Får man ut på försäkringen?

Sv: Får man ut på försäkringen?

Men egentligen så känns det ju helt fel att få en fråga om hur mycket man har köpte sin häst för, det hör väl egentligen inte till saken? Hästen värde kan ju mycket väl höjas efter att man har köpt den.

För mig låter det ju konstigt att man betalar för en sak, dvs en livförsäkring för ex 100.000kr och sen att försäkringsbolaget inte anser att hästen är värd det när det väl gäller, då har man ju faktiskt betalat x antal kronor i premier i onödan! Snacka om att lura sina kunder, för det är ju trots allt försäkringsbolaget som godkänner försäkringsbeloppet! Nu vet jag att inte ni som skriver här bestämmer om försäkringar, ersättningar osv.

.

Då får du styrka att hästens värde höjts helt enkelt.

Det är inget konstigt att du bara får ut vad den är värd. En bil, där skiter de ju verkligen i vad du köpt den för etc, där går de på listpriser och betalar ut vad den är värd. För man ska inte kunna få ut mer än vad saken är värd.

Med hästar finns ett angivet försäkringsbelopp eftersom alla inte vill/kan ha fullförsäkrat. Men även där (läsa de allmänna villkoren) så friskriver de sig mot överförsäkran. Dock så beloppet hästen är försäkrad för brukar de godta om skadan inte är gammal eller hästen helt uppenbart är överförsäkrad från början. Men när du tecknar försäkringen frågar de ju hur mycket man köpt den för osv. Så är man bara ärlig blir det sällan överförsäkrat.

Däremot finns problemet kvar att hästen jag köpte till ett extremt vänskapspris ju kan vara värd mycket mer. Samtidigt så tar inte riktigt försäkringen hänsyn till det, utan de tittar på vad DU gett för den lite för mkt i sådana fall. Men de är ju sällsynta.

Tsss, lycka till om du ska få ut något från Agria......

Vi hade då inga problem alls med Agria när vår unghäst skadade sig förra året och det blev åtskilliga klinikbesök, mediciner och till slut avlivning.

De ersatte allt, även avlivningskostnaden och medicinerna eftersom vi hade deras plus-försäkring. Snabba var de också.

Självklart så förstår ju även jag att hästar faller och stiger i värde, men jag kan fortfarande inte förstå att köpesumman ska ha så stor betydelse när det gäller att få ut sina pengar. Jag köpte mitt sto för 35.000 kr för 7år sedan, då var hon fyra år, nu är hon 11 och har startat 130 och har placeringar i 120, inte för att det är någon super duper stjärnhäst men hon är ju mer värd än 35.000 anser jag ivf. Dessutom har jag henne livförsäkrad i 25.000kr och det är ju ett väldigt lågt livvärde för henne anser jag själv.

Det är ju trots allt försäkringsbolaget som godkänner en höjning på livförsäkringen, det kan du inte göra hur du vill antar jag. Vad jag menar, men som kanske inte framgår då jag nog är otydlig, är att jag tycker att det är skam att försäkringsbolag kan tillåta att man höjer sin hästs livförsäkring, betalar dyrare premier för att sedan säga att hästen inte är värd summan den dagen då man måste uttnyttja sin försäkring.

Sen tror jag mycket väl att det finns folk som uttnyttjar och lurar försäkringsbolag, men hur många har egentligen råd att betala höga premier? Jag kan inte ens ha mina 3 hästar försäkrade i vad de är värda.

Självklart så förstår ju även jag att hästar faller och stiger i värde, men jag kan fortfarande inte förstå att köpesumman ska ha så stor betydelse när det gäller att få ut sina pengar. Jag köpte mitt sto för 35.000 kr för 7år sedan, då var hon fyra år, nu är hon 11 och har startat 130 och har placeringar i 120, inte för att det är någon super duper stjärnhäst men hon är ju mer värd än 35.000 anser jag ivf. Dessutom har jag henne livförsäkrad i 25.000kr och det är ju ett väldigt lågt livvärde för henne anser jag själv.

Ja men du har ju valt ha henne lågt försäkrad. Du hade kunnat höja hennes försäkring när hon fått meriter, om du hade velat.

Det är ju inte så att köpesumman är helig, däremot om du köpte henne idag för 35 fast hon var värd 70, och hon dog ett halvår senare, då hade du nog fått svårt få ut mer än 35. Man ska inte göra en vinst på att hästen dör.

Men i ditt fall så köpte du en fyraåring för 35 K. Som idag är 11 år och mer meriterad och värd mer. Men du har valt att inte höja livvärdet. Du HADE kunnat höja det upp till marknadsvärde om du velat. Och om hon då ett år senare brutit benet (för att göra det enkelt) så hade du fått ut det hon var försäkrad i (dvs marknadsvärde).

Det är ju trots allt försäkringsbolaget som godkänner en höjning på livförsäkringen, det kan du inte göra hur du vill antar jag. Vad jag menar, men som kanske inte framgår då jag nog är otydlig, är att jag tycker att det är skam att försäkringsbolag kan tillåta att man höjer sin hästs livförsäkring, betalar dyrare premier för att sedan säga att hästen inte är värd summan den dagen då man måste uttnyttja sin försäkring.

Det händer otroligt sällan om man inte ljuer vid höjningen och/eller det är en äldre skada.

Däremot så när det gäller en relativt nyköpt häst gås det på inköpsvärdet.

Men det är otroligt sällan problem med en häst höjd efter sina meriter. Men då gäller det att den HAR de meriterna.

Ja men du har ju valt ha henne lågt försäkrad. Du hade kunnat höja hennes försäkring när hon fått meriter, om du hade velat.

Det är ju inte så att köpesumman är helig, däremot om du köpte henne idag för 35 fast hon var värd 70, och hon dog ett halvår senare, då hade du nog fått svårt få ut mer än 35. Man ska inte göra en vinst på att hästen dör.

Men i ditt fall så köpte du en fyraåring för 35 K. Som idag är 11 år och mer meriterad och värd mer. Men du har valt att inte höja livvärdet. Du HADE kunnat höja det upp till marknadsvärde om du velat. Och om hon då ett år senare brutit benet (för att göra det enkelt) så hade du fått ut det hon var försäkrad i (dvs marknadsvärde).

Det händer otroligt sällan om man inte ljuer vid höjningen och/eller det är en äldre skada.

Däremot så när det gäller en relativt nyköpt häst gås det på inköpsvärdet.

Men det är otroligt sällan problem med en häst höjd efter sina meriter. Men då gäller det att den HAR de meriterna.

Det är det jag menar, att det ofta inte är några problem att HÖJA en livförsäkring, jag tycker att försäkringsbolagen borde granska mer än vad de faktiskt gör. Och jag har själv haft min häst försäkrad högre men valde förra året att sänka henne då jag tyckte att det inte var värt pengarna man fick betala för premien.

Senast ändrad:

kl

vad komplicerat allt låter, får man inte helt enkelt ut de man har hästen försäkrad i? om hästen nu skulle sjunka i värde under dom åren man har hästen så får man ju endå ut de man har den försäkrad för om de skulle hända nått.

man får väl de man betalar för när de gäller försäkringar..jag har min försäkrad i allt som går att försäkra i, de är väldigt dyrt men o andra sidan behöver jag aldrig oroa mej för att inte få ut några pengar om de skulle hända nåt.

iallafall inte enligt dom när jag ringt o frågat om de, har ringt många gånger för att va helt säker på vad de är jag betalar för.

de är bra att ringa regelbundet o höra ändringar o sånt så man vet vad de är man får.

Det är det jag menar, att det ofta inte är några problem att HÖJA en livförsäkring, jag tycker att försäkringsbolagen borde granska mer än vad de faktiskt gör. Och jag har själv haft min häst försäkrad högre men valde förra året att sänka henne då jag tyckte att det inte var värt pengarna man fick betala för premien.

Jo, nog skulle man önska att bolagen var tydliga. Fast de är ju som alla försäkringsbolag, vinstdrivande OCH förutsätter att du faktiskt läst och förstått de villkor du godkänt.. Och där är eg problemet, så otroligt många har INGEN ANING om försäkringsvillkoren..

Min häst HADE meriter för att styrka höjningen.

Och intygen på icke halt.

Men det hjälpte inte.

Nej, men då bedömde de ju att skadan fanns innan, men inte visat sig.

De bryr sig ju inte så mkt om om hästen varit halt innan eller ej, utan om skadan förelåg innan.

vi har försäkrat i Agria, och har för mig att man får ut hela beloppet vid t-märkning .

Agria skulle göra lite ändringar i försäkringen efter den 1:e april i år och om jag fattade försäkringspersonen ifråga rätt, tror jag även att det gällde ersättningen för t-märkning, de skulle ivf ta bort fast självrisk för veterinärbesök och ersätta den med fast självrisk plus 20% på summan av veterinärbesöket.

Fast den bedömningen kan de heller inte gjort, eftersom det finns rena plåtar från den tiden. Allt är så ruskigt dokumenterat att det är störande. Och det muntliga svaret var = inga problem. Men hur ska jag bevisa det?

Jag har tjaffsat en bit upp men sen börjar det kosta pengar och SÅ mkt rör det sig inte om.

det är inte alls säkert att man får ut hela beloppet! dom är så kinkiga, hästen ska typ bli överkörd av en bil för att få ut allt utan bråk..

Och oss försökte de tvinga att avliva min häst, hellre det än att betala för hans behandlingar tyckte de. Trots att livbeloppet var mycket högre än behandlingskostnaderna. :crazy:

Beror helt på vad för sorts försäkring du har.

Vad konstigt ? Man har ett livförsäkringsbelopp men får ändå ut det man köpte hästen för. GÄller det åt bägge håll ? Dvs man köpte den dyrare än försäkringen också ?

Det tror jag inte, då får du nog skylla dig själv för att du inte fullvärdesförsäkrat;)

Men du menar alltså att föräkringsbolagen inte betalar ut mer än köpesumman oavsett vad man försäkrat hästen i - det är så jag tolkar det inlägg jag kommenterade första gången.
Jag måste ju säga att det låter helt knäpp.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 452
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 098
Senast: Tualma
·
Ekonomi & Juridik är det nån som vet hur detta funkar? Jag har en uppfödning som blev T-märkt och såld som avelssto - nu har hon sålts två gånger till och...
Svar
16
· Visningar
2 725
Senast: MalanMjöl
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 037
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Offentliga verksamheter
  • Kall lägenhet
  • Vad gör vi? Del CCV