Får man verkligen ha det så här?

Sv: Får man verkligen ha det så här?

som jag sa i mitt svar till dig så JA det spelar en sjujäkla roll ang.storleken, eftersom du undrar vad man får och inte får. Jag tror inte någon är upprörd i tråden?

och jag kan nog tycka att ett ögonmått bör kunna bedöma om hagen är en box 3x3 meter vilket är minimimåttet på box för en stor häst, eller om den är större än en sån box. du var ju där och kollade på nära håll enligt din beskrivning och låtsades att du undrade om stallplats? då är det väl helt okej att man tar en närmare titt på hagarna ? som sagt så är det rätt relevant i frågan.

Knapplånar lite och bygger vidare på detta.

Däremot måste de inte kunna röra sig fritt i alla gångarter i sin hage om jag förstått det rätt, däremot måste de få chansen att röra sig fritt i alla gångarter dagligen vilket innebär att man kan t.ex. lösgaloppera en stund i ridhus istället för att ha en stor hage.

Rent hypotetiskt, säg att man har ett större stall med 50 hästar och att alla hagar är för små för att uppfylla kraven om att hästar ska få röra sig fritt i alla gångarter. Det borde då bli en enorm belastning på ridhuset. Jag menar vilken ridhusbotten pallar att ha 50 lösspringande hästar varje dag? Dessutom...när skulle folk hinne uttnyttja ridhuset för ridning?
Jag är rätt säker på att de flesta av dessa "hypotetiska" hästar inte skull få röra sig fritt speciellt ofta.

Rent hypotestiskt kan detta stall stängsla om och slå ihop ett par tre småhagar och ha 1-2 lite större hagar avsedda för att rasta hästar och resten små. I själva verket har väldigt få anläggningar med 50 uppstallade hästar inte tillgång till endast 1 ridbana/ridhus.

Fast i praktiken tror jag det är många större anlägningar där man struntar i att låta hästarna spring fritt utan nöjer sig med småhhagar.

Håller med, de beror ju helt på antalet hästar. Men i de fallet ja refererade till va de 2-3 hästar och de är inte trångt ur min synvinkel.

Försökte snabbsöka efter den tråden men hittade tyvärr inte. Min poäng var iallafall att folk har olika syn på vad som är trångt för hästar, och vad som inte är trångt.

Min poäng var iallafall att folk har olika syn på vad som är trångt för hästar, och vad som inte är trångt.

Jo, det är nog problemet, varför inte fråga hästen istället ;)
Känner man till hästens fysiologi och behov och sätter det i första hand så skulle nog många hästar ha det bättre än vad de har idag :cool:
Men när verksamhet och pengar styr i första hand kommer det aldrig att ske, tyvärr.:mad:

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

Håller med, hästen borde själv få bestämma storleken på hagen :)
(Ser framför mig hur min häst springer runt halva Hisingen här och stakar ut vart hans haggräns ska gå)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 455
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 299
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 439
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 322
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka