Får man ut på försäkringen?

LouiseN

Trådstartare
Om man har en häst försäkrad så att man får ut en viss summa, vi kan säga att man har hästen försäkrad i 100.000 kr. Får man då bara ut dom 100.000 kronorna om man avlivar? Eller får man det om man T märker dom också?

Sv: Får man ut på försäkringen?

Om hästen är livförsäkrad för 100.000 och du avlivad den får du ut 100.000. T-märker du får du ut halva beloppet tror jag. Kanske skiljer sig ang T-märkningen på olika försäkringsbolag. Ring och fråga.

Hur mkt du får ut efter T-märkning står i försäkringsvillkoren. Hos Agria får du ut den del av försäkringsbeloppet som överstiger 10.000 kr.

A det är Agria, men vad menar du då, om dom är försäkrade i 100.000 kr så får man ut?

Har Agria ändrat igen? Förra året hade de att du fick ut 100% av försäkringsbeloppet även vid Triangelmärkning?

det är inte alls säkert att man får ut hela beloppet! dom är så kinkiga, hästen ska typ bli överkörd av en bil för att få ut allt utan bråk..

det är inte alls säkert att man får ut hela beloppet! dom är så kinkiga, hästen ska typ bli överkörd av en bil för att få ut allt utan bråk..

Jag hade inga problem att få ut livförsäkringen på min häst när hon avled i tarmvred

Jag läste i villkoren fr 2007-04-01, där står detta.

Okej, jag hade annan förfallo på min, hade förfallo 1 mars, så jag gick på 2006 års regler även 2007 ju, och sen 2007 har jag ju inte haft Agriaförsäkrad häst.

Men då ändrade de tillbaka igen ja. (Bra tycker jag)

När jag fick triangelmärka mitt sto efter en skada november -07 fick jag ut hela försäkringsbeloppet. Jag hade henne i agria maximal veterinärvård. Behövde bara betala självrisken, all medicin ingick och behandling.

När jag fick triangelmärka mitt sto efter en skada november -07 fick jag ut hela försäkringsbeloppet. Jag hade henne i agria maximal veterinärvård. Behövde bara betala självrisken, all medicin ingick och behandling.

Du har antagligen årsförfallodag så att du gick på 2006 års regler fortfarande då?

Jmf med mitt sto, hon hade årsförfallodag 1 mars. Dvs 1 mars 2007 var hennes årsförfallo. Då gällde fortfarande att 100% av livbeloppet betalades ut (samt att självrisken var lägre etc, premien sjukt mkt lägre än den blev vid höjningen 1 april 07 etc). 1 april 2007 ändrade Agria reglerna. Så de med årsförfallo 1 april fick de nya reglerna.

Medan mitt sto skulle gått på de regler som gällde 1 mars 2007 ända till sista februari 2008.

(Det kan givetvis innebära nackdelar med. Om de 1 april 2007 bestämt att ta bort eller höja taket i veterinärvården, hade jag/mitt sto inte fått ta del av det förrän 1 mars 2008..)

Så, allt hänger på årsförfallodagen, därför kan man inte bara gå på 'när jag datum Y gjorde X', utan man måste veta årsförfallodagen med, dvs vilka regeländringar som hästen omfattade av/inte omfattades av. De får nämligen inte ändra i försäkringen under pågående försäkringsår.

Hoppas ja inte förstör tråden nu, men får man ut nå pengar fast man inte köpt hästen utan bara fått den (inte betalat ett öre) Har min försäkrad för 100.000 kr. Men fått för mig att man får ut det som hästen vid "avlivningstillfället" va värd? Helt fel?

Om allt ska vara rätt så ska hästen inte vara värd mer än man kan försäkra den för.

Men oavsett vad den är värd så är det belopp du har på försäkringen du ska få ut vid en evlivning. Många har ju tvärt om lägre försäkring än vad hästen är värd.

Fast det är inte alls sant.

Om man har höjt under årens lopp så kan bolaget anse att skadan är så gammal att den uppkom innan t ex sista höjningen och då får du ut det som hästen stod i innan höjningen.

(Trots intyg om att hästen VAR ohalt och hade varit ett bra tag när höjningen gjordes).

Been there :crazy:

(Och nej inga som helst reservationer fanns antecknade).

Tsss, lycka till om du ska få ut något från Agria......

agria har varit jättebra när de gällt min skadade pålle, dom har betalat allt inkl. all medicin vilket skulle blivit dyrt.

samma med en kompis som fick ta bort sin häst efter en skada som hände för några månadersen men som inte blivit bra utan sämre, dom betalade ut allt..

så jag har bara positiva erfarenheter av agria..men de verkar som att de är olika för alla hela tiden..ibland är dom jättebra o ibland betalar dom inte ut nånting...så verkar de vara med alla försäkringsbolag för jag har hört massor av dåligt om allihop.

Senast ändrad av en moderator:

Om ens häst blir utdömd får man frågan om vilket belopp man betalat för hästen. Så det är inte alls säkert att man får ut försäkringsbeloppet...

Men egentligen så känns det ju helt fel att få en fråga om hur mycket man har köpte sin häst för, det hör väl egentligen inte till saken? Hästen värde kan ju mycket väl höjas efter att man har köpt den.

För mig låter det ju konstigt att man betalar för en sak, dvs en livförsäkring för ex 100.000kr och sen att försäkringsbolaget inte anser att hästen är värd det när det väl gäller, då har man ju faktiskt betalat x antal kronor i premier i onödan! Snacka om att lura sina kunder, för det är ju trots allt försäkringsbolaget som godkänner försäkringsbeloppet! Nu vet jag att inte ni som skriver här bestämmer om försäkringar, ersättningar osv.

Men om man triangelmärker en häst och har den i agria får man väl endast ut 60 % av livförsäkringen nu väl? Tyckte att personen jag pratade med när jag ringde agria sa att även det var en av nyheterna för iår.

Även jag har bara god erfarenheter av Agria. Och då har jag ju tyvärr inte bara fått utnyttja veterinärvårdsförsäkringarna väldigt häftigt, utan dessutom tre gånger fått använda livförsäkringen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 452
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 098
Senast: Tualma
·
Ekonomi & Juridik är det nån som vet hur detta funkar? Jag har en uppfödning som blev T-märkt och såld som avelssto - nu har hon sålts två gånger till och...
Svar
16
· Visningar
2 725
Senast: MalanMjöl
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 037
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar