Får man rida...

Maira

Trådstartare
...i naturreservat och på vandringsleder? Jag menar rent generellt?

Hos oss är det naturreservat och naturskyddade områden nästan överallt. Det är ängar och hagar som det betar djur på. De blir inte söndertrampade. De markägare jag pratat med har själva hästar och rider.

Vandringslederna är naturstigar/vägar som inte är preparerade på något särskilt sätt.

Är det någon som vet? Den vanliga allemansrätten gäller ju inte i naturreservat.

Sv: Får man rida...

jag vet inte exakt vad som gäller men jag har jobbat som turridningsledare och vi red då bla i reservat och jag har aldrig hört att man inte får det..

Det är upp till varje kommun, att bestämma över sina naturreservat och vandringsleder. Så bästa svaret får du hos din egen kommun/länsstyrelse

Mvh

IngelaH
Naturvärd

Det är upp till varje kommun, att bestämma över sina naturreservat och vandringsleder. Så bästa svaret får du hos din egen kommun/länsstyrelse

Mvh

IngelaH
Naturvärd

Hur mycket har markägaren att säga till om när det gäller områden som är klassade som naturreservat. Är man fråntagen all bestämmanderätt?

Hur mycket har markägaren att säga till om när det gäller områden som är klassade som naturreservat. Är man fråntagen all bestämmanderätt?

Där tog du mig på sängen, jag tror att jag hänvisar till mitt föregående svar i frågan... Det ÄR ju allemansrätten som styr i grund och botten, så jag tror att det är kommun/länsstyrelse som sätter regler och riktlinjer. Men det vore ju konstigt om inte markägaren har ett ord med i laget.

Säger som IngelaH, jag tror att det varierar.

Jag kan rida åt två håll från stallet. Åt ena hållet är det ett naturreservat. I "mitt" naturreservat får man endast rida på markerade ridvägar. Det är bestämt så, även fast markeringarna egentligen inte betyder att man MÅSTE rida där (alltså inget påbudsmärke, kommer inte ihåg vad det andra heter men det är den lilla fyrkantiga skylten :confused:). Om man rider åt andra hållet finns det en ridväg med påbudsmärke. I vanliga fall (om man läser på trafikreglerna) får man endast rida där och inte på gång- och cykelvägar men i närheten av oss har vi tillåtelse att rida och köra även där bara vi sparkar undan hästlort. Dock får vi inte rida i motionsspåren.

En kompis har häst i närheten av en vandringsled och där får hon rida.

Ring och kolla med kommunen. Ibland står det hur man får göra på deras hemsida. Har till och med hittat en ridkarta där. Toppen!

Var nyligen på invigning av ett naturreservat. Informationsskylten sa att man INTE fick rida i reservatet. Nu känner jag ägarna av marken och de mumlade något om att en häst då och då borde inte vara något problem. Kom det ett helt koppel skulle det nog bli ramaskri.

Fast jag kommer nog inte rida där i alla fall, trots underbara skogsvägar. Det sög hårt i ryttartarmen när jag vandrade runt där.

Liknande trådar

Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 968
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 549
Senast: MiaMia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Oups, här kommer visst en spyboll... :o Sorry! Min mobiltelefon börjar fucka upp. Den är bara runt ett år gammal. Appar hänger sig och...
Svar
0
· Visningar
1 339
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Ursäkta långt meddelande. Skulle bli jätteglad om någon orkade läsa igenom allt och dela med sig av sina tankar. Livet som hästägare...
Svar
18
· Visningar
2 929
Senast: Teilani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka