Farceur´s Fool´s Gold...

Sv: Farceur´s Fool´s Gold...

Tack för komplimangerna på bilderna av Honey! :)

bright_sara svarade på frågan. Det stämmer att det är 50% chans att han nedärver sin cremegen så kan det bli t.ex. Palomino, buckskin... Om även stoet har en cremegen kan det även bli cremello. Men det har ju inte ditt sto så förhoppningarna får ligga på det första alternativet;)

Kände igen fotot på din unghingst:):angel:

Att jag skrev mitt första svar grundade sig i den andra tråden som blev nålad då det var fler inlägg där som grundade sina beslut på hans poäng...
Du får mer än gärna veta mer om Sonny och hans avkommor:)

Hmm blir det hingst så reklamerar jag... Ok?;)
Det där med poäng är en ren tur när det gäller hingstar. Inte minst har jag märkt det själv.
Det är mycket lättare att få högre poäng på ett sto, då dom inte påverkas så mycket om omgivningarna som hingstarna gör... Mycket hormoner där. Är ändå glad för dom poängen som jag inte kan påverka plockade min gosse 8:or på i somras...
Var och löshoppade min hingst igår för första gången. Gick mycket bra. Inga bommar spräckta:bow::bump:
Du har min mail så skicka gärna mer foton till mig om du har.

Jag har ett RP sto som är 50% Fullblod & 50% New Forest... Jag har ingen aning om hur Morgan aveln ser på detta...:confused: med korsningsavel.
Men om jag ser på mitt sto & hennes fyra avkommor så lämnar hon väldigt jämna & trevliga kl 1 avkommor.
Hon har en ordentlig motor där bak.. Och ett underbart psyke.

Jag säger varken bu eller bä när det handlar om "seriös" korsningsavel (det är skillnad på det och buskavel) och jag tror nog att morganhästarna kan tillföra RP-aveln litegrann. Var och en till sitt som man säger. :D
Har du någon bild? Jag har nog faktiskt aldrig sett en fullblod/NF.

Vet inte hur man sätter in foto. Men jag försöker ändå...
Håll tummarna.

busan006.jpg

Håller man på med avel så tycker jag att den skall vara seriös & en tanke bakom.
Min avatar så ser du mitt stos avkomma från 2005. Han är 50% Welsh..

Ja, jag håller med. Jag kom på en grej innan, efter att jag skrivit mitt inlägg;
Jag tycker det är synd om man korsar sitt morgansto med en hingst av annan ras då det finns så få morgans i Sverige så tycker jag att om man ska syssla med avel på sitt morgansto kan man likagärna bidra till att utöka rasen. Hingstar som korsas med ston av andra raser är dock en annan grej då de får så mycket fler avkommor och det är upp till hingstägaren om den vill låta sin hingst stå till förfogande för icke-morganston eller inte.
För övrigt tror jag seriöst att morgan+welsh hade blivit suveräna ponnier då jag ser många likheter mellan raserna.
Och angående din tös så tycker jag att hon ser trevlig ut.

Tackar!!
Sätter in ett foto på hennes 2 års son. Som är 50% Welsh. Han som är min avatar fast den bilden är från 2006 då han var 1 år.

F2.jpg

Fick äntligen mitt sto föl i år som är mycket lik denna storebror (fast feminin).;) Dom är helsyskon.
Och visst skall man gynna sin ras speciellt om den är liten.
Men tyvärr med mitt sto så finns det få Rp hingstar om jag skall hålla ponny måttet. Men nästa avkomma blir min & bara min (om det blir ett sto). Annars reklamerar jag ;) och det vet Ice...

Senast ändrad av en moderator:

Vilken sötnos!
Då får vi hoppas att det blir ett sto, det är ju pappa som styr den delen... Kul va, Ingela... :angel:

Vilken sötnos!
Då får vi hoppas att det blir ett sto, det är ju pappa som styr den delen... Kul va, Ingela... :angel:

Ha, ha, ha... Vad ska jag säga, han fick fyra föl i år och samtliga var stoföl så han började ju sitt första föl-år i Sverige bra i alla fall:banana:
Vi får se avkommorna nästa år resultaten där. Däremot har jag hört, vet inte om det stämmer men att det oftast blir fler födda hingstföl de år fodren bli sämre för att dom har starkare överlevnad:confused: har ingen aning om huvida det stämmer...

Ha ha ha ha.... Får väl inte pressa för hårt innan dom kommit till skott....:angel:
Vad säger ni om grabben då (min alltså)?

Ikaros227: det är hingsten som bestämmer könet på fölungen, inte stoet.[/QUOTE]

He he he he då blir det reklamation...;)

Jag hoppas verkligen att det blir ett lika bra stoföl-år nästa säsong, = Ballad SKA få ett sto;)
Eller ok, jag blir nog gladare innerst inne om hon får en hingst, i så fall kan ja ju inte behålla fölisen...

Även från Sissey ber jag om ett sto, men jag har en känsla av att hon kommer få en hingst...hmm

Jag hoppas verkligen att det blir ett lika bra stoföl-år nästa säsong, = Ballad SKA få ett sto;)
Eller ok, jag blir nog gladare innerst inne om hon får en hingst, i så fall kan ja ju inte behålla fölisen...

Även från Sissey ber jag om ett sto, men jag har en känsla av att hon kommer få en hingst...hmm

Jaså, hur många hästar ska du ha? Likabra du skickar över Scooter till mig meddetsamma, du har ju snart ingen mer plats...:angel::D:rofl:

Ha, ha, ha visst är det lätt att få det så kallade potatischips syndromet -ett mycket angenämt problem!:love:

Självklart ska det bli stoföl från Ballad det sa jag till Sonny innan han fick träffa sin "plastflicka";):rofl:

Hahahaaa, stackarn som får stå ut med en plastflicka... Vissa har det inte lätt. :angel: Heter den Barbara också?

Hahahaaa, stackarn som får stå ut med en plastflicka... Vissa har det inte lätt. :angel: Heter den Barbara också?

He he he he jag tänkte på det samma. Jag kan förstå om hingstarna som träffar "Barbara" straffar oss sto ägare.... Med att ge fel kön...

En parantes bara " En kompis fyller 40 år, hans kompisar satte ut fölovnings annons mellan "kill kompisen" & Barbara Latex" :angel::rofl::rofl:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
12 383
Senast: Sezziyanen
·
Hundavel & Ras Om allt går som jag vill kommer jag skaffa valp nästa år och planerar för fullt för vilken ras jag ska välja. Har idag en jaktgolden...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 751
Senast: hastflicka
·
Hemmet Vi har, av flera olika orsaker, börjat ha lite tankar kring att eventuellt flytta och "byta stad", men har lite svårt för att veta var...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
8 920
Senast: MML
·
R
  • Låst
Kropp & Själ Jag är ny här på bukefalos, och är väldigt orolig att göra fel eller bryta mot några regler. Så jag tänkte att det är lika bra att fråga...
Svar
12
· Visningar
3 267
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025