Fårägare hur gör ni med klippningen?

Masse

Trådstartare
Klipper ni själv eller har ni någon som kommer ut och gör det åt er?
När jag började med får så gjorde jag försök att klippa själv men det var ju inte riktigt lika lätt som det såg ut på TV.
Hittade en fårkippare, den ende som finns här omkring, som var mer vild än tam. Det var otaliga fårsvansar som också klipptes av inte bara ull inte. Det enda han sa hoppsan och klippte vidare.
Jag var i australien och fick lite fårklippningstips och började klippa själv igen. Då kommer nästa problem istället vad ska man ha för sax.
Den gamle hängde ju med rätt länge, men när jag behövde nya skär så hade modellen utgått. Köpte ny fin sax, som inte ens fungerade en klippning av alla fåren innan den lade av. Trots garanti och "märkessax" så har jag fått ge upp den. Har precis varit och tittat på ny sax igen, ett köp kommer att kosta strax över 7500 med frakt och moms. Är det värt det eller ska ta hit fårklipparen igen som kupperar fåren?
Ni som eventuellt klipper själv vilken sax har ni?

Sv: Fårägare hur gör ni med klippningen?

Jag har ju hit fårklipparen och vi har väl kommit fram till att det nog är samma snubbe. Här har svansarna klarat sig bra, bara några små klippskador i huden - de är nog svåra att komma undan helt, skulle jag tro?
För mig har detta fungerat så bra att jag fortsätter med det...

(att jag klippte Hullken med en vanlig hushållssax :rofl: i våras var ju ett undantag, han såg HEMSK ut...)

Första året vi hade får försökte jag klippa dem själv. Det är flera år sedan och jag gav upp meddetsamma. Vi har bara tre tackor och en bagge och föder upp för att stoppa i frysen, säljer ev överskott. Det lönar sig inte för mig att köpa en egen sax och sedan försöka lära mig att klippa dem. Jag arbetar heltid och betalar hellre för tjänsten. Om man har många får och ska leva på dem är det säkert en annan sak. Vi har haft samma fårklippare i säkert tio år. Jag tycker att han är bra. Det blir lite klipp i skinnet ibland men definitivt inga svansar! Han klipper deras klövar också jag är helt nöjd med det.

Det slutade på samma sätt för mig förra året fast det blev med en Fiskars istället. Det känns ju i fingarna efter ett par får :crazy: kan man lugnt säga.
Får fundera lite till om det ska inhandlas ny eller letas fårklippare. Lutar åt att det blir ett inköp om jag inte hittar någon ny som klipper.

Jag har tack o lov en man som är jättduktig att klippa..
en gång när han var skadad o farfar o jag klippte dom i stället då kom en sommargäst o frågade vad för sjukdom fåren hade:rofl: :rofl:

Vi har köpt vår sax av LG o de är helt suveräna att vara snabb oxå när man skickar in skären för slipning
prillan

Den saxen jag funderar på är från LG men det var visserligen den som inte höll också.
De allra första fåren jag hade följde med vid ett köp av en gård. Även den första fårsaxen ingick i det köpet. Första gången jag själv klippte ett får tog det så lång tid att det stackars fåret fick ett EP-anfall. Så jag har ju kommit en bit på väg och klipper väl ca 20 får på en dag. Det är väl inte tiden så mycket som ryggen som tycker att det är dags att stoppa där.

.
Så jag har ju kommit en bit på väg och klipper väl ca 20 får på en dag. Det är väl inte tiden så mycket som ryggen som tycker att det är dags att stoppa där.

ja men då är du ju värsta proffset;) som klarar så många... jag klarar typ 2 om dan sen är ryggen väck.
ska kolla vårat märke senare idag, har den utlånad, för LG hade väl olika..
prillan

Knapplån och trådkapning:

Säljer ni ullen eller vad gör ni med den?

Jo LG har ett antal olika. Den jag funderar på nu är den som är lättast och väger bara 1200 gr så att det inte ska bli så tungt att hålla den.

Min ull går inte att sälja för mina får går i enefälad, så ullen är full av barr. Så jag slänger den. Om någon vill lägga ner jobb på att rensa den så går det bra hämta.

Varför investerar du inte i en bra klippmaskin?
Den tjänar du in på ett par gånger och det går så mycket enklare och lättare att klippa fåren.

Dessutom kanske du kan hjälpa någon annan med att klippa så du tjänar en slant.

Förr om åren innan jag fick reumatikerhänder o hade tid så tovade, färgade o spann jag lite men nuförtiden blir bara en massa ull sparad för ;o den var så fin o den kan kan man gör de med osv.
Dvs jag har ett jättelager som inget blir gjort med:crazy:
prillan

Tror att den jag har sett ut är bland det bästa som kan köpas utan att vara en kabelsax. (Sån som hänger i taket, riktig proffsmaskin) Så visst skulle jag kunna börja knäcka extra som fårklippare.

Jag har för avsikt att lämna in min ull till ett spinneri och göra garn av den, som jag sen ska sälja...
Men jag vet inte riktigt, det är nån tumme som har fastnat någonstans tror jag, för än står ullsäckarna härute och blänger på mig....

Vi klipper själv och snittar på ca 8 minuter/tacka från att de står i klippstolen tills de är tillbaka i fållan :banana:

Köpte saxar från nordpost (tror jag det var) för ca 5 år sedan och de håller bra. Skären behöver dock regelbunden slipning :angel: . Kan kolla märke senare idag..Ids inte knata ut i fårhuset nu :eek: ;)

Om det är från Nordpost så undrar jag verkligen vilken modell, de jag hittade var så tunga allihop.

Ska man använda ullen är det en bra sak att ta hem en rutinerad klippare, som klipper tillräckligt nära för att förhindra filtade toppar och annat. Nu inför lamning kan det också vara lämpligt, för djuren blir snabbt och vant avklarade, vilket är mindre stressande om de är långt gångna i dräktigheten. Har man få djur och gott om tid och inte bryr sig så mycket om resultatet kan det vara rätt kul förstås:idea:

Kl...

Och jag undrar när ni klipper nu på våren? Är det temperaturen som avgör, eller kör ni alltid på ett bestämt datum?

Skulle nog tro att de flesta klipper så sent som möjligt men så att det inte blir för nära lamning, minst en månad innan.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 015
Senast: Anonymisten
·
Ekonomi & Juridik Tänkte slänga in detta inlägget som en ny tråd och uppdatera om hur mitt hästköp har gått men får skriva om detta inlägget vilket gör...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
25 896
Senast: Raja
·
Småbarn My 2,5 år påbörjade sin inskolning på förskolan för en månad sedan. De tre inskolningsdagarna gick jättebra och att lämna henne första...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 092
Senast: Freyja_bus
·
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 523
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Kallbad
  • Vad gör vi? Del CCV