Får man verkligen ha det så här?

Sv: Får man verkligen ha det så här?

KL

Snälla TS: för att tråden ska få vettiga svar, så snälla åk förbi stallet ytterligare en gång och gör en bedömnig av hagarnas verkliga realistiska storlek. Om du tillochmed varit där och frågat om stallplats bör du ha tittat på hagarna mer än från avstånds håll och kunnat göra en realistisk bedömning som iall trolighet är större än 3x3 meter, eftersom 3x3 meter är minimikraven för en häst på box, och inte rymmer mer än en häst framför allt inte tre, såvida de inte ska stå sida vid sida eller nos mot svans, som packade sillar. eller pratar vi minishettisar/falabellor?

Jag köper faktisktinte att en enda hästägare, må vara hur okunnig eller ursäkta ordvalet, intelligens befriad denne må vara, skulle köpa att ha sin häst med 2 andra hästar på så liten yta - det går emot vanligt basic uns förnuft då skaderisken är det största problemet på så liten yta, icke att förglömma rörelseförmågan. Inte heller köper jag att en normalt funtad verksamhetsansvarig skulle tränga in 3 hästar i en 3x3 hage. små hagar finns det gott om, men då vistas en häst på den ytan och det kallas fållhage om det inte är en sjukhage.....

jag ska ta din estimering på största allvar när du kommer med en mer realistisk redovisning av de uppenbarligen små hagarna i fråga. tills dess bedömer jag tråden som rätt meningslös ifråga om feedback som du får, eftersom sagt de angivna måtten inte kan vara realistiska.

Senast ändrad:

Läste du hela mitt "jättelånga" inlägg? Jag skrev att det står inte hur stor hagen skall vara, men för att röra sig fritt i sina naturliga gångarter krävs betydligt mer än 3 x 3m.
Observerade inte att det gällde samma länk. Ursäkta mig.
Jag skrev inte om 3x3 m och det står inga mått i lagen. Så varför kommentaren om det?

Om reglerna är "löjliga" eller inte får stå för dig. Är det löjligt med "löjligt" eller ska man tolka "löjligt" som att det inte är löjligt? Att skriva med eller utan citationstecken gör att din mening blir lite "löjlig".
Jag förstår inte. Jag satte inte citat runt löjlig. Däremot satte jag citat runt regler, eftersom man kan diskutera om dom är regler. Däremot är dom klart löjliga.

LIA

Rimligen måste minsta tillåtan hage vara minst lika stor som minsta tillåtna boxyta för hästen/hästarna i fråga, inhägnader i storleksordningen 9kvm är att betraktas om boxar och inte hagar.
Om det inte står några mått, så gör det inte. Mot bakgrund av myndighetens annars stora krav på cm åt alla håll.
Så varför skulle inte en "hage" om 9 m2 vara tillåtet, när man tillåter boxar med dom måtten. Observera gärna den generöst tilltagna takhöjden i hagen! Blir inget tjafs om cm där inte. :)

Se hela bilden!
Lagen ställer inga absoluta krav på utevistelse eller hage ö h t. Man kan mycket väl låta en häst leva hela sitt liv inomhus, om man vill. Se f ö # 25.
Det finns inget i lagen som säger att man inte kan rasta sin häst i ett ridhus och sedan låta den stå ute en stund i en hage om 2x2 m, om man vill vara snäll mot den. (Obs, ironiskt) Eller binda upp den.

Vad som däremot finns är en bibba regler som försvårar eller förhindrar ett normalt hästliv.

LIA

Du hemlighet eller inte, alla har inte koll på alla här på forumet och det händer att det kommer nykomlingar. Räkna med att många har koll, men inte alla ;)

Om du hade läst tråden ordentligt så hade du sett att jag skrivit att jag inte mätt hagen!!! Och att ögonmåttet kan vara fel......

Men som sagt det jag skrev var att dom stod inpå varandra och att trav eller galopp var omöjligt, jag tänker inte åka dit och mätta det måste du väl förstå?

Skit samma om hagen är 10 eller 3 meter, det är ju att det är trångt som är själva grejen och att hästarna inte kan röra sig normalt eller gå undan vid irritation Det var enbart detta jag störde mig på och tycker är förfärligt. Haka inte upp er så mycket på måttet på hagarna. det räcker väl att dom inte kan röra sig normalt och att hagarna var minimala......

Jag är inte otrevlig vill bara poängtera för er som hänger upp er på måtten ;)

Det jag undrar var om detta är normalt vilket jag hoppas att det inte är. Och att hästen ska rastas i ett ridhus i 15 min om dagen plus en timma ridning är ju sjukt, hoppas verkligen att detta inte förekommer allt för ofta. Borde vara lag på detta!!!!!

Faktiskt är det definitivt inte skit samma, din fråga är ju om man får har det så här och svaret är beroende på antalet kvadratmetrar. Är hagen 9 kv för 3 stora hästar är svaret "Nej det får man inte" är det frågan om 30 kvadratmeter så är svaret "Det okej ur djurskyddssynpunkt så länge hästarna får tillfälle att springa fritt någon gång under dagen även om det i mina ögon inte är okej."

Du missuppfattar mina inlägg helt och hållet. Jag diskuterar med andra deltagare ur delvis andra vinklar!

Jag har registrerat att du lämnat ungefärliga mått och absolut inte hängt upp mig på "dina" 3x3 m. Dock har andra gjort det.

LIA

Ber om ursäkt om ni blir upprörda det var ( Mackan ) jag syftade på!!

Och angående måtten så orkar jag inte tjata mer om dom, jag säger bara minimala hagar med omöjlighet av trava galoppera eller knappt röra sig normalt.Hästarna står inpå varandra. Det borde väl säga allt tycker jag :confused:. Och för dom som undrar så är det ingen överdrift, jag var chockad av vad jag såg och ville dela med mig av detta.

Jag har haft hästar hela livet så jag vet att man kan ha hästar i en liten hage, att det är vanligt men inte så litet att dom knappt kan röra sig.

Det var allt, ursäkta att jag inte har exakta mått, men läs ovanstående och använd fantasin. Det var detta jag såg och reagerade på så jag åkte in och låtsades söka stallplats för att se om det verkligen bara var dessa hagar. Ägaren sa att så var fallet.....:confused:

Fast har du inte exakta mått kan du inte få svar på frågan "Får man verkligen ha det så här?" Och då finns det inte något att diskutera utifrån din frågeställning.

Okej lobelia ursäkta att jag inte har exakta mått. Tyckte bara synd om hästarna och ville fråga folk vad dom tror och tycker om detta. Jag har beskrivit §precis så som jag har sett det hela mer kan jag inte göra.

Tycker tråden spårar ur lite vilket är lite tråkigt, men nästa gång jag ska kommentera något som jag sett så vet jag nu till nästa gång att det är exakta mått och eventuellt smygbilder som gäller annars är det ingen ide att diskutera om det hela. Tråkigt tycker jag!!!!

Men tack alla som kommenterat med kloka ord, och förstår vad jag menar med det hela :)

Anntar att det inte finns någon direkt lag på detta vilket var tråkigt tycker jag....men dom flesta har ju vett nog att ge sin häst en skaplig hage.

KL
Från jordbruksverkets hemsida:

Utrymmeskraven gäller även för utevistelse
Utrymme per häst vid grupphållning gäller även om hästarna vistas ute

Alltså är det inte tillåtet att pressa in fler hästar per kvadratmeter ute än inne. På t ex 5,5 * 6 m skulle man kunna ha 3 hästar om de inte är över 1,7 m i mankhöld. Självklart fungerar inte en sådan "utegruppbox" särskilt bra för rastning men det betyder tillgång till frisk luft, sol och förmodligen mer att titta på än i box och dessutom borde luften i stallet bli bättre om hästarna är ute mera.

I en storstad med begränsad marktillgång tycker jag inte att det skulle vara rätt bra med sådana småhagar som komplement till större rasthagar där hästarna kan röra sig fritt men kanske bara en kortare del av dagen för att man har begränsat med utrymme.

Att folk hänger upp sig på måtten handlar mycket om att det är svårt att tolka vad någon annan tycker är trångt för hästar. För ett tag sen fanns det en tråd där en bukefalist ansåg att hästarna hade de trångt och förjäkligt i sin hage, sen visade de sig att hagen va 1 ha stor. Det tycker jag inte är trångt.
Personligen skulle jag aldrig ställa min häst i en liten hage, va och kollade på ett stall som va perfekt på alla sätt för nåt år sedan. Perfekt förutom att de va minihagar och extremt kort tid de fick tillbringa i dessa dessutom, 2 timmar.

Jo jag förstår det, men om jag säger att hagarna var så små att dom inte kunde röra sig normalt och stod inpå varandra, än mindre trava eller galoppera. Och om det hade vart en hektar så hade jag inte skrivit om det över huvudtaget.

Jag skrev bara om det jag såg och upplevde. Tyckte synd om hästarna bara.

Bra att du är en förståndig ägare som sätter hästens välmående framför din egen bekvämlighet iaf:bow:

Jag tror jag läste detsamma om 30 m nånstans. Undrar om det handlade om någon ridskola ?..mins inte, men det känns igen det där med 30 m. Dom ansåg ju också att: har man lite mark så bör man hellre bygga avlånga hagar än fyrkantiga...villket kanske känns ganska rimligt resonerat. Men undrar varför SJV bara *anser* och *tycker* i stället för att fatta ett beslut ? :confused:

Det kan ju vem som helst inte neka till att: en häst inte ska behöva gå (eller stå..för står gör man i frimärkshagar alla gånger) i en hage som är ungefär lika litet som tex mitt sovrum ( drygt 10 kvm), jag menar...strövande djur. Folk förfasar sig över små burar till höns/minkar/rävar mm...men när det handlar om hästar så är det tydligen rätt accepterat att stänga in dom på små utrymmen och kalla det hage ?

För ett tag sen fanns det en tråd där en bukefalist ansåg att hästarna hade de trångt och förjäkligt i sin hage, sen visade de sig att hagen va 1 ha stor. Det tycker jag inte är trångt.

Fast 1 hektar kan ju vara hur trångt som helst om man slänger in ett x-antal hästar där..mer hästar än hektaret tillåter.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 455
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 299
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 439
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 322
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka