Farceur´s Fool´s Gold...

I

ikaros227

Är det någon som sett hans avkommor? Vet ni något om honom? Berätta gärna så mycket som möjligt... SNÄLLA!

Sv: Farceur´s Fool´s Gold...

Jag har haft nöjet att både träffa hästen i fråga och 3 av hans avkommor i Sverige.
En mkt trevlig häst med ett bra sammarbetsvilligt temperament.

Hans avkommor tycker jag har blivit mkt trevliga. 2 av dem visades på morganrikset i år och fick 38 och 49 poäng om jag inte minns fel.
Bägge var väldigt trevliga både i exteriören och temperamentet tycker jag.

Men som inlägget sa innan. Kolla in icemorgans hemsida så hittar du info om både honom och massa bilder på avkommor från honom i både USA och här.

Jag råkade av ren tur eller vad jag ska säga se en bild på honom & föll som en fura...
En sådan sago häst... Därför undrade jag hur han var i verkligheten....
Som det ser ut nu så är jag eventuellt intresserad av att betäcka med honom för att behålla avkomman själv...

Han är jättesnäll. Jag har bara träffat honom en gång, men det är en lugn och sansad man. Till rätt ston har han gett väldigt fina föl.
Sudden råkade nog slinta på tangentbordet, 38 och 39p var de fick, femsiffrig bedömning. ;)

TRåkigt med så dåliga poäng...snygg häst annars

*be a happy rider*

Jag har nu pluggat en del på honom & det jag kan hitta.
Helt fel kan han ju inte vara då han har MÅNGA avkommor i USA.

Sedan finns det ju andra hingstar som varit champion i andra länder & sedan när dom kommit till Sverige inte varit rastypiska...

Sedan beror det ju också en hel del på dags formen hos en hingst...

Hallå,

Tittade in här p ga att en tipsade mig om att det diskutterades om "Sonny". Så nyfiken som man är... här är jag:angel:
Att man koncentrerar sig så mycket på ett par siffror på ett papper av en hingst. Det finns fler hingstar som fått för lite "betalt" av domare och andra som fått för mycket oavsett ras! Det är alltid så med bedömningssporter och olika domares tycke och smak.
Men som ikaros227 skrev att det finns andra hingstar från olika länder som varit Champions men som kommer hit och Svenska domarna anser att hästen/hingsten inte är rastypisk, lika är det med Sonny som har flertalet Championtitlar i USA. Vilket jag tror i grunden är att många av de svenska domare vi har idag fortfarande dömer mycket utefter de svenska halvbloden (observera inte alla utan många domare). Och dömer dom efter det så är jag glad åt "poängen" då en Morgan ska inte se ut eller röra sig som ett halvblod (inget ont om halvbloden så missförstå mig inte har haft egna tidigare!).
Man kan också vända på det eftersom man sedan 1 Januari 2006 inte längre behöver premiera hingstarna eller göra några bruksprov (finns dock fortfarande några rasföreningar som kräver det än) hade Sonny varit bättre eller sämre om hans poäng inte funnits på ett papper?
Lämnar han bättre föl om hans poäng inte funnits?
Om en hingst har 40-43p på "pappret" betyder det att han lämnar bättre avkommor och har allt?
Absolut passar inte alla hingstar alla människors smak och tur är väl att hästar finns i olika typer och storlekar som passar oss alla;)

vad kul att du hittat hit!

& till trådskaparen, jag har sett en "Sonny" avkomma live, både stoet & hingsten hade gett det bästa till fölisen. & om man tittar på bilder på hans avkommor så lämnar han otroligt trevliga avkommor, alltid bättre än sig själv. & det vill man ju att en bra hingst helst ska göra, visst hingsten kan inte ge mirakelkurer, stoet gör ju sin roll också.

Jag har själv ett sto som är dräktigt med Sonny, hoppas på ett friskt & fint föl nästa år:)

här är två bilder på ett stoföl efter "Sonny" som visades på Morganriks & fick 39 poäng (tror jag)
Gold_Angel2.png

Gold_Angel5.png

Hallå :)
Jag tror på ett mycket snyggt föl efter ditt sto och Sonny!

En fråga, hur gör jag om jag vill lägga upp en bild... ny som man är:o:crazy:

Nej men Hej ;)!
Jo men visst är det som du säger & det måste ju även finnas kvalité på stoet.
Jag skapade denna tråd då jag har fastnat för "Sonny" & jag ville få se lite avkommor osv.
OCH han verkar väldigt trevlig psykiskt också...

Det var ju två mycket treliga kort du lagt in... Tror du man kan beställa sto föl???:angel:
Mitt sto verkar få mest hingstar 3 hingstar innan det efterlängtade sto fölet kom i år.
Nästa föl ska JAG ha! Så för en gång skull ska jag vara självisk...

det tror jag med att det blir:)

För att lägga in bilder så måste du ladda upp dem på tex photobucket.com eller pixbox.se & sen länkar man dem därifrån hit (eller hur man ska säga) där finns en knapp ovan rutan man skriver i, i en av dem står där "infoga bild" tryck där & skriv in länken till bilden du lagt upp, (det går även att länka till bilderna på din hemsida)

Härlig liten böna:idea:. Kan man beställa en sådan & sto? Hur stor är chansen för "annorlunda" färg? Vore kul med en icka vanlig färg...
Vad bra att du kände igen mig... Är ju inte speciellt hemlig...

Det var några riktigt fina bilder på henne. Är de på hemsidan? Om inte - lägg in dem! ;)

ikaros - Det är 50% att pappa nedärver sin creme-gen.

bright_sara svarade på frågan. Det stämmer att det är 50% chans att han nedärver sin cremegen så kan det bli t.ex. Palomino, buckskin... Om även stoet har en cremegen kan det även bli cremello. Men det har ju inte ditt sto så förhoppningarna får ligga på det första alternativet;)

Kände igen fotot på din unghingst:):angel:

Att jag skrev mitt första svar grundade sig i den andra tråden som blev nålad då det var fler inlägg där som grundade sina beslut på hans poäng...
Du får mer än gärna veta mer om Sonny och hans avkommor:)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
12 383
Senast: Sezziyanen
·
Hundavel & Ras Om allt går som jag vill kommer jag skaffa valp nästa år och planerar för fullt för vilken ras jag ska välja. Har idag en jaktgolden...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 751
Senast: hastflicka
·
Hemmet Vi har, av flera olika orsaker, börjat ha lite tankar kring att eventuellt flytta och "byta stad", men har lite svårt för att veta var...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
8 920
Senast: MML
·
R
  • Låst
Kropp & Själ Jag är ny här på bukefalos, och är väldigt orolig att göra fel eller bryta mot några regler. Så jag tänkte att det är lika bra att fråga...
Svar
12
· Visningar
3 267
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025