Får ute på vintern??

T

Tokmaja

Sonen frågade en sak igår när vi var ute och åkte förbi en fårhage, varför inte fåren är ute på vintern...
Kunde inte svara på det.
Varför är inte fåren ute på vintern???
Man klipper väl dem på våren, eller klipps de även på hösten? Är det i så fall anledningen till att de inte ska vara ute?
Å andra sidan är det inte många som har isolerat i sina fårstallar, inte de vi åkte förbi i alla fall, så det lär ju bli lika kallt där inne... :confused:

Sv: Får ute på vintern??

Vi brukar ha dem på lösdrift (med ligghall) i vanliga fall, med denna vinter är de uppstallade, eftersom de ska lamma nu i januari. Vi klipper våra vår & höst alltid!

De största abren med att ha dem ute är att de får en hel del lerkockor i ullen, som saboterar skären på klippmaskinen om man har otur + att riskerna för både listerieos, gasbrand etc. ökar väldeliga om det blir grisigt i vinterhagen :crazy:

Senast ändrad:

Man brukar ta in dom för att kunna stödfodra inför/efter lammning om de lammar i januari.
Vissa väljer att låta tackan vara i en egen box när hon ska lamma.

Sen som jag kommer ihåg tar man bort baggen från flocken mellan november-februari om de lammar vid nyår.

Ok, tyckte väl att jag långt bak i mitt minne sett får ute vintertid, här omkring går de inne på vintern... (de just runt här jag bor alltså, 3 ställen)...

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 633
Senast: Enya
·
  • Artikel Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 052
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 421
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 610

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Sytråden del 4
  • Kallbad

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat