samma gen, dvs C. Om den blir isabell, gul med vit man o svans eller med svart/brun man o svans (gulbrun) hänger på grund färgen, en isabell är en fux som är blekt o en gul brun är en blekt brun. Sen finns det även gul svart men det är relativt ovanligt, den är ju då svart i sin grund färg. Dragon måste varit gul eftersom det finns så många gula efter honom. Gul brun kallas ibland Bork eller buckskin, isabell benämns också som Palomino..
bork = den gamla benämningen på gulbrun = en brun häst med gulanlag. Kan ha en "fusk-ål", dvs mörkare rand längs ryggraden.Hej ameo. Tack för bra svar. Tyvärr så vet jag ej föräldrarnas färg. Det är en Basjkir imp.från Ryssland. Han har på en bakhov en vit fläck som även ger en vit strimma i hoven. Är ej bra på färger men man brukar, tror jag kalla en gul häst med mörkare man å svans som har ål gulblack, vad kallas det egentligen? Vad är då en borkfärgad häst?
Innan man tycker till om färger bör man först sätta sig in i vad som är möjligt rent genetiskt enligt härstamningen. Två enfärgade hästar kan inte få skimmelavkomma, två fuxar kan inte få annat än fuxavkomma osv.
Intressant är dock att man emellanåt ser skimmeltravare. Hur kommer det sig? Är de släkt men en "urfader" på samma vis som de fullblod som du nämner?
Jag har för mig att jag läste i nån tidning för väääldigt många år sedan om en skimmeltravare med två bruna föräldrar. Har även nyligen läst om skäcktravaren Macahan Loss (http://www.aftonbladet.se/trav365/article4515709.ab)
Är det en mutation då eller kan det ligga långt tillbaka när en travare med bruna föräldrar blir skäck/skimmel?