Färgfråga!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare LiitenPrinsessa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 899
L

LiitenPrinsessa

Om man har två hästar tex. en hingst som är homozygot för brunt anlag och ett sto som är homozygot för fux. Vilken färg får avkomman? :confused:
Det kan vara 2 homozygota hästar men med det dubbla anlaget för olika färger, är det den dominanta färgen som styr då eller är det slumpen?
Eller är det nått annat?

Någon som vet?

Sv: Färgfråga!

Det är det dominanta anlaget som styr. (det hörs liksom på namnet, dominant!)

Alla fuxar är homosygota

Är det inte så att en homozygot häst alltid lämnar en avkomma av samma färg ? Hur går det då ihop med att alla fuxar är homozygota o när man sedan tar ett föl så är den brun? :O
Eller är det jag som uppfattat fel?

Homozygot betyder att hästen har ett visst anlag i dubbel uppsättning. Dvs de kan bara nedärva just det anlaget.
Sen om det anlaget syns på avkomman eller inte beror på om det är dominant (som brun och skimmel) eller om det är recessivt(som fux).

Det är det dominanta anlaget som styr. (det hörs liksom på namnet, dominant!)

Alla fuxar är homosygota

Men du kan bare snakke om dominans og recessivitet når det gjelder alleler på samme locus. Om et gen på ett locus overkjører et annet gen på et annet locus, er det første genet epistatisk og det andre hypostatisk. Svart er dominant over rød, men grått er epistatisk over svart (og rødt, og alle andre fargegener).

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 152
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under... 2
Svar
24
· Visningar
3 484
Senast: Ridinglady
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar... 40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 878
Senast: Niyama
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag... 2
Svar
34
· Visningar
5 139
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025