Får man ställa ut kastrerad hund?? oreggad??

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Flori
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 42
  • Visningar Visningar 4 547
F

Flori

Har hört att man på inofficiell utställning får ställa ut kastrerad hane och oreggadade "renrasiga" hundar,,
Någon som vet något om detta??:confused:

Sv: Får man ställa ut kastrerad hund?? oreggad??

Kastrerade får man ställa ut om man har med ett intyg att kulorna var som de skulle innan kastreringen. Oreggad hund får inte ställas ut på någon klubb inom skk, om den inte har papper så räknas den som blandras.

Är det då på inofficiell bara elle officiell med??

Vill du ställa ut din hund får du åka på blandrasutställning. Något annat kan du inte åka på.

Det stämmer det Grana säger. Om man däremot har en reggad hund som är kasterad får den ställas både officiellt och inofficiellt.

:confused:
Har nog uttryckt mig lite dumt,,,:o Det gäller 2olika hundar en som är ras ren och reggad mellan pincher och den är ställd innan kastreringen!
Sen min egna "rena" med o reggade rottis tik!

Rottisen kan enbart ställas på blandrasutställning, då hon räknas som blandras.

Pinschern kan du ställa om du har intyg från veterinären där det intygas att kulorna var normala och belägna i pungen vid ingreppet.

:confused:
Har nog uttryckt mig lite dumt,,,:o Det gäller 2olika hundar en som är ras ren och reggad mellan pincher och den är ställd innan kastreringen!
Sen min egna "rena" med o reggade rottis tik!

Du får uräkta. Men förstår inte vad du skriver ;)

Nu fattar jag nog när jag läste ditt svar :)

Det är alltså en pinscher som är kastrerad, 0ch den är reggad?
Och sen en rottis, utan papper? Men som egentligen är en renras, men som sagt utan papper?

Ja så tolkade jag det iaf, men kan hända att jag tolkade fel ? :)

Det är helt rätt uppfattat!!;)

Någon som vet vart det kan tänkas finnas blandis utställningar??

*kl* även om din rottis har renrasiga föräldrar men din hund ej är reggad räknas den som BLANDRAS dvs inga utställiningar för den.
visst du kan stlla en kastrerad MEN jag ser inte meningen? man ställer ut för att få en hund godkänd för avel. en kastrerad hund kan inte tillföra aveln nånting. tycker inte den ahr nåt där att göra. inoff spelar ju ingen roll men inte på officiella.. så tycker jag.

Alltså det där är väl helt upp till var och en, gillar man att få sin hund bedömd genom utställning så varför inte ?

Jag tror knappast alla som ställer gör det för att man ska kunna avla sen heller så ..

Då skulle det ju vara samma med all sorts tävling då?

Varför ska man tävla öht om man inte tänker avla ?

Nu finns det ju andra anledningar att ställa ut med. För vissa raser så för att kunna få vissa meriter, t ex blir korad kräver utställning eller exteriörbeskrivning.

Dessutom så får man via utställning en bedömning av hur blodslinjerna slog ut, även om JAG inte tänker avla på min, så kan det ju vara av värde för uppfödaren att se hur/vad det blev av kullen.

Nu är det väl slopat men förr krävdes utställningsmerit för att bli t ex lydnadschampion.

Osv.

Och sen, om jag vill se om min hund kan bli utställningschampion även fast den är kastrerad och jag inte har en tanke på att avla på den, vad spelar det förr roll?

Och även om hunden är oreggad/blandras, så att få sin hunds exterir bedömd är av värde ändå anser jag. Jag kanske har en kohasig, felvinklad och exteriört inkorrekt hund, utan att veta om det. Om jag får lära mig ATT den är kohasig och HUR man ser det, så kan jag t ex inför mitt nästa hundköp titta efter det och undvika att köpa en till koshasig (bara ett ex, men du förstår poängen). Kunskap är aldrig fel helt enkelt.

Ska man resonera som dig behöver man inte höftledsröntga de som inte ska avlas på, eller de som man kastrerat/tänkt kastrera. Inte göra MH på samma grunder osv, för du verkar helt missat själva avelsresultatdelen och avkommebedömningsdelen. Och det gäller iofs reggade hundar, men vitsen är ju att ALLA avkommor ska bedömas. Inte bara de som är tänkta att satsa på. Utan även de som ska/har kastrerats osv.

Senast ändrad:

alla tycker ju olika. men att säga att JAG tycker man inte behöver höftledsrötga är väl ändå att dra förhastade slutsatser?

alla tycker olika och jag skrev vad JAG tycker. jag tränar inför att ebutera i lydnad och har min yngre hund mh beskriven. rötgad och allt. så kom inte o säg vad jag tycker och du tror jag tycker utan att veta.

Har du tänkt avla på din hund?

Jag ställer frågan igen för jag är nyfiken :
Calazirya skrev:
Då skulle det ju vara samma med all sorts tävling då?

Varför ska man tävla öht om man inte tänker avla ?

alla tycker ju olika. men att säga att JAG tycker man inte behöver höftledsrötga är väl ändå att dra förhastade slutsatser?

alla tycker olika och jag skrev vad JAG tycker. jag tränar inför att ebutera i lydnad och har min yngre hund mh beskriven. rötgad och allt. så kom inte o säg vad jag tycker och du tror jag tycker utan att veta.

Om du läser en gång till så ser du att det står (min fetstilsmarkering samt kursivering)

Ska man resonera som dig behöver man inte höftledsröntga de som inte ska avlas på.. [..][/I]

visst du kan stlla en kastrerad MEN jag ser inte meningen? man ställer ut för att få en hund godkänd för avel. en kastrerad hund kan inte tillföra aveln nånting. tycker inte den ahr nåt där att göra. inoff spelar ju ingen roll men inte på officiella.. så tycker jag.

Jag tror du fått idén med hundutställningar helt om bakfoten. Det är förvisso tänkt som en avelsbedömning, men det är avelsresultatet som bedöms. Hundarna som visas - det är deras föräldrars avelsinsats som skall utvärderas.

Idag håller utställningarna kanske inte riktigt måttet som sådan bedömning, men det är verkligen inte frågan om att få någon hund avelsgodkänd. Det är inte en hästpremiering! "Godkänd" för avel blir en hund när den genomgått de tester som krävs av SKK och rasklubben för att man skall få registrera valparna. Och i Sverige idag tror jag inte det finns en enda ras som har utställningsmerit som krav. Det är olika hälsotester (hd-röntgen, ögonlysning, vissa DNA-tester) och beroende på ras MH och i vissa fall bruksprov (t.ex. vallningsprov för border collie).

Så att utställningar skulle vara för att få hunden avelsgodkänd är helt fel!

Klart att man kan ställa kasterade hundar de vet jag många som gör.
Bra träning om man sedan med åren känner att de är något man vill syssla med..Sen även Träffa folk med samma kärlek till den ras man själv har osv..

Ah jag hade kört på, de kostar pengar att ställa ut (en del framför allt för mig som reser så fruktansvärt mycket) men de är så roligt:D

Liknande trådar

Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 221
Senast: TantAgda
·
R
Hundhälsa Jag funderar på det här med hanhundar och löptikar, och vad det är som gör att hanar kan reagera så väldigt olika. Vi har fyra hanar i... 2
Svar
32
· Visningar
1 288
Senast: hastflicka
·
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske... 10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 558
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
1 207

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka